Vendex KBB NV

P E R S B E R I C H T

Samenwerking met Office Service Partners voor 50 nieuwe locaties

La Place gaat fors expanderen in bedrijfscatering

Amsterdam, 24 oktober 2005

La Place, de succesvolle restaurant- en traiteurformule van het warenhuisconcern V&D, gaat expanderen in de bedrijfscatering. Daartoe is een overeenkomst gesloten met Office Service Partners (OSP), een specialist in het cateren van bedrijfsrestaurants. OSP krijgt het exclusieve recht om de La Place-formule voor bedrijfscatering te gebruiken. Opzet is dat de komende vijf jaar circa vijftig bedrijfsrestaurants overgaan op de La Place-formule.

Voor La Place is de overeenkomst met OSP een goede mogelijkheid om met de formule verder te groeien buiten het V&D warenhuis. Tot nog toe vond de expansie vooral plaats met `stand alone' restaurants die in eigen beheer worden geëxploiteerd. Er zijn inmiddels 16 zelfstandige La Place- restaurants. Ook heeft La Place een naam opgebouwd in de grote publieks- en evenementencatering, zoals Sail, Lowlands, WK Hockey, Home & Garden Fair, Libelle Zomerweek etc. In de bedrijfscatering is La Place nog slechts op bescheiden schaal actief.

OSP in Hoofddorp is een relatief jong bedrijf dat zich duidelijk onderscheidt in de cateringmarkt. Kwaliteit op maat voor iedere klant in het bijzonder is de filosofie van OSP. Inmiddels heeft een respectabel aantal gerenommeerde bedrijven voor de kwalitatief hoge invulling van OSP gekozen. Met de La Place-formule als alternatief aanbod hebben toekomstige klanten de keuze uit de meest gevarieerde cateringoplossingen.

OSP zal voor de La Place-activiteiten een afzonderlijke tak opzetten, die zich gaat richten op acquisities van nieuwe locaties. De op te zetten restaurants gaan gebruik maken van het La Place- assortiment, eventueel met aanpassingen die nodig zijn voor bedrijfsrestauraties, maar wel uitgaande van de kwaliteitseisen en basisvisie van La Place.

De restaurants krijgen de normale uitstraling van La Place. Ook zal de bedrijfskleding van La Place worden gedragen. Om een uitstraling te waarborgen die identiek is aan die van de bestaande La Place-restaurants zal OSP gebruik maken van de verschillende faciliteiten van La Place, zoals bouwbegeleiding, opleiding, marketing etc.

In de overeenkomst is de continuïteit, kwaliteit en exclusiviteit van de La Place-concepten gewaarborgd. La Place blijft verantwoordelijk voor het formulemanagement, voor de assortimentssamenstelling en -keuze en voor de inkoop van grondstoffen en producten.


---

Ontwikkeling in eigen huis
La Place en de andere restaurant- en traiteurformules van V&D hebben zich in de achttien jaar van hun bestaan bewezen als buitengewoon innovatief en zijn publiekstrekkers van formaat. Alle concepten zijn in eigen huis ontwikkeld en behoren tot de top van de publiekscatering in Europa.

De restaurants, traiteurafdelingen en broodbakkerijen onderscheiden zich doordat uitsluitend gewerkt wordt met verse ingrediënten, die in het zicht van de gast worden bereid tot eindproduct. In de restaurants kunnen de gasten kiezen uit een gevarieerd aanbod van dagverse producten, waaruit zij zelf een maaltijd kunnen samenstellen voor een aantrekkelijke prijs.

Grondstoffen zorgvuldig geselecteerd
La Place stelt hoge eisen aan de gebruikte ingrediënten en grondstoffen. Zij worden gekocht bij zorgvuldig geselecteerde leveranciers en waar mogelijk worden bedrijven gekozen die exclusief voor La Place produceren. Zo betrekt La Place haar eigen mozzarellakaas van een farm in Zuid- Limburg, waar waterbuffels de melk leveren die aan het zachte kaasje de originele, specifieke smaak geven. De thee van la Place komt uit hooggelegen biologische plantages in India. Voor verse zalm heeft La Place een 'organic farm' op de Shetland-eilanden gecontracteerd, waar zalm op een natuurlijke wijze wordt gekweekt. Alle melkproducten komen van een biologische boerderij uit Leusden. De huiswijnen zijn speciaal geselecteerd en opgelegd in Hongarije waar aan de voet van het Karpatengebergte de meest uitstekende condities zijn gewaarborgd..

35 miljoen bezoekers
De La Place-restaurants trekken samen circa 35 miljoen bezoekers per jaar. Er zijn inmiddels 70 La Place-restaurants. Zestien daarvan zijn zelfstandige vestigingen buiten het V&D-warenhuis, zoals het bekende Brugrestaurant over de A4 nabij Schiphol. In de V&D-warenhuizen worden daarnaast 25 kleinere café-restaurants geëxploiteerd. Zeventien warenhuizen beschikken over een eigen bakkerij / traiteurafdeling. Er zijn verder 49 Paninishops en 36 chocolaterieafdelingen.




Vendex KBB NV