Restyling en opwaardering voor Ford Fiesta en Fusion
(11/1/2005)
Ford heeft de populaire modellen Fiesta en Fusion op een aantal
belangrijke punten gewijzigd. Zo kregen ze allebei een verfrist
uiterlijk, waardoor ze optisch meer verschillen dan voorheen, terwijl
het interieur van de twee met een geheel nieuw dashboard en een
stijlvolle nieuwe afwerking nog ingrijpender werd opgewaardeerd.
Bovendien is er een aantal voorzieningen die doorgaans alleen in
auto's uit de hogere marktsegmenten worden aangetroffen toegevoegd
aan de lijst van standaarduitrusting en opties.
De nieuwe versies van de Fiesta en de Fusion kregen een herziene
exterieurstyling waarmee beide auto's een frissere uitstraling krijgen
en hun verschillende karakter duidelijker tot uiting komt. De
neuspartij van de Fiesta straalt nu één en al vriendelijkheid uit,
terwijl het front van de buitengewoon praktische Fusion een sportiever
tintje kreeg. Zowel de Fiesta als de Fusion hebben nu buitenspiegels
en deurgrepen in carrosseriekleur op de duurdere uitvoeringen, en het
assortiment fraaie wielen is opnieuw uitgebreid. De veranderingen
benadrukken de eigen persoonlijkheid van deze twee compacte Fords, in
dat marktsegment waarin de concurrentie momenteel heviger is dan ooit.
Nieuw dashboard
Ook het interieur is aanzienlijk opgewaardeerd. Er is een veel ruimere
keuze uit hoogwaardige materialen voor dat interieur en aan de
afwerking wordt nog meer aandacht geschonken dan voorheen. De mate
waarin de klant het interieur kan inrichten naar zijn persoonlijke en
individuele wensen is aanzienlijk uitgebreid. Zowel de Fiesta als de
Fusion zijn voorzien van een geheel nieuw dashboard in twee lagen, dat
is voorzien van een instrumentenpaneel met anders vormgegeven en
gemakkelijker af te lezen instrumenten. Het bovengedeelte van het
dashboard is voorzien van eerste klas zachte materialen, verkrijgbaar
in diverse kleuren die antireflecterend werken.
Primeurs bij uitrusting
Ook de elektrische voorzieningen zijn aanzienlijk verbeterd. Beide
auto's hebben nu technologisch hoogstaande elektrische (en audio-)
systemen die doorgaans alleen in auto's in de hogere marktsegmenten
worden aangetroffen, waaronder enkele primeurs in het B-segment. Er
zijn bijvoorbeeld diverse spraakgestuurde functies en meer mogelijk
heden voor de eigenaar om de werking van sommige systemen aan te
passen aan de persoonlijke voorkeur.
Zo kreeg de nieuwe Ford Fiesta kortweg:
* Nieuwe bumpers vóór en achter
* Nieuwe grille
* Nieuwe koplampen en achterlichten
* Op sommige uitvoeringen deurhendels en spiegels in
carrosseriekleur
* Volledig nieuw dashboard met premium materialen
*
Nieuwe audiosystemen
* Nieuwe bekledingen en unieke interieur combinaties
* Volledig nieuw dashboard met âpremiumâ materialen
* Nieuwe audiosystemen
* Nieuwe bekledingen en unieke interieurcombinaties.
De Fiesta is nu ook verkrijgbaar met een aantal nieuwe technische
features die grotendeels standaard zijn op de Fiesta Ghia en ST en
optioneel zijn op de overige uitvoeringen, zoals:
* Elektrisch inklapbare âpower parkâ spiegels
* Regensensor
* Automatisch inschakelende dimlichten
* Airconditioning met Automatische Temperatuur Controle (EATC)
* âAuxâ-aansluiting voor MP3-spelers
* Follow-me-home verlichting
* Bluetooth met Voice Control
* Boordcomputer
* One-touch-down functie op de elektrische raambediening vóór
De optie âpower parkâ spiegels is volledig nieuw. Bij afsluiten van de
auto klappen de spiegels automatisch in en bij het openen nemen ze hun
normale positie weer in.
Ook bij Fusion
Bij de nieuwe Ford Fusion zijn vergelijkbare wijzigingen doorgevoerd:
* Nieuwe bumpers vóór en achter
* Nieuwe grille
* Nieuwe koplampen en achterlichten
* Nieuwe (optionele) lichtmetalen velgen op de Trend-uitvoering
* Bredere beschermstrippen op de flanken
* Op sommige versies deurgrepen en spiegels in carrosseriekleur
* Volledig nieuw dashboard met âpremiumâ materialen.
* Nieuwe audiosystemen
* Nieuwe bekledingen en unieke interieur combinaties.
* Armsteun bestuurder (standaard vanaf Trend).
Ook bij de Fusion is het aantal opties uitgebreid met voorzieningen
die tot nu toe gereserveerd waren voor autoâs in de hogere klassen,
zoals:
* Elektrisch inklapbare 'power park' spiegels
* Regensensor
* Automatisch inschakelende dimlichten
* Airconditioning met Elektronische Automatische Temperatuur
controle (EATC)
* âAuxâ-aansluiting voor MP3-spelers
* Follow-me-home verlichting
* Bluetooth met Voice Control
Beide modellen hebben zich snel ontwikkeld en uitgebreid. Nauwelijks
een jaar geleden werden de sportieve nieuwe Fiesta ST en Fiesta Sport
geïntroduceerd, alsmede de 1.6 90 pk/ 66 kW TDCi turbodieselmotor
voor zowel de Fiesta als de Fusion. In het voetspoor van die
uitbreidingen, zorgen de huidige veranderingen en verbeteringen dat
zowel de Fiesta als de Fusion zich staande blijven houden in deze
scherp bevochten klasse.
Opvallende kleurencombinaties
Vier nieuwe opvallende lakkleuren fleuren de wegen op: Viola (paars)
en Tango (vurig rood) voor de Fiesta en de Fusion, Apple (appeltjes
groen) alleen voor de Fiesta en Spanish Olive (olijfgroen) alleen voor
de Fusion.
Niet alleen de buitenkleuren zijn nieuw, er is nu ook meer mogelijk
met het interieur.
Klanten hebben nu echt de mogelijkheid om hun stempel te drukken op
hun nieuwe auto door buiten- en binnenkleuren naar eigen smaak te
combineren.
Het resultaat is een bijzonder interieur waarin een in twee tinten
uitgevoerd dashboard wordt gecombineerd met in het oog springende
nieuwe bekledingsontwerpen in een kleurenschema waarop tal van
variaties mogelijk zijn.
De toplaag van het nieuwe dashboard is leverbaar in vier kleuren:
levendig Passion Blue, rijk Red Coral of Pewter Grey in de Fiesta; en
diepviolet Iris of Pewter voor de Fusion. De gekleurde toplaag wordt
gekoppeld aan een licht of donker onderste gedeelte van het dashboard
en een kleurrijk interieur. De exacte keuzes hangen af van het
uitrustingsniveau en de lakkleur.
Het ontwerp van de stoelbekleding is in alle uitvoeringen nieuw. Er
zijn twaalf combinaties van stoffen voor de kuip en de kussens voor de
Fiesta en nog eens tien combinaties voor de Fusion.
Persoonlijke instellingen
Het nieuwe dashboard is de interface tussen de bestuurder en vele van
de nieuwe elektrische voorzieningen van de Fiesta en de Fusion. Deze
brengen het comfort en gemak in het segment van de compacte auto op
een nieuw, hoog niveau. Maar er is meer. De klant kan van sommige
voorzieningen zelf bepalen hoe ze werken.
"Zoveel bestuurders, zoveel voorkeuren. Sommigen willen alle portieren
tegelijk openen met de afstandsbediening, anderen alleen het
bestuurdersportier. Sommigen willen met een aanraking van de
richtingaanwijzer drie signalen kunnen geven, anderen niet," zo legt
Andrew Rutter, Electrical and Electronic Systems Manager voor de
Fiesta en de Fusion uit.
Met het nieuwe 'personalisatiemenu' van de Fiesta en de Fusion kunnen
deze voorkeuren eenvoudig worden ingesteld en gewijzigd. Het systeem
is ondergebracht in een nieuwe boordcomputer met een dot-matrix
beeldscherm in het instrumentenpaneel. De computer, die wordt bediend
met een knop op de richtingaanwijzer, kan de gebruikelijke gegevens
achtereenvolgens laten zien (gemiddelde snelheid, afgelegde afstand,
actieradius, gemiddeld en actueel brandstofverbruik en
buitentemperatuur), maar heeft daarnaast ook een personalisatiemenu.
In elf talen
Hiermee kan de bestuurder de eerdergenoemde voorzieningen (die zowel
voor de Fiesta als voor de Fusion nieuw zijn) naar wens aanpassen en
tevens bepalen of de gegevens op de audiodisplay ook op het
instrumentenpaneel moeten worden weergegeven. Het menu kan in elf
talen worden weergegeven.
Het nieuwe audiosysteem is naadloos geïntegreerd in het
middengedeelte van het dashboard, evenals de nieuwe klimaatbeheersing
en de diverse schakelaars die opnieuw zijn geordend en een betere look
& feel hebben. Nieuw is ook de extra bergruimte in aanvulling op het
dashboardkastje aan de passagierskant en een ondiep vak bovenop het
dashboard. De duurdere uitvoeringen van de Fiesta en de Fusion krijgen
een met leer afgewerkt stuurwiel met zilverkleurige spaken en bij de
Fusion hebben de duurdere modellen een armsteun aan de
bestuurdersstoel.
Het Electronic Automatic Temperature Control (EATC), volledig
elektronische automatische klimaatbeheersing, is ook nieuw in de
Fiesta en de Fusion. Hierbij is het mogelijk de gewenste
binnentemperatuur in te stellen. Het systeem houdt deze temperatuur in
stand met behulp van sensoren die de binnentemperatuur en de
zonnewarmte controleren. En om de voorruit snel ijsvrij te krijgen, is
er een stand voor maximaal ontdooien. In tegenstelling tot andere
systemen die alleen lucht tegen de voorruit kunnen blazen, wordt hier
gebruik gemaakt van Fords unieke en gepatenteerde elektronisch
verwarmde voorruit waarin piepkleine verwarmingselementen zijn
verwerkt voor een zo snel mogelijke ontwaseming.
Beter zicht
Ruitenwissers met regensensor en automatisch inschakelende dimlichten
met lichtsensor zijn ingebouwd en ook deze voorzieningen kunnen aan de
eigen smaak van de bestuurder worden aangepast. De koplampschakelaar
kan op handmatig of automatisch worden ingesteld en de
regengevoeligheid van de wissers kan op de schakelaar van de
ruitenwisser worden ingesteld.
De koplampen kunnen ook in de 'follow-me-home' stand worden gezet,
zodat ze dertig seconden blijven branden nadat de auto is afgesloten,
om de weg naar de voordeur te verlichten. Daarnaast gaan de
zijlichten automatisch branden als de portieren op afstand worden
ontgrendeld.
Motoren en transmissies
Wat niet is veranderd is het aanbod van motoren. De Fiesta (nog steeds
als 3- of 5-deurs) blijft leverbaar met een ongewijzigde keuze uit
vier benzinemotoren en twee dieselmotoren. Voor de Fusion zijn er twee
benzinemotoren en twee dieselâkrachtbronnen. Beide modellen zijn
leverbaar met een veelvoud aan versnellingsbakken, waaronder de
handgeschakelde Durashift, de Durashift automaat met 4 versnellingen
en de geavanceerde handgeschakelde Durashift EST waarmee zowel soepel
met de hand kan worden geschakeld als volledig automatisch zonder dat
het koppelingpedaal hoeft te worden ingetrapt.
Uitvoeringen
De Fiesta was voorheen leverbaar in zes uitvoeringen, van Style tot
luxueus Ghia en sportief Sport en ST en natuurlijk de populaire
Futura. De Fusion kende vier uitrustingsniveaus, de Style, Trend,
Futura en Ghia.
Nieuwe Champion uitvoeringen
Aan het eind van de afgelopen zomer introduceerde Ford Nederland de
Champion modellen. Deze uitvoering is nu nagenoeg op ieder Ford-model
leverbaar en is kampioen in het leveren van veel extra's voor een
onweerstaanbare prijs. De Fusion Champion maakte al eerder onderdeel
uit van de Champions line-up en deze uitvoering is nu ook weer op de
vernieuwde Fusion leverbaar. Een geheel nieuwe speler is de Fiesta
Champion, die vanaf nu leverbaar is. De basisuitrusting van de Fiesta
Champion bevat onder andere airconditioning en een Easy Sound System
6000 (radio/ cd-speler).
De vernieuwde Ford Fiesta is er vanaf ⬠11.995 in de driedeurs
Champion-uitvoering met 1.3 liter benzinemotor en de vernieuwde Ford
Fusion is er vanaf ⬠14.995 in de Champion-uitvoering met een 1.4
liter benzinemotor.
AutoRai