Gemeente Langedijk


OPROEP DEELNEMERS KLANTENRAAD
24 oktober 2005

OPROEP

Deelnemers klantenraad

Algemene informatie

De gemeenteraad van Langedijk en het college van burgemeester en wethouders willen

de betrokkenheid en inspraak van burgers die een beroep doen op de sociale wetgeving zoals die door de gemeente wordt uitgevoerd verzekeren.

Samenhangend lokaal sociaal beleid is ontwikkeld om meedoen mogelijk te maken.

Een Klantenraad ziet het gemeentebestuur als een mogelijkheid om meer inzicht te verkrijgen in wat er onder de klanten leeft en om waar mogelijk te komen tot een grotere inbreng van die klanten. Klantparticipatie moet dan ook worden benaderd vanuit twee perspectieven: het perspectief van de klant en het perspectief van de gemeente.

Het klantperspectief vraagt om instrumenten die klanten mogelijkheden bieden het gemeentelijk sociaal beleid effectief te beïnvloeden.

De gemeente heeft behoefte aan een instrument dat het mogelijk moet maken klanten zo effectief mogelijk bij beleid en uitvoering te betrekken.

Functie-informatie

De Klantenraad zal het college van burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd adviseren over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot de beleidsterreinen werk, inkomen en zorg betreffen. De bestuurlijke ambitie op deze terreinen is het opzetten van een meer integrale aanpak voor de meest kwetsbare burgers. Met de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning zal een extra impuls worden gegeven aan de onderlinge zorg en ondersteuning die burgers daarbij nodig hebben. Aangezien mantelzorgers een grote verantwoordelijkheid hebben voor de zorg van ouderen, chronisch zieken en gehandicapten zal de ondersteuning van mantelzorgers de komende jaren worden verankerd in het sociaal beleid en zal worden nagegaan hoe op een later moment ook deze groep zou kunnen worden opgenomen in een klanten-participatieraad, zo ook belangenorganisaties die op het brede beleidsterrein actief zijn.

Het is de bedoeling dat de klantenraad eind 2005 zal worden geinstalleerd en vanaf 1 januari 2006 daadwerkelijk zal gaan functioneren, voorlopig voor de duur van een jaar.

Na afloop of tijdens deze periode zal op grond van ervaringen worden besloten of met deze vorm van klantenparticipatie wordt doorgegaan of dat op een andere wijze in de beoogde participatie moet worden voorzien. Dat is mede afhankelijk van de ontwikkelingen rond de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Doelgroepen

De klantenraad zal gaan bestaan uit individuele personen, zijnde uitkeringsgerechtigden,

niet-uitkeringsgerechtigden die in aanmerking komen voor een reintegratietraject bij het vinden van een betaalde baan (met name personen die zijn aangewezen op een uitkering

ingevolge de Algemene Nabestaandenwet), personen die aanspraak kunnen maken op bijzondere bijstand( aangewezen op een inkomen tot ca 120% van het wettelijk minimumloon) en chronisch zieken en gehandicapten die een beroep kunnen doen op

de voorzieningen op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten.

De ouderen (65+) worden in de Klantenraad vertegenwoordigd door de Stichting Welzijn Ouderen.

Functie-eisen

Van de individuele leden van de raad wordt verwacht dat hij/zij:


- behoort tot een van de doelgroepen;


- woonachtig is in de gemeente;


- een brede maatschappelijke belangstelling en betrokkenheid heeft bij de

vraagstukken waarmee de doelgroep te maken heeft.

Verdere procedure

Belangstellenden worden verzocht zich schriftelijk, binnen 3 weken na het verschijnen van deze oproep, te wenden tot het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Langedijk, Postbus 15, 1723 ZG Noord-Scharwoude.

Indien er sprake is van voldoende belangstelling voor de functie van lid van de Klantenraad, zal met de kandidaatleden gezamenlijk de juridische status van de Klantenraad worden vastgesteld. Het maken van een werkplan is tevens een

uitstekende gelegenheid om na te gaan hoe de communicatie, werkverdeling en bevoegdheden binnen de Klantenraad zou moeten worden geregeld.

Tevens zal worden nagegaan hoe de aansluiting met de achterban gerealiseerd kan worden.

De benoeming geschiedt door het college van burgemeester en wethouders.

De benoemde leden komen in aanmerking voor een onkostenvergoeding

Nadere inlichtingen kunnen worden verkregen bij dhr. F.Bons,

Afdelingshoofd Welzijn, tel. 0226-334433.