EVD
25.10.2005
Duitsland: belangrijke rol voor franchising
---
Franchisesystemen spelen een steeds belangrijkere rol in de Duitse
economie. Voor Nederlandse bedrijven die op zoek zijn naar
handelspartners is dit een goede optie om de Duitse markt te bewerken.
Een trend in de franchisesystemen is dat deze steeds internationaler
worden.
In 2004 waren er in Duitsland 845 officieel geregistreerde
franchisegevers en 45.000 franchisenemers.
Terwijl de arbeidsmarkt in Duitsland in de afgelopen jaren niet goed
presteerde, bleef het aantal werknemers in de franchisebranche
stijgen. In 2003 werkten 390.000 werknemers in deze branche, in 2004
waren dat er 406.000.
De omzet van alle franchisebedrijven in Duitsland groeide in 2004 tot
28 miljard euro, in 2003 was de omzet nog 25,4 miljard euro.
Van alle franchisebedrijven in Duitsland valt 50 procent onder de
dienstensector, 29 procent onder de handel, 14 procent onder de
horecabranche en 7 procent onder producerende bedrijven.
De drie grootste franchisegevers in Duitsland zijn TUI-Reisbüros (in
2004: 1.420 bedrijven), Foto Quelle (1.311 bedrijven) en McDonalds
(1.262 bedrijven).
De meest gebruikte manier om in Duitsland franchisenemers te vinden is
het plaatsen van een advertentie in de vakbladen.
Meer informatie:
* NBSO-Stuttgart
Tobias Rühmann
Leitzstrasse 45, 70469 Stuttgart, Duitsland
Telefoon: +49 711 4906 6350
Fax: +49 711 4906 6360
E-mail: ruehmann@nbso-stuttgart.de
---
Bron: Netherlands Business Support Office (NBSO) Stuttgart
Nummer: 147429
Meer informatie over dit onderwerp is op te vragen onder vermelding
van nummer 147429 bij de medewerker Duitsland (Menno Schrok of Regina
Kruse), e-mail Duitsland, fax (070) 385 80 97, telefoon (070) 778 89
35.