Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven
Bredewater 8
Postbus 7259
2701 AG Zoetermeer
Tel. (079) 352 30 00
Fax (079) 351 54 78
E-mail: colo@colo.nl
:: 31 Oct 2005
Voorbereiding buitenlandse stage moet beter
Mbo-leerlingen zien veel positieve kanten aan beroepspraktijkvorming
in het buitenland. De voorbereiding en organisatie van zon
buitenlandse stage moeten echter beter. Dat blijkt uit het onderzoek
Buitenland binnen bereik, dat in opdracht van kenniscentrum ECABO en
samenwerkingspartners is uitgevoerd.
Het onderzoek bestond uit individuele en groepsinterviews onder 155
autochtone en allochtone mboers, die deels wel en deels niet de
internationale beroepspraktijkvorming
(I-BPV) achter de rug hadden. De geïnterviewden noemen als
belangrijkste positieve resultaten van een stage in het buitenland:
het leren van een vreemde taal, meer begrip voor mensen uit andere
culturen, persoonlijke groei en ontwikkeling en een betere positie op
de arbeidsmarkt. Allochtone leerlingen lijken I-BPV belangrijker te
vinden voor hun CV en verdere loopbaan dan autochtone leerlingen.
Autochtone leerlingen noemen vaker persoonlijke ontwikkeling als
opbrengt van de stage in het buitenland.
Het merendeel van de leerlingen vindt de voorlichting vanuit de school
over I-BPV matig of onvoldoende. Naast de school zijn mede-leerlingen
en internet een belangrijke bron van informatie. Ook de praktische
ondersteuning bij de voorbereiding kan beter: visum, verzekeringen,
huisvesting en een goede introductie op de stageplaats. Verder zijn
leerlingen niet altijd tevreden over de communicatie tussen school en
stageplaats over de stagedoelen en vinden ze de stageopdrachten niet
altijd duidelijk in relatie tot de opleiding zij volgen.
Allochtone leerlingen vinden met name begeleiding en communicatie
belangrijke factoren voor een succesvolle I-BPV. Autochtone leerlingen
benadrukken de organisatorische aspecten als voorwaarde voor een
succesvolle stage bij een buitenlands bedrijf.
Het onderzoek heeft tal van concrete aanbevelingen opgeleverd voor het
project Gateway for International Vocational Educational Training
(GIVET), dat ECABO met een breed consortium van partners uitvoert,
waaronder kenniscentrum LOB-HTV, een aantal ROCs en het internationale
bedrijfsleven. Doel van GIVET is een scala aan instrumenten en
diensten te ontwikkelen die mboers stimuleren tot
beroepspraktijkvorming in het buitenland. Meer informatie over dit
project is te vinden onder Nieuwsberichten op de site
www.esb-projecten.nl