Tweederde Amsterdammers bezorgd over luchtvervuiling
24 oktober 2005
---
O+S
Tweederde van de Amsterdammers weet dat de luchtkwaliteit in de stad
niet voldoet aan de Europese norm op dit gebied. Een kwart maakt zich
grote zorgen over de luchtkwaliteit; 43% maakt zich enigszins zorgen
en 31% maakt zich geen zorgen. Dit blijkt uit een enquête van O+S
onder 400 Amsterdammers, in opdracht van AT5.
Gemeente kan meer doen
Volgens 15% van de Amsterdammers doet de gemeente veel of genoeg om de
luchtkwaliteit in de stad te verbeteren; 28% zegt dat de gemeente
weinig heeft gedaan en meer kan doen. Een vijfde (19%) vindt dat de
gemeente weinig tot niets onderneemt en er veel meer zou moeten
gebeuren; 37% heeft geen oordeel over de inspanningen van de gemeente.
Draagvlak voor meeste maatregelen uit Actieplan
Vervolgens is een mening gevraagd over een deel van de maatregelen die
in het Actieplan Luchtkwaliteit zijn opgenomen. Dan blijkt dat
stadsverwarming, een maximumsnelheid van 80 km per uur op de ring A10,
parkeergarages aan de ring in ruil voor parkeerplaatsen in de stad en
het weigeren van vergunningen voor vervuilende auto's het positiefst
beoordeeld worden. Maatregelen als het verkleinen van
vergunningsgebieden en het uitbreiden van betaald parkeren vinden veel
minder instemming.
Overigens aarzelen Amsterdammers over de effectiviteit van deze
maatregelen: een derde verwacht dat deze maatregelen de luchtkwaliteit
zeker zullen verbeteren. Eveneens een derde denkt dat de maatregelen
een beetje helpen en een kwart van de ondervraagden verwacht er niets
van.
Ook andere maatregelen denkbaar
Een aantal andere denkbare maatregelen zijn niet in de beleidsnotitie
opgenomen. Ook deze maatregelen zijn aan Amsterdammers voorgelegd.
Schone taxi's, gratis openbaar vervoer en het weren van vrachtwagens
zonder roetfilter krijgen dan massaal instemming. Verder is de helft
van de ondervraagden voorstander van het weren van touringcars uit de
binnenstad. Een minderheid (28%) is bereid reeds geplande uitbreiding
van weginfrastructuur (Coentunnel, Westrandweg) te schrappen.
Gevolgen voor economie
Wanneer de voorgestelde maatregelen in een breder perspectief
geplaatst worden blijkt dat 21% zeker negatieve gevolgen voor de
Amsterdamse economie verwacht; 47% verwacht `enigszins' negatieve
gevolgen en 27% verwacht geen negatieve gevolgen.
Voor bijna de helft van de Amsterdammers tellen die gevolgen zwaar;
zij noemen ze erg of heel erg. Een vijfde (18%) van de Amsterdammers
denkt dat de maatregelen zeker mensen de stad uit zullen jagen; 26%
denkt dat dit misschien gebeurt.
Gemeente Amsterdam