FNV

Callcenter in cel sympathiek plan met veel haken en ogen

Het plan van Justitie om gevangenen vanuit hun cel aan het werk te zetten in een callcenter is een sympathiek initiatief om te zorgen voor resocialisatie, maar kent veel haken en ogen. In elk geval mogen dumpprijzen niet tot verdringing van werk leiden. Zo reageert FNV Bondgenoten op de gesprekken die de Dienst Justitiële Inrichtingen voert met bedrijven die zich bezighouden met telefonische enquêtes en verkoop van producten.

"Maar onder welke arbeidsvoorwaarden zou dat dan moeten gebeuren?", vraagt vakbondsbestuurder Wim de Ruyter zich af. "Als het echt om resocialisatie gaat, mag het niet vrijblijvend zijn. Dan moet je de mensen ook gedegen opleiden en na hun detentie de kans geven op een baan in een gewoon callcenter, met een gewoon cao-loon."

De werkgeversorganisatie WGCC adviseert zijn leden niet met Justitie in zee te gaan. De vereniging is niet enthousiast omdat mensen zich zouden gaan afvragen of ze bijvoorbeeld niet door een inbreker gebeld worden over het afsluiten van een inboedelverzekering.