28-10-05
'Goed zorgstelsel verdient goede voorlichting'
Deze week vroeg het CDA aandacht bij minister Hoogervorst
(Volksgezondheid) voor de problemen met de voorlichting rondom het
nieuwe zorgstelsel.
Fractievoorzitter Maxime Verhagen stelde vragen aan minister
Hoogervorst, die nog voor het begrotingsoverleg van a.s. maandag
beantwoord moeten worden.
Burgers die vragen over het zorgstelsel hebben, worden vaak van het
kastje naar de muur gestuurd aldus Buijs, die de woordvoering deed
namens Verhagen. Uit de vele telefoontjes die het CDA zelf krijgt,
blijkt dat Postbus 51 voor antwoorden vaak doorverwijst naar de
website www.denieuwezorgverzekering.nl, waar echter niet alle
antwoorden te vinden zijn. Relatief simpele vragen over de gevolgen
voor studenten bijvoorbeeld, of de bijdrages over lijfrente, kunnen
niet worden beantwoord door de medewerkers. Bovendien is de
voorlichting versnipperd geraakt over Postbus 51, het ministerie van
VWS, de belastingtelefoon en de zorgverzekeraars.
Bij de Algemene Beschouwingen had Verhagen al aangedrongen op één
telefoonnummer, één centraal loket waar mensen met al hun vragen over
de nieuwe zorgverzekering terecht kunnen. Nog deze week wil het CDA
antwoord op de vraag, hoe het staat met de beloofde Zorgtelefoon.
Hoogervorst is er zelf ook bij gebaat, want hoe minder onzekerheid er
over de nieuwe basisverzekering bestaat, hoe beter. De nieuwe
zorgverzekering is een prima wet met vele voordelen voor patiënten en
cliënten, maar er moet geen verwarring ontstaan als gevolg van
onvoldoende voorlichting.