Ingezonden persbericht
Persbericht
25 oktober 2005
NS zet nieuwe stap op weg naar OV-chipkaart
Belangrijkste pijlers nieuwe NS planning:
Poortjes op Hoekse Lijn in 2005 gereed
In december 2005 start voorbereiding poortjes Schiphol- en Flevolijn
In eerste kwartaal 2006 testen NS reizigers OV-chipkaart én poortjes Hoekse Lijn
Landelijke invoering kaart afgerond in 2007
Volgens de nieuwe planning start NS nog dit jaar met de voorbereiding van de plaatsing van
poortjes langs de Schiphollijn en Flevolijn. Op de Hoekse lijn (Hoek van Holland Rotterdam
Centraal) zijn reeds poortjes geplaatst. In het eerste kwartaal van 2006 zullen treinreizigers hier de
OV-chipkaart gaan testen. NS ziet in de OV-chipkaart dé mogelijkheid om in het openbaar vervoer
gemakkelijker en veiliger te reizen.
Hoekse Lijn
Na de test in het eerste kwartaal start medio 2006 de kaartuitgifte aan medewerkers en vervolgens aan
vaste klanten op de Hoekse Lijn en begint de verkoop van persoonlijke en anonieme OV-chipkaarten bij de
NS-balie en de (OV-chip)kaartautomaat. In de zomer van 2006 kunnen reizigers in de regio Rotterdam met
een OV-chipkaart van NS reizen met de trein tussen Rotterdam en Hoek van Holland, in de Rotterdamse
metro van RET en alle bussen van Connexxion die rijden in de Hoekse Waard en op Voorne-Putten, inclusief
Ridderkerk en Barendrecht.
De nieuwe planning van NS is 24 oktober jl. afgestemd met de partner OV-bedrijven van NS.
In dit overleg zijn ook de kaartuitgifte en -distributie besproken. Hieraan wordt in de komende periode door
de partijen gezamenlijk invulling gegeven.
OV-chipkaart
De OV-chipkaart is de nieuwe manier van reizen en betalen in het openbaar vervoer; één kaart voor al het
openbaar vervoer in heel Nederland. Nederland is het eerste land ter wereld waar op landelijke schaal een
vergelijkbare chipkaart in het OV wordt ingevoerd. NS werkt aan een stapsgewijze invoering van de OV-
chipkaart en poortjes. Kwaliteit en zorgvuldigheid staan daarbij voorop. NS hanteert hiervoor een
realistische planning. In vergelijking met andere landen of steden waar een nieuw kaartsysteem is
geïntroduceerd (zoals Hong Kong) is de invoeringstermijn in Nederland korter. Met deze aanpak draagt NS
bij aan de succesvolle introductie van de OV-chipkaart die het reizen in het hele Openbaar Vervoer
gemakkelijker maakt.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070.
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen,
bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800
rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en
Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de
klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
initiatief te ontplooien.
· Actieve ondersteuning van ondernemers. Er zijn teveel regels en ze zijn soms ook nog eens
tegenstrijdig. We gaan onderzoeken welke regels kunnen worden geschrapt. Ondernemers kunnen voor al
hun zaken bij 1 loket van de gemeente terecht.
· Gebruikmaken van de grootstedelijke allure. De komende jaren moet Rotterdam haar groeiende positie
als creatieve uitgaansstad uitbuiten en uitbouwen.
· Rotterdam als economisch knooppunt. Met de komst van de HSL vindt een grootschalige (internationale)
ontsluiting van Rotterdam plaats, waarmee we ons nadrukkelijker kunnen profileren als zakenhoofdstad. De
Randstad wordt kleiner en er komen nieuwe mogelijkheden om internationale bedrijvigheid hier naar toe te
halen.
· Een stad van belevenissen. De kracht van Rotterdam is dat er altijd wat te doen is. We kennen een
bloeiende vrijetijdseconomie en daar gaan we mee door. We zetten 1-daagse evenementen en festivals waar
dat kan om in meerdaagse. En Rotterdam roept zichzelf uit tot Europese Jongerenhoofdstad 2010.
· Vakmanschap en moderne industrie. De moderne industrie is een essentiële sector voor de Rotterdamse
economie en is een belangrijke sleutel tot de kenniseconomie. Deze sector biedt grote kansen voor jongeren
die een MBO-vakopleiding volgen.
· Rotterdam Airport. De Rotterdamse luchthaven heeft een belangrijke economische functie. Een
internationale stad van betekenis kan niet zonder vliegveld.
· Tweede Maasvlakte. De PvdA Rotterdam wil een snelle realisatie van de Tweede Maasvlakte, inclusief de
aanleg van de daarbij behorende natuur- en recreatiegebieden.
5. Deltaplan Jeugd
Rotterdam is een stad met een veelbelovende toekomst: jongeren maken 40% van de bevolking uit. Die jongeren
barsten van het talent op allerlei terreinen.
Er zijn hier kansen voor iedereen die ze wil grijpen: Rotterdam heeft goede beroepsopleidingen (zowel op MBO-
als op HBO-niveau) en een gerenommeerde universiteit.
We moeten echter ook de minder zonnige kanten erkennen. De stad kent een relatief groot aantal leerlingen dat
met moeite het reguliere onderwijs kan volgen en een hoge jeugdwerkloosheid en jeugdcriminaliteit.
De PvdA Rotterdam staat voor het aanpakken van deze problemen onder de jeugd door gebruik te maken van hun
eigen talenten en netwerken. De PvdA Rotterdam gaat jongeren perspectieven bieden via het zogeheten Deltaplan
Jeugd, `Respect en Zelfrespect'. Onderwijs vormt hierin een cruciale schakel. De rol van onderwijs is immers essentieel
bij kennisoverdracht, in het overbruggen van culturele verschillen en in het bijbrengen van sociale vaardigheden.
De PvdA Rotterdam wil de jeugd volop kansen bieden door hen zowel ruimte te geven als grenzen te stellen.
Ouders worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid, maar kunnen waar nodig steun krijgen in het opvoeden.
Leerkrachten horen zich zo professioneel mogelijk te ontplooien, maar krijgen ook steun om het beste onderwijs van
Nederland te realiseren. Jongerenwerkers, welzijnwerkers, hulpverleners moeten vanuit hun eigen professionaliteit
intensief samenwerken met elkaar en met leerkrachten in de brede school. Jongeren worden als burgers van
---
Rotterdam aangesproken, dus er wordt van hen verwacht dat zij een bijdrage leveren aan hun eigen toekomst en aan
die van de stad.
Andere essentiële punten zijn:
· Naar nul uitval. Er wordt een kindvolgsysteem ontwikkeld, waardoor jongeren van nul tot 21 jaar op de voet
gevolgd worden in de ontwikkelingen die zij doormaken. Geen enkele jongere met problemen mag uit het oog
verloren worden. Er wordt op tijd ingegrepen als iemand de aansluiting dreigt te missen.
· Community centers. Plekken
---- --