Utrecht , 24 oktober 2005
Nieuw onderzoek toont dat logistieke dienstverleners vooral tactische
services aanbieden, terwijl klanten op zoek zijn naar verdergaande
samenwerking en strategischer mogelijkheden
Prijs belangrijkste factor in keuze voor logistieke dienstverlener
---
Een vandaag gepubliceerd rapport over de zogenaamde 3PL-industrie
(third-party logistics) laat zien dat logistieke dienstverleners
zichzelf als het ware opnieuw moeten uitvinden, zodat ze hun klanten
oplossingen kunnen bieden die strategischer zijn en sterker
gestandaardiseerd. Voor de eerste keer in de tien jaar dat dit
onderzoek wordt uitgevoerd, blijkt prijs in plaats van toegevoegde
waarde de belangrijkste factor te zijn in de keuze voor een logistieke
dienstverlener. Dit onderstreept het belang van kostenverlaging in de
supply chain. De kritische kostenevaluatie door logistieke klanten
blijkt hand in hand te gaan met een vraag naar een meer strategisch
aanbod.
Het rapport benadrukt dat het belangrijk is om in het 3PL-proces
technologische oplossingen toe te passen om te komen tot een goede
balans tussen kostenoverwegingen en strategische behoeften. Niet
minder dan 90% van de respondenten vindt IT een cruciaal aspect van
het totale beeld van 3PL-aanbieders, maar slechts 38% is tevreden over
wat hun eigen logistieke dienstverlener op dit vlak presteert. Dit
doet vermoeden dat naarmate meer bedrijven verdergaan met het
uitbesteden van logistieke processen, de betreffende relaties dusdanig
complex worden dat er in een breed spectrum van supply chain-processen
een noodzaak ontstaat voor effectieve IT-dienstverlening. Volgens de
respondenten bestaat de top 3 van in de toekomst gewenste IT-diensten
uit RFI (Radio Frequency Identification), internetgebaseerde
transport-/logistieke markten en leveranciersbeheersystemen.
Erik van Dort, hoofd van de sector Distributie van Capgemini: In het
huidige 3PL-landschap is er veel te veel diversiteit in processen en
IT-systemen. Daar zijn op zich goede redenen voor, maar gegeven de
steeds toenemende consolidatie, de noodzaak een wereldwijde dekking te
bieden en de intense druk om winstgevend te blijven, zal hier
verandering in moeten optreden. Logistieke dienstverleners zullen nu
moeten investeren om hun processen te stroomlijnen en de operationele
kosten terug te dringen, om straks krachtiger te kunnen concurreren in
de slag om marktaandeel. Gezien de huidige stand van zaken, zal het
management van de meeste logistieke dienstverleners enkele gedurfde
stappen moeten zetten om winstgevendheid te bewerkstelligen en een
vooraanstaande positie te bereiken.
Deze bevindingen zijn het resultaat van de 10e jaarlijkse Third-Party
Logistics Study, zoals vandaag gepubliceerd door Capgemini en het
Georgia Institute of Technology, in samenwerking met SAP en DHL. Het
rapport wordt in San Diego gepresenteerd op de 2005 Annual Council of
Supply Chain Management Professionals Conference en later deze week in
London op de Eye for Transport Conference. Het rapport biedt een
strategisch overzicht van het gebruik van 3PL in diverse belangrijke
regios in de wereld en in grote bedrijfstakken, en biedt inzicht in de
toekomst van de 3PL-industrie.
Voor het onderzoek werden 1091 leidinggevenden op het gebied van
logistieke en supply chain-processen ondervraagd. Ongeveer de helft
van hen (516) is afkomstig uit Noord-Amerika, bijna eenderde (339) uit
West-Europa en ongeveer een tiende (144) uit Latijns Amerika. Verder
zijn er ook respondenten uit Asia-Pacific (53), Zuid-Afrika (31) en
het Midden-Oosten (8). Meer dan tweederde van alle respondenten is
werkzaam in de productiesector, met name in de automobielindustrie, de
chemie, consumentenproducten, voedsel- en drankenindustrie,
hightech/elektronica en life sciences (farmaceutica).
Uit het onderzoek blijkt dat bij de keuze van een logistieke
dienstverlener de kwaliteit van de aangeboden kerndiensten
tegenwoordig als belangrijker wordt gezien dan eventuele
waardetoevoegende services. Deze verschuiving van franje terug naar de
kern is een opmerkelijke verandering, die vermoedelijk wordt ingegeven
doordat met de wereldwijde consolidatietrend het beeld is ontstaan dat
de kerncapaciteiten er op achteruit zijn gegaan. Dat betekent dat
3PL-aanbieders zich in eerste instantie moeten bekommeren om hun
basisvaardigheden, maar dat als ze hun klanten willen behouden, ze
tegelijkertijd moeten zorgen dat ze hun het een en ander te bieden
hebben op het gebied van meer strategische initiatieven.
Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-,
technology- en outsourcing-diensten ter wereld, werkt op een unieke
manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de
Collaborative Business Experience. Door zich te richten op gezamenlijk
succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt
Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën,
het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te
groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft
wereldwijd ongeveer 60.000 medewerkers in dienst en realiseerde in
2004 een omzet van 6,3 miljard euro.
Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en
onderzoek is te vinden op www.capgemini.com