Accreditatie internationaal bezien goed op weg
Inspectie van het onderwijs
Utrecht, 25 oktober 2005. Nederland heeft vanuit internationaal perspectief bezien een
goed systeem voor accreditatie in het Hoger Onderwijs. Dat concludeert de Inspectie van
het Onderwijs in het onderzoek 'Accreditatie in internationaal perspectief' dat op 25
oktober 2005 werd gepubliceerd. De inspectie heeft echter ook oog voor de nodige
verbeteringen in het accreditatiesysteem.
Tijdens het onderzoek vergeleek de inspectie accreditatie in Nederland met ontwikkelingen
in verschillende Europese landen en de Verenigde Staten. Uit de analyse bleek dat de
externe kwaliteitszorg in Nederland in internationaal perspectief goed op streek is.
Het accreditatiesysteem in het Hoger Onderwijs dat in 2002 in Nederland werd ingevoerd (in
plaats van het oude visitatiestelsel), beoogt een impuls te geven aan de verdere
ontwikkeling van kwaliteitszorg. Met het systeem wil Nederland een krachtige positie op
de internationale onderwijsmarkt behouden.
De verandering in het kwaliteitszorgsysteem in het Hoger Onderwijs vindt niet alleen in
Nederland plaats, maar ook in 45 andere Europese landen. De Europese ministers van
Onderwijs stelden bij aanvang gezamenlijke eisen aan de kwaliteitszorg. Deze sluiten
naadloos aan bij het accreditatiestelsel dat in de Nederlandse wet is vastgesteld.
De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) die de accreditatie-uitspraak doet,
en de instantie die het kwaliteitsonderzoek uitvoert, de Validerende en Beoordelende
Instanties (VBI's), kunnen zich nu al goed meten aan de eisen.
In het rapport zijn ook enkele aandachtpunten beschreven. Zo vraagt de inspectie op korte
termijn aandacht voor de organisatie, instrumentarium en werkwijzen. Op lange termijn
pleit de Inspectie voor meer variatie in evaluatiemethoden die passen bij het gevarieerde
hoger onderwijs.
Het rapport 'Accreditatie in internationaal perspectief' is onderdeel van een tussentijdse
evaluatie, waarbij de Inspectie van het Onderwijs een eerste balans opmaakt van de
effecten van het accreditatiestelstelsel.