Aanpassing organisatie Wegener Dagbladengroep
Koninklijke Wegener NV gaat de interne organisatie van zijn Dagbladengroep aanpassen.
De huidige zes uitgeverijen, die zeven regionale dagbladen uitgeven (in Overijssel, Flevoland, Gelderland, Brabant en Zeeland) blijven de kern vormen van die organisatie.
De bestaande samenwerking tussen de uitgeverijen zal echter een andere en meer uitgesproken structuur krijgen. Op de belangrijkste beleidsterreinen, betreffende de advertentiemarkt, de lezersmarkt en de redactionele ontwikkeling, zullen centrale diensten geformeerd worden. Hierdoor zal de ontwikkeling en uitvoering van niet-regiogebonden productie- en bedrijfsprocessen effectiever en efficiënter kunnen worden.
Op voornoemde beleidsterreinen zal een groepsdirectie worden ingericht, om aan de gewenste ontwikkelingen sturing te geven. Voorts zal de ontwikkeling van innovatieve projecten en producten op centraal niveau plaatsvinden. De focus bij de uitgeverijen zal vooral gericht zijn op de uitvoering van het beleid en de positionering van de dagbladen in de respectieve regio's.
Door het centraal groeperen van kennis en expertise wordt een verdere professionalisering tegen lagere kosten mogelijk gemaakt. In dat kader speelt de standaardisatie van productie- en bedrijfsprocessen een belangrijke rol. De recentelijk ingezette studie naar een vernieuwd dagbladconcept/format sluit daarbij aan. Tevens past het eveneens recentelijk bekend gemaakte voornemen tot reorganisatie en mogelijk uitbesteding van de advertentievervaardiging in de beoogde aanpassing van de Dagbladengroep.
Er wordt een projectorganisatie geformeerd, die de geschetste contouren nader zal uitwerken tot een plan van aanpak. In het tweede kwartaal van 2006 zal ter zake besluitvorming plaatsvinden. Alsdan zullen ook de financiële en personele consequenties bekend zijn.
Apeldoorn, 25 oktober 2005
Raad van Bestuur
Koninklijke Wegener NV
Wegener NV