Ingezonden persbericht
---
P e r s b e r i c h t
Den Haag, 24 oktober 2005
NBL sponsor multimediagame in Rotterdam
Van 24 tot en met 28 oktober 2005 sponsort Nederland BreedbandLand (NBL) het spel 'Port of Rotterdam Gamebusters inc.'. In dit door het NBL ontwikkelde multimediagame spelen schoolklassen tegen elkaar in een multimediagame, waarin zij met behulp van breedbandtechnologie bepaalde opdrachten uitvoeren. In totaal 1000 jongeren doen komende dagen mee. Het spel is een onderdeel van het evenement Brains@work, waarmee de initiatiefnemer jongeren enthousiast willen maken voor het werken in de wetenschap en techniek.
Van maandag 24 t/m vrijdag 28 oktober wordt voor de tweede keer het evenement Brains@Work georganiseerd. Dit evenement geeft jongeren van 12 tot 18 jaar uit Rotterdam en regio de kans om zelf te beleven wat er in Rotterdam allemaal leeft op het gebied van wetenschap en techniek.
Een van de activiteiten in het programma van Brains@work is het spel 'Port of Rotterdam Gamebusters inc.', dat jongeren kennis laat maken met de mogelijkheden van multimedia toepassingen. De sponsoring van het NBL bestaat deels uit de concrete ontwikkeling van het spel. Ook zullen dagelijks een aantal klassen als NBL-team het spel spelen.
Binnen het spel heeft het NBL een van de opdrachten ontwikkeld, waarbij jongeren op zoek moeten naar een breedbandverbinding bij bewoners thuis en daar een bepaalde film via internet moeten bekijken. Vervolgens kunnen zij een aantal vragen over die film beantwoorden via hun mobiele telefoon, waarmee zij ook kunnen fotograferen en chatten met de spelleiding. Het aardige van dit multimediagame is, dat alle kinderen uit een klas meedoen, inclusief de eigen docent. Zo kan het spel echt een onderdeel van de leerstof worden. Door dit spel te ontwikkelen, laat het NBL zien hoe gaming kan worden ingezet in het onderwijs. Vrijdag 24 oktober is de finale in Digital Port in Rotterdam.
Initiatiefnemer van Brains@work is het Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam (KMR), het Technocentrum voor de regio Rotterdam/Rijnmond/Drechtsteden. Stichting KMR heeft tot doel de economische structuur te versterken door middel van innovatie in de kennisinfrastructuur.
Nederland BreedbandLand (NBL) wil innovatie versnellen in maatschappelijk en economisch relevante sectoren door gebruik te maken van de mogelijkheden die breedband biedt. Het NBL identificeert 'voorhoede' projecten en best practices in de verschillende sectoren. Door extra aandacht te geven aan dergelijke best practices en deze naar nationaal niveau te tillen, brengt het NBL vraag, aanbod en innovatie bij elkaar. Dit is een 'bottom-up' proces. Het NBL orkestreert en helpt waar nodig knelpunten in de keten weg te nemen. Het NBL maakt daarbij gebruik van de kennis en ervaring van specialisten uit de betreffende sector. Het onvoorwaardelijk delen van kennis is daarbij van cruciaal belang. In het NBL werken bedrijfsleven en overheid publiek-privaat samen.
Voor meer informatie kunt u terecht op www.nederlandbreedbandland.nl
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht