Gemeente Amsterdam

Tweederde Amsterdammers bezorgd over luchtvervuiling

24 oktober 2005
---
O+S Tweederde van de Amsterdammers weet dat de luchtkwaliteit in de stad niet voldoet aan de Europese norm op dit gebied. Een kwart maakt zich grote zorgen over de luchtkwaliteit; 43% maakt zich enigszins zorgen en 31% maakt zich geen zorgen. Dit blijkt uit een enquête van O+S onder 400 Amsterdammers, in opdracht van AT5.

Gemeente kan meer doen

Volgens 15% van de Amsterdammers doet de gemeente veel of genoeg om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren; 28% zegt dat de gemeente weinig heeft gedaan en meer kan doen. Een vijfde (19%) vindt dat de gemeente weinig tot niets onderneemt en er veel meer zou moeten gebeuren; 37% heeft geen oordeel over de inspanningen van de gemeente.

Draagvlak voor meeste maatregelen uit Actieplan

Vervolgens is een mening gevraagd over een deel van de maatregelen die in het Actieplan Luchtkwaliteit zijn opgenomen. Dan blijkt dat stadsverwarming, een maximumsnelheid van 80 km per uur op de ring A10, parkeergarages aan de ring in ruil voor parkeerplaatsen in de stad en het weigeren van vergunningen voor vervuilende auto's het positiefst beoordeeld worden. Maatregelen als het verkleinen van vergunningsgebieden en het uitbreiden van betaald parkeren vinden veel minder instemming.

Overigens aarzelen Amsterdammers over de effectiviteit van deze maatregelen: een derde verwacht dat deze maatregelen de luchtkwaliteit zeker zullen verbeteren. Eveneens een derde denkt dat de maatregelen een beetje helpen en een kwart van de ondervraagden verwacht er niets van.

Ook andere maatregelen denkbaar

Een aantal andere denkbare maatregelen zijn niet in de beleidsnotitie opgenomen. Ook deze maatregelen zijn aan Amsterdammers voorgelegd. Schone taxi's, gratis openbaar vervoer en het weren van vrachtwagens zonder roetfilter krijgen dan massaal instemming. Verder is de helft van de ondervraagden voorstander van het weren van touringcars uit de binnenstad. Een minderheid (28%) is bereid reeds geplande uitbreiding van weginfrastructuur (Coentunnel, Westrandweg) te schrappen.

Gevolgen voor economie

Wanneer de voorgestelde maatregelen in een breder perspectief geplaatst worden blijkt dat 21% zeker negatieve gevolgen voor de Amsterdamse economie verwacht; 47% verwacht `enigszins' negatieve gevolgen en 27% verwacht geen negatieve gevolgen.

Voor bijna de helft van de Amsterdammers tellen die gevolgen zwaar; zij noemen ze erg of heel erg. Een vijfde (18%) van de Amsterdammers denkt dat de maatregelen zeker mensen de stad uit zullen jagen; 26% denkt dat dit misschien gebeurt.