AutoRai

Restyling en opwaardering voor Ford Fiesta en Fusion

(11/1/2005)
Ford heeft de populaire modellen Fiesta en Fusion op een aantal belangrijke punten gewijzigd. Zo kregen ze allebei een verfrist uiterlijk, waardoor ze optisch meer verschillen dan voorheen, terwijl het interieur van de twee met een geheel nieuw dashboard en een stijlvolle nieuwe afwerking nog ingrijpender werd opgewaardeerd. Bovendien is er een aantal voorzieningen die doorgaans alleen in auto's uit de hogere marktsegmenten worden aangetroffen toegevoegd aan de lijst van standaarduitrusting en opties.

De nieuwe versies van de Fiesta en de Fusion kregen een herziene exterieurstyling waarmee beide auto's een frissere uitstraling krijgen en hun verschillende karakter duidelijker tot uiting komt. De neuspartij van de Fiesta straalt nu één en al vriendelijkheid uit, terwijl het front van de buitengewoon praktische Fusion een sportiever tintje kreeg. Zowel de Fiesta als de Fusion hebben nu buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur op de duurdere uitvoeringen, en het assortiment fraaie wielen is opnieuw uitgebreid. De veranderingen benadrukken de eigen persoonlijkheid van deze twee compacte Fords, in dat marktsegment waarin de concurrentie momenteel heviger is dan ooit.

Nieuw dashboard
Ook het interieur is aanzienlijk opgewaardeerd. Er is een veel ruimere keuze uit hoogwaardige materialen voor dat interieur en aan de afwerking wordt nog meer aandacht geschonken dan voorheen. De mate waarin de klant het interieur kan inrichten naar zijn persoonlijke en individuele wensen is aanzienlijk uitgebreid. Zowel de Fiesta als de Fusion zijn voorzien van een geheel nieuw dashboard in twee lagen, dat is voorzien van een instrumentenpaneel met anders vormgegeven en gemakkelijker af te lezen instrumenten. Het bovengedeelte van het dashboard is voorzien van eerste klas zachte materialen, verkrijgbaar in diverse kleuren die antireflecterend werken.

Primeurs bij uitrusting
Ook de elektrische voorzieningen zijn aanzienlijk verbeterd. Beide auto's hebben nu technologisch hoogstaande elektrische (en audio-) systemen die doorgaans alleen in auto's in de hogere marktsegmenten worden aangetroffen, waaronder enkele primeurs in het B-segment. Er zijn bijvoorbeeld diverse spraakgestuurde functies en meer mogelijk­ heden voor de eigenaar om de werking van sommige systemen aan te passen aan de persoonlijke voorkeur.

Zo kreeg de nieuwe Ford Fiesta kortweg:


* Nieuwe bumpers vóór en achter


* Nieuwe grille


* Nieuwe koplampen en achterlichten


* Op sommige uitvoeringen deurhendels en spiegels in carrosseriekleur


* Volledig nieuw dashboard met premium materialen
*

Nieuwe audiosystemen


* Nieuwe bekledingen en unieke interieur combinaties


* Volledig nieuw dashboard met âpremiumâ materialen


* Nieuwe audiosystemen


* Nieuwe bekledingen en unieke interieurcombinaties.

De Fiesta is nu ook verkrijgbaar met een aantal nieuwe technische features die grotendeels standaard zijn op de Fiesta Ghia en ST en optioneel zijn op de overige uitvoeringen, zoals:


* Elektrisch inklapbare âpower parkâ spiegels
* Regensensor

* Automatisch inschakelende dimlichten
* Airconditioning met Automatische Temperatuur Controle (EATC)
* âAuxâ-aansluiting voor MP3-spelers

* Follow-me-home verlichting

* Bluetooth met Voice Control

* Boordcomputer

* One-touch-down functie op de elektrische raambediening vóór

De optie âpower parkâ spiegels is volledig nieuw. Bij afsluiten van de auto klappen de spiegels automatisch in en bij het openen nemen ze hun normale positie weer in.

Ook bij Fusion
Bij de nieuwe Ford Fusion zijn vergelijkbare wijzigingen doorgevoerd:


* Nieuwe bumpers vóór en achter

* Nieuwe grille

* Nieuwe koplampen en achterlichten

* Nieuwe (optionele) lichtmetalen velgen op de Trend-uitvoering
* Bredere beschermstrippen op de flanken
* Op sommige versies deurgrepen en spiegels in carrosseriekleur
* Volledig nieuw dashboard met âpremiumâ materialen.
* Nieuwe audiosystemen

* Nieuwe bekledingen en unieke interieur combinaties.
* Armsteun bestuurder (standaard vanaf Trend).

Ook bij de Fusion is het aantal opties uitgebreid met voorzieningen die tot nu toe gereserveerd waren voor autoâs in de hogere klassen, zoals:


* Elektrisch inklapbare 'power park' spiegels
* Regensensor

* Automatisch inschakelende dimlichten
* Airconditioning met Elektronische Automatische Temperatuur controle (EATC)

* âAuxâ-aansluiting voor MP3-spelers
* Follow-me-home verlichting

* Bluetooth met Voice Control

Beide modellen hebben zich snel ontwikkeld en uitgebreid. Nauwelijks een jaar geleden werden de sportieve nieuwe Fiesta ST en Fiesta Sport geïntroduceerd, alsmede de 1.6 90 pk/ 66 kW TDCi turbodieselmotor voor zowel de Fiesta als de Fusion. In het voetspoor van die uitbreidingen, zorgen de huidige veranderingen en verbeteringen dat zowel de Fiesta als de Fusion zich staande blijven houden in deze scherp bevochten klasse.

Opvallende kleurencombinaties
Vier nieuwe opvallende lakkleuren fleuren de wegen op: Viola (paars) en Tango (vurig rood) voor de Fiesta en de Fusion, Apple (appeltjes groen) alleen voor de Fiesta en Spanish Olive (olijfgroen) alleen voor de Fusion.

Niet alleen de buitenkleuren zijn nieuw, er is nu ook meer mogelijk met het interieur.

Klanten hebben nu echt de mogelijkheid om hun stempel te drukken op hun nieuwe auto door buiten- en binnenkleuren naar eigen smaak te combineren.

Het resultaat is een bijzonder interieur waarin een in twee tinten uitgevoerd dashboard wordt gecombineerd met in het oog springende nieuwe bekledingsontwerpen in een kleurenschema waarop tal van variaties mogelijk zijn.

De toplaag van het nieuwe dashboard is leverbaar in vier kleuren: levendig Passion Blue, rijk Red Coral of Pewter Grey in de Fiesta; en diepviolet Iris of Pewter voor de Fusion. De gekleurde toplaag wordt gekoppeld aan een licht of donker onderste gedeelte van het dashboard en een kleurrijk interieur. De exacte keuzes hangen af van het uitrustingsniveau en de lakkleur.

Het ontwerp van de stoelbekleding is in alle uitvoeringen nieuw. Er zijn twaalf combinaties van stoffen voor de kuip en de kussens voor de Fiesta en nog eens tien combinaties voor de Fusion.


Persoonlijke instellingen
Het nieuwe dashboard is de interface tussen de bestuurder en vele van de nieuwe elektrische voorzieningen van de Fiesta en de Fusion. Deze brengen het comfort en gemak in het segment van de compacte auto op een nieuw, hoog niveau. Maar er is meer. De klant kan van sommige voorzieningen zelf bepalen hoe ze werken.

"Zoveel bestuurders, zoveel voorkeuren. Sommigen willen alle portieren tegelijk openen met de afstandsbediening, anderen alleen het bestuurdersportier. Sommigen willen met een aanraking van de richtingaanwijzer drie signalen kunnen geven, anderen niet," zo legt Andrew Rutter, Electrical and Electronic Systems Manager voor de Fiesta en de Fusion uit.

Met het nieuwe 'personalisatiemenu' van de Fiesta en de Fusion kunnen deze voorkeuren eenvoudig worden ingesteld en gewijzigd. Het systeem is ondergebracht in een nieuwe boordcomputer met een dot-matrix beeldscherm in het instrumentenpaneel. De computer, die wordt bediend met een knop op de richtingaanwijzer, kan de gebruikelijke gegevens achtereenvolgens laten zien (gemiddelde snelheid, afgelegde afstand, actieradius, gemiddeld en actueel brandstofverbruik en buitentemperatuur), maar heeft daarnaast ook een personalisatiemenu.

In elf talen
Hiermee kan de bestuurder de eerdergenoemde voorzieningen (die zowel voor de Fiesta als voor de Fusion nieuw zijn) naar wens aanpassen en tevens bepalen of de gegevens op de audiodisplay ook op het instrumentenpaneel moeten worden weergegeven. Het menu kan in elf talen worden weergegeven.

Het nieuwe audiosysteem is naadloos geïntegreerd in het middengedeelte van het dashboard, evenals de nieuwe klimaatbeheersing en de diverse schakelaars die opnieuw zijn geordend en een betere look & feel hebben. Nieuw is ook de extra bergruimte in aanvulling op het dashboardkastje aan de passagierskant en een ondiep vak bovenop het dashboard. De duurdere uitvoeringen van de Fiesta en de Fusion krijgen een met leer afgewerkt stuurwiel met zilverkleurige spaken en bij de Fusion hebben de duurdere modellen een armsteun aan de bestuurdersstoel.

Het Electronic Automatic Temperature Control (EATC), volledig elektronische automatische klimaatbeheersing, is ook nieuw in de Fiesta en de Fusion. Hierbij is het mogelijk de gewenste binnentemperatuur in te stellen. Het systeem houdt deze temperatuur in stand met behulp van sensoren die de binnentemperatuur en de zonnewarmte controleren. En om de voorruit snel ijsvrij te krijgen, is er een stand voor maximaal ontdooien. In tegenstelling tot andere systemen die alleen lucht tegen de voorruit kunnen blazen, wordt hier gebruik gemaakt van Fords unieke en gepatenteerde elektronisch verwarmde voorruit waarin piepkleine verwarmingselementen zijn verwerkt voor een zo snel mogelijke ontwaseming.

Beter zicht
Ruitenwissers met regensensor en automatisch inschakelende dimlichten met lichtsensor zijn ingebouwd en ook deze voorzieningen kunnen aan de eigen smaak van de bestuurder worden aangepast. De koplampschakelaar kan op handmatig of automatisch worden ingesteld en de regengevoeligheid van de wissers kan op de schakelaar van de ruitenwisser worden ingesteld.

De koplampen kunnen ook in de 'follow-me-home' stand worden gezet, zodat ze dertig seconden blijven branden nadat de auto is afgesloten, om de weg naar de voordeur te verlichten. Daarnaast gaan de zijlichten automatisch branden als de portieren op afstand worden ontgrendeld.

Motoren en transmissies
Wat niet is veranderd is het aanbod van motoren. De Fiesta (nog steeds als 3- of 5-deurs) blijft leverbaar met een ongewijzigde keuze uit vier benzinemotoren en twee dieselmotoren. Voor de Fusion zijn er twee benzinemotoren en twee dieselâkrachtbronnen. Beide modellen zijn leverbaar met een veelvoud aan versnellingsbakken, waaronder de handgeschakelde Durashift, de Durashift automaat met 4 versnellingen en de geavanceerde handgeschakelde Durashift EST waarmee zowel soepel met de hand kan worden geschakeld als volledig automatisch zonder dat het koppelingpedaal hoeft te worden ingetrapt.

Uitvoeringen
De Fiesta was voorheen leverbaar in zes uitvoeringen, van Style tot luxueus Ghia en sportief Sport en ST en natuurlijk de populaire Futura. De Fusion kende vier uitrustingsniveaus, de Style, Trend, Futura en Ghia.

Nieuwe Champion uitvoeringen
Aan het eind van de afgelopen zomer introduceerde Ford Nederland de Champion modellen. Deze uitvoering is nu nagenoeg op ieder Ford-model leverbaar en is kampioen in het leveren van veel extra's voor een onweerstaanbare prijs. De Fusion Champion maakte al eerder onderdeel uit van de Champions line-up en deze uitvoering is nu ook weer op de vernieuwde Fusion leverbaar. Een geheel nieuwe speler is de Fiesta Champion, die vanaf nu leverbaar is. De basisuitrusting van de Fiesta Champion bevat onder andere airconditioning en een Easy Sound System 6000 (radio/ cd-speler).

De vernieuwde Ford Fiesta is er vanaf ⬠11.995 in de driedeurs Champion-uitvoering met 1.3 liter benzinemotor en de vernieuwde Ford Fusion is er vanaf ⬠14.995 in de Champion-uitvoering met een 1.4 liter benzinemotor.