13 oktober 2005
PERSBERICHT
Wetenschappelijk congres en designwedstrijd aan de TU/e, 24-27 oktober
2005
Het ontwerpen van een rijke fitness-ervaring
Zijn de producten van de toekomst high-tech gadgets? Neemt de
technologie alles van de mens over? Of gaan we naar een wereld waar de
technologie juist zorgt voor betere sociale contacten, rijkere
interactie met apparaten en persoonlijke Wow-ervaringen?
Wetenschappers die zich richten op design van intelligente producten
denken het laatste. Zij buigen zich op 24-27 oktober 2005 tijdens het
DPPI congres* aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) over
nieuwe productconcepten en -interfaces. Concrete voorbeelden zijn te
zien bij de finale van een internationale ontwerpcompetitie over
nieuwe producten voor de fitnessbranche.
Rijke interactie
Producten lokken steeds meer en steeds rijkere reacties uit van de
gebruiker en omgekeerd. We communiceren niet alleen meer met producten
maar delen er zelfs emoties mee. Nieuwe interfaces kunnen op alle
zintuigen en op beweging inspelen. Het tijdperk van de knopjes en
displays lijkt op zijn einde te lopen. De mens-produkt relatie staat
aan de vooravond van grote veranderingen, waardoor producten
waardevoller worden en meer plezier ontlokken. De conferentie DPPI
laat de laatste ontwikkelingen op dit terrein zien en nodigt uit tot
rijke interactie.
Belevenis
Dit wordt tot uiting gebracht bij de ontwikkelingen in de
fitnessindustrie. Niet de sport, maar veel meer de beleving staat
centraal. De uitdaging is hierbij om apparaten of concepten te
ontwikkelen die niet alleen een sportieve prestatie bieden, maar een
totale belevenis met zich mee brengen. De ontwerpcompetitieDesigning
Unseen Wellness, georganiseerd door de TU/e i.s.m. het Italiaanse
bedrijf Technogym, richt zich hier op. Voorbeelden van inzendingen
zijn een hometrainer geïntegreerd in een videogame of een ontwerp
waarbij een frisse winterbries in het gezicht blaast tijdens het lopen
op de band. Tijdens de finale op 27 oktober aan de High Tech Campus
Eindhoven vindt de prijsuitreiking plaats. De ontwerpen van een aantal
finalisten worden dan pas bekend, omdat daar nu al patenten op worden
aangevraagd.
De highlights van de conferentie zijn:
- Alexander Grünsteidl van het ontwerpbureau IDEO London laat zien hoe
IDEO het ontwerpen voor belevingen in praktijk brengt aan de hand van
talloze projecten voor cliënten zoals Vodafone, Prada, Muji en DePaul.
Woensdag 26 oktober, 14:00 uur.
- Steven Kyffin is Senior Global Director of Design Research and
Innovation bij Philips Design en bekleedt verschillende posities bij
universiteiten over de hele wereld. Vanuit zijn unieke perspectief zal
hij zijn visie geven over het ontwerpen voor rijke ervaringen. 27
oktober, 9:00 h.
- Design Day: alle bezoekers van het congres besteden deze dag aan het
maken van eigen ontwerpen. Dinsdag 25 oktober.
- Finale ontwerpwedstrijd; 27 oktober vanaf 13.30 uur, prijsuitreiking
17.00 uur.
Technische Universiteit Eindhoven