NMa eist dat energiesector problemen klantenwerving oplost
05 / 21-10-2005
De Directie Toezicht Energie (DTe) van de Nederlandse
Mededingingsautoriteit roept alle energiebedrijven op een einde aan te
maken aan misleidende en oneerlijke wervingspraktijken. Tevens nodigt
zij consumenten uit melding te maken van eventuele misstanden bij
werving. Sinds afgelopen zomer ontvangt de toezichthouder een
toenemend aantal verontrustende signalen van consumenten over
klantenwerving. In een vandaag verstuurde brief aan alle
energiebedrijven vraagt DTe de bedrijven om op korte termijn
gezamenlijk een gedragscode op te stellen. Indien de sector niet voor
het einde van dit jaar met een gedragscode komt, zal DTe zelf
aanvullende regels opstellen.
Peter Plug, waarnemend directeur DTe: Werving van nieuwe klanten door
energiebedrijven is essentieel voor een goedwerkende markt. We zijn
dan ook zeker niet tegen het gebruik van directe wervingsmethoden als
telefonische verkoop of colportage. Maar als consumenten onder druk
van oneerlijke of misleidende reclame van leverancier switchen, wordt
het vertrouwen in de energiemarkt ernstig verstoord. Ook het
ontmoedigen van switches en onjuiste informatie door bijvoorbeeld
servicecenters belemmert een goede werking van de energiemarkt. We
willen dat deze problemen bij de wortel worden aangepakt door de
energiebedrijven zelf.
In de op te stellen gedragscode dienen de belangrijkste onderwerpen op
het gebied van overstappen naar een andere leverancier (van werving
tot medewerking aan switchverzoeken) te worden geregeld. DTe zal de
naleving van de gedragscode nauwlettend volgen. Indien er signalen
zijn dat een bedrijf de gedragscode overtreedt, zal zij haar toezicht
verscherpen en diepgravend onderzoek doen. Waar een wettelijke
overtreding plaatsvindt zal DTe handhavend optreden. Voor de
energiebedrijven die zich aan de gedragscode houden, zal de code
kunnen functioneren als een keurmerk voor fatsoenlijke werving.
Consumenten die problemen ondervinden bij klantenwerving of bij de
overstap naar een andere energieleverancier kunnen terecht bij de
Informatielijn van de Nederlandse Mededingingsautoriteit: telefoon
0800 0231885.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Barbara Roest of
Harriët Garvelink, persvoorlichters van de NMa, tel. (070)
3303362/3320 of 06-22793063 / 06-51387468 (buiten kantooruren), direct
e-mail adres: pers@nmanet.nl
Journalisten kunnen voor meer informatie over dit persbericht contact
opnemen met één van onze persvoorlichters: Barbara Roest of Harriët
Garvelink , tel. (070) 3303320/3362 of 06-51387468 / 06-22793063
(buiten kantooruren) of via pers@nmanet.nl.
Geen journalist, maar wel vragen over dit persbericht? Neem dan
contact op met de Informatielijn NMa/DTe, tel. 0800-0231 885 of mail
naar info@nmanet.nl
Dienst uitvoering en toezicht Energie