FNV Bondgenoten: sociaal plan GTI beperkt gedwongen ontslagen
Fnv bondgenoten
FNV Bondgenoten: sociaal plan installateur GTI beperkt aantal gedwongen ontslagen
FNV Bondgenoten heeft met de GTI-directie een principeakkoord bereikt over een sociaal
plan en diverse werk-naar-werk-maatregelen waardoor het aantal gedwongen ontslagen tot
een minimum beperkt blijft. Het akkoord wordt morgen en overmorgen aan de leden ter
instemming voorgelegd. Daarnaast is FNV Bondgenoten nog volop in overleg met GTI over het
tempo en de omvang van de grote reorganisatie bij GTI Utiliteit NW, Midden-West en Oost
(Arnhem).
'We hebben dan wel overeenstemming over een sociaal plan maar de discussie over nut en
noodzaak van deze reorganisaties is nog zeker niet afgerond', aldus Frans Szablewski
bestuurder FNV Bondgenoten. De door de vakbonden ingeschakelde deskundigen hebben toch
voldoende kritiekpunten naar boven gehaald die tot aanpassing van de plannen zouden
kunnen (of zelfs moeten) leiden. 'Overigens krijgen wij alle medewerking van GTI om
feiten en cijfers te beoordelen en is er een grote bereidheid om ons inzicht te
verschaffen in achtergronden, afwegingen en de financieel economische feiten', aldus
Szablewski.
De in juni aangekondigde reorganisatie ging uit van 1000 te vervallen arbeidsplaatsen
waarvan 700 gedwongen ontslagen. De komende dagen zal het personeel worden
geïnformeerd over de plannen waarbij onder andere door de verkoop van een
bedrijfsonderdeel 75 arbeidsplaatsen overgaan naar de nieuwe eigenaar. Met het invoeren
van een flexregeling kunnen circa 30 arbeidsplaatsen worden gered. Andere werk-naar-werk
maatregelen zoals het mobiliteitscentrum en GTI Go-Flex redden circa 150 arbeidsplaatsen.
FNV Bondgenoten is nog ontevreden over de interne communicatie en organisatie, waar nog
flink aan moet worden gesleuteld. Er moet veel worden gedaan aan verbetering van de
werkprocessen en de interne communicatie. Minder bureaucratische regels en meer
bevoegdheden en verantwoordelijkheden naar de bedrijfsonderdelen.
'Wij willen dat het perspectief van GTI helder en duidelijk is en we willen de eerste
jaren geen reorganisatie meer zien. Het is genoeg geweest en nu moet er aan de toekomst
gewerkt worden. GTI komt er niet met simpelweg het wegsnijden van 1000 arbeidsplaatsen en
het verkopen van bedrijfsonderdelen. Deze reorganisatie moet leiden tot een betere
toekomst en een ander GTI. GTI moet investeren in het belangrijkste gereedschap dat het
heeft: de medewerkers', aldus Szablewski.
FNV