Geen verhoogd risico bij ongeval Schiphol
Platform nederlandse luchtvaar
Het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) bestrijdt de uitspraak van de heer Van
Vollenhoven in de Telegraaf van vandaag, dat er verhoogde risico's zijn bij
vliegtuigongevallen op Schiphol. Bovendien is volgens het PNL de veiligheid bij de
toekomstige inzet van grotere vliegtuigen gewaarborgd.
De heer Van Vollenhoven waarschuwt dat vliegtuigen bij een crash op Schiphol wel op de
baan moeten neerstorten, omdat de grote en zware reddingsvoertuigen naast de banen in de
modder en de klei zouden vastlopen. Deze zorg is ongegrond, want er wordt juist rekening
gehouden met het feit dat een vliegtuig bij een crash in veel gevallen niet precies op de
baan terechtkomt. De reddingsvoertuigen (zogenaamde crashtenders) op Schiphol zijn dan ook
bij uitstek geschikt om te rijden over modder en klei, hiermee is bij het ontwerp rekening
gehouden. Zo bezitten de voertuigen over een systeem dat het mogelijk maakt om lucht uit
de banden te laten lopen, waardoor deze banden breder worden en klei en modder geen
probleem zijn. Bovendien hebben de crashtenders een zogenaamd spuitbereik van 70 tot 100
meter.
Dat er onvoldoende wordt nagedacht over de veiligheid bij de toekomstige inzet van grotere
vliegtuigen is niet het geval. Alle passagiersvliegtuigen moeten voldoen aan regelgeving
zoals vastgesteld door de Joint Aviation Authorities (JAA). In de
luchtwaardigheidsregelgeving is bijvoorbeeld vastgelegd dat de overlevenden van een
vliegtuigcrash binnen 90 seconden het vliegtuig moeten kunnen hebben verlaten. Dat geldt
dus voor alle bestaande vliegtuigen, maar ook voor toekomstige grotere vliegtuigen.
Bovendien geldt ook voor de grotere vliegtuigen de eis dat de brandweer binnen drie
minuten ter plaatse is. Daarnaast moeten vliegtuigtypes voldoen aan nauwkeurig omschreven
luchtwaardigheidseisen. Dit betreffen ook eisen ten aanzien van de veiligheid bij
ongevallen en incidenten. Denk hierbij aan zaken als het gebruik van brandvertragende
materialen.
Wat betreft de maatregelen met betrekking tot de operatie op de grond is Schiphol er klaar
voor om grotere vliegtuigen te ontvangen. Zo is er op Schiphol voldoende blusvloeistof
aanwezig en beschikt de luchthaven over negen crashtenders, terwijl er op dit moment maar
drie van deze voertuigen vereist zijn. Er is op dit moment dus al ruim voldoende materieel
aanwezig om een eventuele crash met een groot toestel in de toekomst te kunnen opvangen.
Platform Nederlandse Luchtvaart
Mocht u meer informatie willen hebben dan kunt u ons bereiken op telefoonnummer:
0320-284234 of via e-mail: info@pnl.nl
www.pnl.nl