Gemeente Rotterdam


---

Nr. 185
2 november 2005

Rotterdam weert vuile vrachtwagens

Rotterdam gaat de strijd aan tegen fijn stof en stikstofdioxide met extra maatregelen gericht op het auto- en vrachtverkeer. De gemeente gaat sterk vervuilend verkeer weren uit bepaalde delen van de stad. Ook zullen extra milieueisen worden gesteld bij de aanbesteding van bouwprojecten. Het gemeentelijk wagenpark wordt schoner doordat meer vuilniswagens en stadsbussen roetfilters krijgen. Dat staat in de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit, een actieplan waarmee het college van burgemeester en wethouders de toekomst van schoon vervoer dichterbij brengt.

De luchtkwaliteit in de stad wordt grotendeels bepaald door de uitstoot van het wegverkeer en de scheepvaart. Bij de economische groei die de stad en de haven ambiëren, wordt verwacht dat het auto- en vrachtverkeer in de komende vijftien jaar met respectievelijk 30 en 80 procent zullen toenemen. Rotterdam vindt het daarom van het grootste belang dat voertuigen snel schoner worden en dat het gebruik van schonere brandstof wordt gestimuleerd.

Naast het versneld 'verschonen' van het eigen wagenpark zal Rotterdam bedrijven stimuleren zelf te investeren in schone voertuigen door bij de aanbesteding van publieke werken voorwaarden te stellen aan de te gebruiken voertuigen. De Tweede Maasvlakte zou op deze manier alleen toegankelijk kunnen worden voor auto's en schepen met schone motoren. In de stad gaan milieuzones gelden waar sterk vervuilende voertuigen gehinderd worden en ook het parkeerbeleid kan met tariefverschillen hetzelfde doel beogen. Daarnaast wil Rotterdam op zogenoemde piekdagen extra maatregelen nemen zoals het besproeien van het wegdek, oproepen tot het niet gebruiken van de open haard en hardere controles van sterk vervuilende auto's.

Ook voor scheepvaart die aan de stad verbonden is, wil Rotterdam het gebruik van roetfilters en katalysatoren stimuleren. Daarnaast zal geïnvesteerd worden in extra walstroomvoorzieningen in de haven en wordt het gebruik ervan gestimuleerd. Aangemeerde schepen zijn dan niet langer afhankelijk van hun motoren om installaties aan boord draaiende te houden.

De maatregelen vormen een intensivering en aanvulling op al bestaande maatregelen zoals groene golven, de 80km-maatregel op de ruit, P+R-voorzieningen en het hergebruik van overtollige warmte van de industrie. Voor de uitvoering van de extra maatregelen is in 2006 een bedrag nodig van circa 14 miljoen euro. Rotterdam heeft 7 miljoen euro gereserveerd en verwacht voor de overige 7 miljoen euro cofinanciering van het rijk. Deze bedragen staan los van de 25 miljoen euro die Rotterdam investeert in het hergebruik van overtollige warmte van de industrie voor de verwarming van huishoudens.

Download Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit (pdf, 1,7 MB)

Download Maatregelen actieprogramma (pdf,76 kB)

Download Aanpak 41 vieste straten (pdf, 10 kB) Zie het
noot voor de redactie/