Callcenter in cel sympathiek plan met veel haken en ogen
Het plan van Justitie om gevangenen vanuit hun cel aan het werk te
zetten in een callcenter is een sympathiek initiatief om te zorgen
voor resocialisatie, maar kent veel haken en ogen. In elk geval mogen
dumpprijzen niet tot verdringing van werk leiden.
Zo reageert FNV Bondgenoten op de gesprekken die de Dienst Justitiële
Inrichtingen voert met bedrijven die zich bezighouden met telefonische
enquêtes en verkoop van producten.
"Maar onder welke arbeidsvoorwaarden zou dat dan moeten gebeuren?",
vraagt vakbondsbestuurder Wim de Ruyter zich af. "Als het echt om
resocialisatie gaat, mag het niet vrijblijvend zijn. Dan moet je de
mensen ook gedegen opleiden en na hun detentie de kans geven op een
baan in een gewoon callcenter, met een gewoon cao-loon."
De werkgeversorganisatie WGCC adviseert zijn leden niet met Justitie
in zee te gaan. De vereniging is niet enthousiast omdat mensen zich
zouden gaan afvragen of ze bijvoorbeeld niet door een inbreker gebeld
worden over het afsluiten van een inboedelverzekering.
FNV