Nederlandse economie laat 5 tot 9 miljard euro liggen
- Uitreiking eerste exemplaar aan CNV voorzitter René Paas -
Utrecht, 20 oktober 2005
Uit het rapport 'Plezier & Prestatie 2005' van adviesbureau &Samhoud blijkt dat
Nederland door een structurele daling in medewerkerstevredenheid tussen de 5 en 9 miljard
euro aan BNP laat liggen. Jeroen Geelhoed van &Samhoud over het dalende werkplezier:
'Is het erg, zo'n daling? Ja! Niet alleen omdat we als Nederlandse economie geld laten
liggen, maar ook omdat er een hoop menselijke pijn achter schuilgaat. We krijgen zelfs
brieven van medewerkers die hun grieven op papier hebben gezet'. &Samhoud doet dan
ook een dringende oproep tot een manier van managen waarin zowel aandacht is voor
prestatie als ook voor plezier in het werk.
Eerste exemplaar uitgereikt aan het CNV
Het rapport 'Plezier & Prestatie 2005' is vanmiddag officieel uitgereikt aan CNV
voorzitter René Paas. 'Het CNV roept sinds enige tijd dat plezier in het werk een
speerpunt is. Wij willen ervan af van dat medewerkers zeggen 'Hoe lang mòet je
nog?'. Dat moeten goede werkgevers ook niet laten gebeuren. Dit rapport vormt een
waardevolle thermometer voor plezier in het werk. Plezier in het werk is namelijk ook
economisch interessant. En je bedient medewerkers beter door ervoor te zorgen dat ze
plezier in hun werk hebben'.
De belangrijkste conclusies uit het rapport 'Plezier en Prestatie 2005'
1. Met de dalende medewerkerstevredenheid laat de Nederlandse economie 5 tot 9 miljard
euro liggen
2. Openheid is belangrijker geworden voor medewerkers
3. Werkplezier = tevredenheid x betrokkenheid x klantgerichtheid
4. Betrokkenheid komt van twee kanten, zowel manager als medewerker
5. Een inspirerende visie heeft een positieve invloed op klantgerichtheid
6. Er is meer klantenpassie in kleine organisaties
7. Nederland scoort beter dan Duitsland en Spanje
Organisaties die het goede voorbeeld geven
De daling in medewerkerstevredenheid betekent niet dat het er in Nederland dramatisch voor
staat. Jeroen Geelhoed: 'In vergelijking met Duitsland en Spanje zitten we behoorlijk
goed. Bovendien zijn er in Nederland ook voorbeelden van organisaties waar plezier en
prestatie heel goed samengaan zoals Humanitas en Numerando. Numerando heeft zelfs de
hoogste tevredenheidsscore in 2005'. Naast ideologische motieven zijn er ook economische
voordelen te behalen. Salem Samhoud, directeur van &Samhoud zegt hierover:
'Investeren in medewerkers levert via betrokkenheid, klantgerichtheid en
klanttevredenheid uiteindelijk keiharde euro's op. En andersom. Niet investeren betekent
geld laten liggen'.
Reacties van CNV, PvdA en Siemens
Siemens haalde recent de hoogste score op medewerkerstevredenheid in het onderzoek
'Incompany 200'. De heer Vlasblom, personeelsmanager van Siemens Nederland reageert: 'Het
rapport is zeer herkenbaar. Met gemotiveerde en betrokken medewerkers maak je namelijk het
verschil in de markt. Wat bij Siemens heel sterk speelt is het bieden van autonomie en
flexibiliteit, daardoor kan je mensen steeds nieuwe uitdagingen geven. Aan plezier in het
werk zitten wel altijd twee kanten. Als je medewerkers optimaal ondersteunt wat betreft
plezier in het werk, moet je hen ook op hun eigen verantwoordelijkheid wijzen. Met andere
woorden, we stellen ook eisen aan medewerkers, op het gebied van te behalen resultaten en
ten aanzien van hun gedrag'.
CNV voorzitter René Paas: 'We zijn als CNV blij met het Plezier & Prestatie
rapport. We zullen het rapport grondig doornemen en meenemen naar CAO-tafels. Dit is een
klassiek geval van een win-win onderwerp voor werkgevers en werknemers. De bedragen die
in het rapport genoemd worden interesseren ook werkgevers'.
Mr. Hannie Stuurman, Lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, PvdA Tweede Kamer Fractie en
woordvoerder Arbo. 'Plezier in het werk voorkomt uitval. Een van de grootste oorzaken van
ziekte is veelal stress en het niet naar je zin hebben in het werk. Dus het is belangrijk
dat er een goede sfeer en werkklimaat is in een bedrijf. Daarnaast geeft plezier in je
werk ook een hogere arbeidsproductiviteit, wat weer ten goede komt aan de prestaties
binnen het bedrijf. Kortom: plezier in je werk levert vele facetten op in het voordeel
van alle partijen. Maar vooral het voorkomen van uitval is voor mij een groot goed. Zeker
met alle toch steeds minder wordende sociale zekerheidsvoorzieningen'
Achtergrond jaarverslag Plezier & Prestatie
De resultaten uit het jaarverslag Plezier & Prestatie zijn gebaseerd op onderzoeken
die zijn uitgevoerd via de &Samhoud website BetterBeYourself.nl. Meer dan 40.000
medewerkers uit 59 organisaties uit 3 landen namen de afgelopen jaren deel aan de
onderzoeken. De resultaten zijn representatief voor de dienstverlenende sector.
Over &Samhoud
Adviesbureau &Samhoud werd vijftien jaar geleden opgericht door Salem Samhoud met het
visionaire doel om doorbraken te realiseren, door mensen te inspireren en te verbinden.
&Samhoud staat bekend om zijn unieke vakinhoudelijke kennis en zijn onconventionele
aanpak bij fundamentele veranderprocessen. Het bureau onderscheidt zich door haar
uitzonderlijke focus op de menselijke kant van bedrijfsvoering. Als je als organisatie
goed zorgt voor je medewerkers, zorgen zij ook goed voor je klanten. Die er op hun beurt
weer voor zorgen dat je als bedrijf goede resultaten boekt. Deze filosofie is vertaald in
een unieke methodische aanpak van cultuurverandering, waarbij een inspirerende werkwijze
gekoppeld wordt aan een gedisciplineerde uitvoering en een strakke regie.
Plezier & Prestatie expertise
Een van de expertisegebieden van &Samhoud is Plezier & Prestatie. Hierbinnen staan
adviestrajecten centraal die zich focussen op de relatie tussen plezier en prestatie in
organisaties. De expertise op dit vlak is o.a. gebundeld in het boek 'Plezier &
Prestatie'. &Samhoud heeft op basis van de Plezier- & Prestatie-aanpak haar eigen
onderzoeksmethode ontwikkeld om medewerkerstevredenheid te meten, het online
meetinstrument BetterBeYourself. Meer informatie en praktijkverhalen zijn beschikbaar op
www.plezier-en-prestatie.nl.
---
Rapport 'Plezier & Prestatie 2005' toont daling in
medewerkerstevredenheid