Meldpunt marktwerking: zorgwerkers en patiënten benadeeld
Actiegroep zorg geen markt
Zorgwerkers en patiënten voelen zich tegengewerkt door verzekeraars en instellingen,
als gevolg van marktwerking in de zorg. Verzekeraars frustreren en blokkeren medisch
noodzakelijke behandelingen. Concurrentie staat samenwerking door medici in de weg en de
kwaliteit van de zorg neemt af, terwijl bureaucratie de kosten onnodig opjaagt. Dit
blijkt bij het meldpunt voor gevolgen van marktwerking van actiegroep Zorg geen Markt.
SP-Kamerlid Agnes Kant zal maandag tijdens het begrotingsdebat van Volksgezondheid
minister Hoogervorst confronteren met de resultaten.
Zorg geen Markt werd in het najaar van 2004 opgericht door een honderdtal werkers en
deskundigen uit de zorg, mede op initiatief van SP-Kamerlid Agnes Kant. Inmiddels wordt
de groep actief gesteund door zo'n 10.000 mensen die in de zorg werken. Om meer inzicht
te krijgen in de gevolgen van marktwerking werd een online meldpunt geopend, waar meer
dan 200 concrete meldingen binnen kwamen.
Een diëtiste die in twee instellingen werkt, mag haar kennis niet langer delen met
collega's omdat de instellingen concurrenten zijn geworden. Een longpatiënte wordt
met haar zuurstofapparaat geholpen door kraamverzorgsters, in plaats van door een
wijkverpleegkundige, omdat de verzekeraar teveel kraamverzorgsters had ingehuurd.
Patiënten krijgen geen vergoeding voor behandeling in het ziekenhuis in de eigen
stad, maar worden door verzekeraars gedwongen naar een ziekenhuis ver weg te gaan. Of
erger nog: ze krijgen een behandeling of geneesmiddel ondanks de medische indicatie
helemaal niet vergoed.
Tijdens de Algemene Beschouwingen zei premier Balkenende: 'Als er sprake is van medische
noodzaak, dan ligt het laatste woord natuurlijk bij de arts.' Toch blijken verzekeraars
steeds vaker op de stoel van de arts te gaan zitten: ze vergoeden bepaalde behandelingen,
genees- of hulpmiddelen niet, omdat ze niet accepteren dat de arts die medisch
noodzakelijk acht.
Om in de concurrentieslag te overleven moeten zorgverleners zo veel mogelijk zorg leveren
tegen een zo laag mogelijke prijs. Dit gaat volgens de zorgwerkers ten koste van de
kwaliteit. Om de zorgwerkers te controleren op 'efficiency' neemt de bureaucratie toe,
waardoor ze minder tijd kunnen besteden aan de patiënten. Marktwerking leidt dan ook
tot frustraties bij zorgaanbieders, die zich steeds vaker gehinderd voelen door
verzekeraars.
De meldingen beloven volgens initiatiefnemer Zorg geen Markt voor de komende tijd - zeker
met de invoering van het nieuwe stelsel - weinig goeds. De actiegroep ziet dan ook alle
reden om zich te blijven inzetten voor het ontmarkten van de zorg, totdat niet langer
bezuinigingsdrift en commerciële belangen centraal staan, maar de zorg en de
patiënt.
Het rapport met een brede selectie uit de ruim 200 meldingen staat op www.zorggeenmarkt.nl