PERSBERICHT - 2005-10-21
Toeristische belangstelling voor Mechelen groeit fors
Mechelen is een stad in volle vaart. Dat blijkt uit de spectaculaire
groei van het aantal overnachtingen en de informatieaanvragen bij het
vrijetijdsloket In&Uit. Om het groeiende aantal nationale en
internationale bezoekers gastvrij te kunnen opvangen, investeert
Mechelen in meertalige service. Nieuwste producten zijn een uiterst
complete infopocket en een werfbrochure voor 2006, die in 5 talen
worden uitgegeven en de gloednieuwe meertalige site van In&Uit
Mechelen. Uniek voor Vlaanderen! Efficiënte info- en promotiemiddelen
om elke spraakverwarring te vermijden.
Toeristische belangstelling voor Mechelen groeit fors
We willen Mechelen profileren als een dynamische stad, een stad in
volle vaart. Mechelen heeft de ambitie een levendige monumentenstad te
zijn, met een gevarieerd en kwaliteitsvol toeristisch aanbod. Een
bezoek aan Mechelen moet een begrip worden voor een unieke
esthetische, recreatieve en leerrijke belevenis. Deze ambitieuze
doelstellingen formuleerde Mechelen in maart 2005, na een
zwakte/sterkte-analyse van het studiebureau WES.
Dat Mechelen zijn ambities intussen waar maakt, blijkt uit de
recentste cijfers van het Nationaal Instituut voor de Statistiek. Het
aantal overnachtingen in Mechelen steeg op 1 jaar tijd met meer dan 23
procent (vergelijking cijfers 2003-2004). Spectaculair, want de
toeristische belangstelling voor België stagneerde in dezelfde
periode. Mechelen kent hiermee (samen met Leuven) de sterkste groei
van het aantal overnachtingen van alle Belgische kunststeden. Ook de
gemiddelde verblijfsduur steeg en bedroeg, in 2004, net iets meer dan
2 nachten (2,07). Mechelen is dus wel degelijk een stad in volle
vaart.
De verspreiding van 50.000 meertalige werffolders in 2004 en 2005 en
brochures over groepsarrangementen in 2005 heeft zeker bijgedragen aan
de naambekendheid en (inter)nationale interesse. Mechelen was
prominent aanwezig op de belangrijkste toeristische beurzen en
evenementen in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en
Spanje. Ook de samenwerking met de kantoren van Vlaanderen Buitenland
heeft bijgedragen tot de groeiende belangstelling.
Nieuwe producten in meertalig serviceaanbod: 5 infopockets en
werfbrochures in Nl, Fr, E, D, Sp
Mechelen wil zijn nationale en internationale aantrekkingskracht
bestendigen en verder uitbouwen. Met perfecte meertalige service van
In&Uit, meertalige groepsarrangementen, meertalige gidsen, met de
nieuwe meertalige werfbrochure 2006 en nu ook met een uiterst
volledige infopocket, te verkrijgen in vijf talen: Nederlands, Frans,
Engels, Duits en Spaans. Uniek voor Vlaanderen!
De nieuwe infopockets zijn uiterst compleet: 150 bladzijden
interessante en praktische informatie en geschiedenis, culturele,
historische en recreatieve mogelijkheden, gedetailleerde info over
belangrijke monumenten, evenementen, musea, bezienswaardigheden,
attracties, cafés, restaurants en hotels Inclusief vier uitgestippelde
wandelingen en mooie fotos. Dit alles in een leesvriendelijke en
moderne vormgeving.
In&Uit Vrijetijdsloket start succesvol
Sinds mei 2005 heeft Mechelen een centraal informatie- en
reservatiepunt voor toerisme, cultuur en vrije tijd: In&Uit. Eén loket
dat het publieksonthaal van de verschillende vrijetijdsdiensten
centraliseert en integreert. Er is een info- en reserveringsbalie,
call en contact center (070/ 222 800) en nu ook een vrijetijdswebsite
in vier talen (www.inenuitmechelen.be) waar Mechelaars en toeristen
alle mogelijke vrijetijdsinfo krijgen, tickets kunnen kopen, logies,
arrangementen en gidsen kunnen reserveren.
In&Uit doorstaat met glans de vuurdoop. Een belangrijke hefboom was de
lancering als centraal info- en reserveringspunt voor het topevenement
Mechelen 2005, Stad in Vrouwenhanden.
Almaar meer bezoekers doen er een beroep op, ook ver buiten de regio
en landsgrenzen. Op twee jaar tijd (vergelijking cijfers 2003-2005)
verhoogde het aantal bezoekers aan de balie met 50% (42.345* in 2003
versus 69.934* in 2005) en verdrievoudigde het aantal bezoekers aan de
website bijna (28.102* in 2003 versus 73.869* in 2005). Uit een
bezoekersonderzoek van In&Uit blijkt dat 60 procent van alle bezoekers
zich eerst informeert via de website en dat driekwart van de bezoekers
buiten Mechelen woont. Quasi 100 percent van alle bezoekers ervaart
één informatiepunt voor cultuur en toerisme als positief.
* de cijfers hebben betrekking op het hoogseizoen van 1 april tot 30
september
Praktische info
Persinfo In&Uit: Vicky Laghuwitz, 015/ 29 77 20.
Persinfo Toerisme: Gaston Maes, 015/ 29 76 52.
De infopockets worden aan de balie in het Toerismehuis (Hallestrat
2-4-6, Mechelen) te koop aangeboden tegen de prijs van 2,50 euro.
Het verhaal van de toren van Babel is ontleend aan de Bijbel. Het is
te lezen in Genesis 11:1-9. Van gebakken tichelen (een soort
bakstenen) en leem werd in het land Sinear een stad en een toren
gebouwd. De bouwers hadden het ideaalbeeld voor ogen om de toren zo
hoog te maken dat deze tot in de hemel zou moeten reiken. God
veroordeelde deze ambitieuze ijdele plannen en verstoorde de bouw. Wat
één volk met één taal was geweest veranderde door Gods toedoen in
talrijke volkeren die zich over de wereld verspreidden en hun eigen
talen gingen spreken. Vanaf die tijd leven de verschillende volkeren
in een Babylonische spraakverwarring met elkaar. De toren van Babel
heeft echt bestaan. Uit de spijkergeschriften blijkt dat men met de
toren daadwerkelijk de hemel wilde bereiken het valt dan ook bepaald
niet uit te sluiten dat ook dit bijbelverhaal zijn oorsprong vindt in
Mesopotamië, net als het verhaal van de zondvloed. Vernietigd door de
Assyrische koning Sanherib in 689 v.C., herbouwd en voltooid door o.a.
Neboekadnezar II. De Perzen van Xerxes sloopten de toren opnieuw, in
478 v.C.. De Babyloniërs noemden hun toren Bab-Iloe, Poort van God.