Vanaf 1 januari 2006 worden de publieksbalies van alle gemeentelijke
diensten overgeheveld naar de Dienst Publiekszaken. Deze nieuwe
dienst, die ontstaat uit de dienst Burgerzaken, zal alle
dienstverlening van de gemeente Rotterdam toegankelijk en herkenbaar
maken voor burgers en ondernemers. Maar het gaat verder. Er komen
Stadswinkels die werken op basis van alles-in-één-winkel. De
elektronische dienstverlening wordt uitgebreid en post en e-mail
binnen één systeem geregistreerd.
Stadswinkels
De vele loketten in de stad worden omgevormd tot Stadswinkels in de
deelgemeentekantoren. Eén loket voor alle (deel)gemeentelijke diensten
en producten. In één bijzondere Stadswinkel komen ook specialistische
loketten voor dienstverlening op maat. Dit wordt de zogenoemde
Stadswinkel L, die in het centrum van Rotterdam geopend wordt. Deze
winkel moet uitgroeien tot een 'Stadswinkel XL', met nog meer
producten van de gemeente, dienstverlening van niet-gemeentelijke
partijen, bestuurlijke spreekuren en publieke bijeenkomsten.
Dienst Publiekszaken
Vanaf 1 januari 2006 zal de dienstverlening onder regie komen van één
dienst, de Dienst Publiekszaken. Deze nieuwe dienst, die ontstaat uit
de Dienst Burgerzaken, zal gezicht geven aan alle
dienstverleningsactiviteiten van de gemeente Rotterdam voor
individuele burgers en ondernemers. Hiermee laat de gemeente zien dat
zij als eenheid opereert en haar klanten optimaal bedient.
Duidelijkheid
De verandering richt zich komende jaren op 380 producten die op dit
moment nog geleverd worden door 10 verschillende gemeentelijke
diensten, ieder met eigen loketten. Daarnaast heeft ook iedere
deelgemeente een eigen balie. Dit komt de duidelijkheid voor burgers
en ondernemers niet ten goede. Het servicenummer 0800-1545 is vanaf
april 2005 al in de lucht en wordt de komende maanden verder
ontwikkeld.
Gefaseerd en gereed in 2010
De overgang naar dit nieuwe dienstverleningsconcept verloopt in fases.
Begin 2006 zal het accent voornamelijk liggen op informatiestrekking
en doorverwijzing. Het direct kunnen aanvragen, afhandelen en afnemen
van diensten en producten zal in de beginsituatie 30% van het totale
assortiment bedragen. De publiekstaken van Burgerzaken, dienst
Stedenbouw & Volkshuisvesting en Stadstoezicht gaan als eerste over
naar Publiekszaken. Later zullen de publiekstaken van de andere
diensten van de gemeente Rotterdam volgen.
De eerste Stadswinkel wordt geopend in deelgemeente Hoek van Holland.
In 2006 wordt de Stadswinkel L in het centrum geopend en andere
Stadswinkels op andere locaties in de stad. In 2010 moet het nieuwe
dienstverleningsconcept geheel zijn ingevoerd.
Bron: Bestuursdienst, 21-10-2005
Gemeente Rotterdam