Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T - 4 november 2005

STIR verfijnt en verrijkt data
Met de uitgifte van de septemberdata heeft de Stichting Internetreclame (STIR) een volgende stap gezet naar de verfijning en verrijking van de data. Vanaf nu kunnen gebruikers van de data niet alleen hele sites of channels analyseren, maar ook gedeelten of pagina's van de site voor zover die apart gecodeerd zijn door de deelnemende exploitanten. Een voorbeeld hiervan is de homepage of een programmasite van een omroep. De STIR duidt dit nieuwe niveau aan als 'webdirectory'.

De verrijking van de data bestaat uit het eerste 'doelgroeponderzoek', waarmee productgebruik en/of aanschafplannen gekoppeld kunnen worden aan de bereiksgegevens van de deelnemende sites. Hiervoor is een speciaal doelgroeponderzoek gehouden onder het STIR-panel dat vergelijkbaar is met het doelgroeponderzoek voor print.

In totaal bereikten alle door STIR gemeten sites in september ruim 87% van de internetters van 13 jaar of ouder en werden 3,1 miljard pagina's opgevraagd. Een maand eerder lag het bereik nog op 85%.

Einde persbericht.

In de bijlage treft u een voorbeeld aan van een analyse op basis van de nieuwe cijfers.

Voor meer informatie over dit bericht of STIR kunt u contact opnemen met:

Peter R. Wiegman - projectcoördinator STIR
035 - 533 40 69
stir@medialoket.nl
Bijlage: Verhuisd of verhuisplannen?

In de navolgende analyse is het bereik berekend van drie doelgroepen:


. Totaal 13+

. Mensen die net verhuisd zijn

. Mensen met verhuisplannen

Het bereik is in eerste instantie alleen berekend voor sites en channels die in de categorie huis en tuin vallen. De uitkomsten zijn:

Het bereik van Funda was in de doelgroep 13+ in de maand september 16% en bij mensen die net verhuisd zijn scoorde de Funda iets hoger. In de groep mensen die verhuisplannen hebben schiet het bereik omhoog naar 41,1%. Op zich een logische uitkomst maar wel heel erg hoog. Vergelijkbare uitkomsten maar dan op een lager niveau zien we in het Wonen-channel van WebAds, de Woonkrant van De Telegraaf en de 'woon'-pagina's van RTL Nederland.

Als we verder inzoomen op Funda valt het grote aantal pagina's op dat mensen met verhuisplannen opvragen:

Van de 183 miljoen opgevraagde pagina's bij Funda werden 82 miljoen opgevraagd door mensen met verhuisplannen. Deze groep vormde maar 20% van het totaal aantal bezoekers op Funda. Het gemiddeld aantal pagina's per persoon was in deze groep twee keer zo hoog als in de doelgroep 13+. Tot slot is gekeken welke sites nog meer selectief zijn voor de doelgroep met verhuisplannen. Hiervoor is een bereiksanalyse gemaakt van alle door STIR gemeten sites.

Adverteerders die op zoek zijn naar mensen met verhuisplannen kunnen dus ook goed terecht op een aantal sites van de Publieke Omroep of andere channels van WebAds.


---- --