Utrecht , 24 oktober 2005
Nieuw onderzoek toont dat logistieke dienstverleners vooral tactische services aanbieden, terwijl klanten op zoek zijn naar verdergaande samenwerking en strategischer mogelijkheden
Prijs belangrijkste factor in keuze voor logistieke dienstverlener
---

Een vandaag gepubliceerd rapport over de zogenaamde 3PL-industrie (third-party logistics) laat zien dat logistieke dienstverleners zichzelf als het ware opnieuw moeten uitvinden, zodat ze hun klanten oplossingen kunnen bieden die strategischer zijn en sterker gestandaardiseerd. Voor de eerste keer in de tien jaar dat dit onderzoek wordt uitgevoerd, blijkt prijs in plaats van toegevoegde waarde de belangrijkste factor te zijn in de keuze voor een logistieke dienstverlener. Dit onderstreept het belang van kostenverlaging in de supply chain. De kritische kostenevaluatie door logistieke klanten blijkt hand in hand te gaan met een vraag naar een meer strategisch aanbod.

Het rapport benadrukt dat het belangrijk is om in het 3PL-proces technologische oplossingen toe te passen om te komen tot een goede balans tussen kostenoverwegingen en strategische behoeften. Niet minder dan 90% van de respondenten vindt IT een cruciaal aspect van het totale beeld van 3PL-aanbieders, maar slechts 38% is tevreden over wat hun eigen logistieke dienstverlener op dit vlak presteert. Dit doet vermoeden dat naarmate meer bedrijven verdergaan met het uitbesteden van logistieke processen, de betreffende relaties dusdanig complex worden dat er in een breed spectrum van supply chain-processen een noodzaak ontstaat voor effectieve IT-dienstverlening. Volgens de respondenten bestaat de top 3 van in de toekomst gewenste IT-diensten uit RFI (Radio Frequency Identification), internetgebaseerde transport-/logistieke markten en leveranciersbeheersystemen.

Erik van Dort, hoofd van de sector Distributie van Capgemini: In het huidige 3PL-landschap is er veel te veel diversiteit in processen en IT-systemen. Daar zijn op zich goede redenen voor, maar gegeven de steeds toenemende consolidatie, de noodzaak een wereldwijde dekking te bieden en de intense druk om winstgevend te blijven, zal hier verandering in moeten optreden. Logistieke dienstverleners zullen nu moeten investeren om hun processen te stroomlijnen en de operationele kosten terug te dringen, om straks krachtiger te kunnen concurreren in de slag om marktaandeel. Gezien de huidige stand van zaken, zal het management van de meeste logistieke dienstverleners enkele gedurfde stappen moeten zetten om winstgevendheid te bewerkstelligen en een vooraanstaande positie te bereiken.

Deze bevindingen zijn het resultaat van de 10e jaarlijkse Third-Party Logistics Study, zoals vandaag gepubliceerd door Capgemini en het Georgia Institute of Technology, in samenwerking met SAP en DHL. Het rapport wordt in San Diego gepresenteerd op de 2005 Annual Council of Supply Chain Management Professionals Conference en later deze week in London op de Eye for Transport Conference. Het rapport biedt een strategisch overzicht van het gebruik van 3PL in diverse belangrijke regios in de wereld en in grote bedrijfstakken, en biedt inzicht in de toekomst van de 3PL-industrie.

Voor het onderzoek werden 1091 leidinggevenden op het gebied van logistieke en supply chain-processen ondervraagd. Ongeveer de helft van hen (516) is afkomstig uit Noord-Amerika, bijna eenderde (339) uit West-Europa en ongeveer een tiende (144) uit Latijns Amerika. Verder zijn er ook respondenten uit Asia-Pacific (53), Zuid-Afrika (31) en het Midden-Oosten (8). Meer dan tweederde van alle respondenten is werkzaam in de productiesector, met name in de automobielindustrie, de chemie, consumentenproducten, voedsel- en drankenindustrie, hightech/elektronica en life sciences (farmaceutica).

Uit het onderzoek blijkt dat bij de keuze van een logistieke dienstverlener de kwaliteit van de aangeboden kerndiensten tegenwoordig als belangrijker wordt gezien dan eventuele waardetoevoegende services. Deze verschuiving van franje terug naar de kern is een opmerkelijke verandering, die vermoedelijk wordt ingegeven doordat met de wereldwijde consolidatietrend het beeld is ontstaan dat de kerncapaciteiten er op achteruit zijn gegaan. Dat betekent dat 3PL-aanbieders zich in eerste instantie moeten bekommeren om hun basisvaardigheden, maar dat als ze hun klanten willen behouden, ze tegelijkertijd moeten zorgen dat ze hun het een en ander te bieden hebben op het gebied van meer strategische initiatieven.

Over Capgemini

Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en outsourcing-diensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de Collaborative Business Experience. Door zich te richten op gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 60.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2004 een omzet van 6,3 miljard euro.

Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.capgemini.com