PERSBERICHT - 2005-10-25
Groei overnachtingen door Nederlanders met 4 % in de eerste helft van
2005
Toerisme in Noord-Holland doet het beter dan gemiddeld
Het toerisme in Noord-Holland doet het beter dan gemiddeld in
Nederland. Dit blijkt uit het aantal toeristische overnachtingen in
het afgelopen zomerseizoen en de eerste helft van 2005. Cijfers van
het CBS tonen aan dat het aantal overnachtingen in de eerste helft van
2005 in heel Nederland met 5 % is gedaald. In Noord-Holland is het
aantal overnachtingen minder gedaald met slechts 2 %.
Het aantal overnachtingen door Nederlanders is zelfs gestegen met 4 %
terwijl dit in de rest van het land met 6 % is afgenomen. In het
zomerseizoen is het aantal gasten in de provincie, evenals in de rest
van Nederland, ongeveer gelijk gebleven.
Accommodaties
De seizoensresultaten verschillen sterk per sector. Uit een steekproef
onder bedrijven in Noord-Holland blijkt dat 37 % van de hotels deze
zomer meer gasten heeft ontvangen. Bij de campings was dit 11 %. Bij
de bungalowparken geeft tweederde aan evenveel gasten te hebben
ontvangen. Als redenen voor een stijging van de bezoekers worden een
lager prijsniveau, meer buitenlands bezoek en publieksevenementen
(bijvoorbeeld Sail) genoemd. Lagere bezoekersaantallen worden vooral
aan het slechte weer en de slechte ontwikkeling van de economie
toegeschreven.
Belangrijkste markt
De Nederlanders vormen voor het toerisme in Noord-Holland nog steeds
de belangrijkste markt. Toerisme Noord-Holland houdt zich dan ook
actief bezig met promotie voor deze doelgroep door middel van
beursdeelname, gerichte consumentencampagnes en producten zoals een
kortingsboekje, actiekrant, een waterkaart, prijsvragen en tips voor
een gratis dagje uit.
Tweede plaats
Duitsland is de tweede belangrijke markt voor Noord-Holland. Het
aantal overnachtingen van deze groep is evenals voorgaande jaren
verder teruggelopen. De daling van 13 % loopt parallel met de rest van
Nederland (- 15 %). Als belangrijkste redenen hiervoor worden genoemd
de concurrentie met goedkope, zonnige bestemmingen en de slechte
economische ontwikkelingen in Duitsland. Toerisme Noord-Holland blijft
de Duitse markt intensief benaderen met als doel een stijging van het
aantal bezoekers in 2006.
Groeimarkten
Belangrijke groeimarkten waar Toerisme Noord-Holland zich op richt
zijn Engeland, Spanje, China en Italië. Het aantal Britse, Spaanse en
Chinese overnachtingen is in de eerste helft van het jaar gestegen. De
Italianen hebben ons land in die periode minder vaak bezocht. Een van
de redenen hiervoor is dat de Paasvakantie dit jaar vóór de start van
het bollenseizoen viel wat resulteerde in minder bezoekers.
Musea en attracties
Uit de Monitor Toeristische Bedrijven blijkt dat ruim driekwart van de
musea en attracties evenveel of meer bezoekers heeft gehad dan in de
zomer van 2004. Een kwart heeft een lager bezoekersaantal gehad. Het
slechte weer is hier juist een van de belangrijkste redenen voor een
stijging van de bezoekers. Een reden voor een daling van de aantallen
zijn de hoge prijzen.
Verwachting voor het najaar
Circa 70 % van de hotels verwacht in het najaar evenveel of meer
gasten te ontvangen dan vorig jaar. De helft hiervan baseert zich op
het hogere aantal boekingen dat ze hebben ontvangen voor dit najaar.
Bungalowbedrijven zijn duidelijk minder positief. Geen enkel bedrijf
verwacht dit najaar meer gasten. De meeste musea en attracties in
Noord-Holland zijn positief. Bijna een kwart verwacht meer bezoekers
en ruim 45 % denkt evenveel bezoekers als vorig najaar te ontvangen.
Belang van onderzoek
Voor Toerisme Noord-Holland en de toeristische sector is het volgen
van ontwikkelingen in het toerisme van groot belang om promotieplannen
zonodig tijdig te kunnen aanpassen. Daarom is in 2002 in samenwerking
met het NBTC een goed meetinstrument opgezet in de vorm van een
bedrijvenpanel van toeristische bedrijven in Nederland, Noord-Holland
en Amsterdam. Dit panel wordt nu op twee momenten in het jaar
geïnterviewd. De resultaten geven inzicht in het verloop van het
afgelopen seizoen en de verwachtingen ten aanzien van het komende
seizoen.
Meting
De meting van de Monitor Toeristische Bedrijven is uitgevoerd in de
eerste drie weken van september. Binnen dit onderzoek zijn bedrijven
uit de toeristisch-recreatieve sector telefonisch of per e-mail
ondervraagd om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van het
toeristisch jaar.
NB: De Monitor Toeristische Bedrijven en de CBS-rapportage voor
Noord-Holland zijn beide te downloaden op www.toerismenoordholland.nl
onder kenniscentrum
Noot voor de redactie (