Gemeente Langedijk
OPROEP DEELNEMERS KLANTENRAAD
24 oktober 2005
OPROEP
Deelnemers klantenraad
Algemene informatie
De gemeenteraad van Langedijk en het college van burgemeester en
wethouders willen
de betrokkenheid en inspraak van burgers die een beroep doen op de
sociale wetgeving zoals die door de gemeente wordt uitgevoerd
verzekeren.
Samenhangend lokaal sociaal beleid is ontwikkeld om meedoen mogelijk
te maken.
Een Klantenraad ziet het gemeentebestuur als een mogelijkheid om meer
inzicht te verkrijgen in wat er onder de klanten leeft en om waar
mogelijk te komen tot een grotere inbreng van die klanten.
Klantparticipatie moet dan ook worden benaderd vanuit twee
perspectieven: het perspectief van de klant en het perspectief van de
gemeente.
Het klantperspectief vraagt om instrumenten die klanten mogelijkheden
bieden het gemeentelijk sociaal beleid effectief te beïnvloeden.
De gemeente heeft behoefte aan een instrument dat het mogelijk moet
maken klanten zo effectief mogelijk bij beleid en uitvoering te
betrekken.
Functie-informatie
De Klantenraad zal het college van burgemeester en wethouders gevraagd
en ongevraagd adviseren over alle onderwerpen die de vorming, de
uitvoering, de controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid met
betrekking tot de beleidsterreinen werk, inkomen en zorg betreffen.
De bestuurlijke ambitie op deze terreinen is het opzetten van een meer
integrale aanpak voor de meest kwetsbare burgers. Met de invoering van
de Wet Maatschappelijke Ondersteuning zal een extra impuls worden
gegeven aan de onderlinge zorg en ondersteuning die burgers daarbij
nodig hebben. Aangezien mantelzorgers een grote verantwoordelijkheid
hebben voor de zorg van ouderen, chronisch zieken en gehandicapten zal
de ondersteuning van mantelzorgers de komende jaren worden verankerd
in het sociaal beleid en zal worden nagegaan hoe op een later moment
ook deze groep zou kunnen worden opgenomen in een
klanten-participatieraad, zo ook belangenorganisaties die op het
brede beleidsterrein actief zijn.
Het is de bedoeling dat de klantenraad eind 2005 zal worden
geinstalleerd en vanaf 1 januari 2006 daadwerkelijk zal gaan
functioneren, voorlopig voor de duur van een jaar.
Na afloop of tijdens deze periode zal op grond van ervaringen worden
besloten of met deze vorm van klantenparticipatie wordt doorgegaan of
dat op een andere wijze in de beoogde participatie moet worden
voorzien. Dat is mede afhankelijk van de ontwikkelingen rond de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning.
Doelgroepen
De klantenraad zal gaan bestaan uit individuele personen, zijnde
uitkeringsgerechtigden,
niet-uitkeringsgerechtigden die in aanmerking komen voor een
reintegratietraject bij het vinden van een betaalde baan (met name
personen die zijn aangewezen op een uitkering
ingevolge de Algemene Nabestaandenwet), personen die aanspraak kunnen
maken op bijzondere bijstand( aangewezen op een inkomen tot ca 120%
van het wettelijk minimumloon) en chronisch zieken en gehandicapten
die een beroep kunnen doen op
de voorzieningen op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten.
De ouderen (65+) worden in de Klantenraad vertegenwoordigd door de
Stichting Welzijn Ouderen.
Functie-eisen
Van de individuele leden van de raad wordt verwacht dat hij/zij:
- behoort tot een van de doelgroepen;
- woonachtig is in de gemeente;
- een brede maatschappelijke belangstelling en betrokkenheid
heeft bij de
vraagstukken waarmee de doelgroep te maken heeft.
Verdere procedure
Belangstellenden worden verzocht zich schriftelijk, binnen 3 weken na
het verschijnen van deze oproep, te wenden tot het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente Langedijk, Postbus 15, 1723
ZG Noord-Scharwoude.
Indien er sprake is van voldoende belangstelling voor de functie van
lid van de Klantenraad, zal met de kandidaatleden gezamenlijk de
juridische status van de Klantenraad worden vastgesteld. Het maken van
een werkplan is tevens een
uitstekende gelegenheid om na te gaan hoe de communicatie,
werkverdeling en bevoegdheden binnen de Klantenraad zou moeten worden
geregeld.
Tevens zal worden nagegaan hoe de aansluiting met de achterban
gerealiseerd kan worden.
De benoeming geschiedt door het college van burgemeester en
wethouders.
De benoemde leden komen in aanmerking voor een onkostenvergoeding
Nadere inlichtingen kunnen worden verkregen bij dhr. F.Bons,
Afdelingshoofd Welzijn, tel. 0226-334433.