Begroting 2006
De concept-begroting voor 2006 is klaar. Er zijn veel plannen en
ambities. Maar er wordt ook bezuinigd. En dan is er de gedeeltelijke
afschaffing van de gemeentelijke belastingen. Wat gaat de gemeente
voor u doen? En wat gaat u ervan merken? Op dinsdag 11 oktober hebben
de commissies zich gebogen over de begroting 2006. Op donderdag 27
oktober neemt de gemeenteraad een besluit over de voorstellen.
De gemeenteraad buigt zich donderdag 27 oktober (en mogelijk maandag
31 oktober) over de plannen. Ook deze openbare vergadering is in het
stadhuis en begint om 20.00 uur.
De begroting en de bijbehorende investeringsplanning liggen voor u ter
inzage in de koepel van het stadhuis. U kunt de begroting ook hier
bekijken.
Een greep uit... de vele acties in 2006
Alle plannen voor het komende jaar vindt u terug in de begroting 2006.
Een aantal lichten we er voor u uit. Een topje van de ijsberg!
Bestuur en kwaliteitszorg
Verbetering telefonische bereikbaarheid
Verbetering leesbaarheid brieven
Veiligheid
Wijkgerichte aanpak onveiligheden, samen met wijkplatforms
Aanpak horecagerelateerde overlast
Rampenoefeningen
Aanschaf nieuw blusvoertuig Zegveld
Cultuur, sport, recreatie, ouderenbeleid, monumenten en archeologie
Verbouw bibliotheken Woerden en Harmelen
Bouwen woningen voor ouderen
Creëren woonservicegebieden
Sociaal cultureel en voorzieningen
Budgetcontracten met uitvoerende instellingen
Faciliteren en informeren wijkplatforms
Aanpassingen wijkcentra Molenvliet en Snel & Polanen
Extra subsidie Stichting Vluchtelingenwerk
Onderwijs en jeugdbeleid
Opening Brede Scholen Schilderskwartier
Herhuisvesting Praktijkschool
Uitbreiding Margrietschool
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
Actualisatie bestemmingsplannen
Bouw Hoochwoert
Aanleg parkeergarage
Herinrichting Havenstraat
Verkeer en economische zaken
Voorbereidingen BRAVO/randwegen
VCP: deel van Plantsoen, Westdam, Meulmansweg, Wilhelminaweg
Verkeersmaatregelen schoolomgevingen
Openbare ruimte en milieu
Herstrating verhardingen sportcomplexen
Onderhoud aan bijzondere bomen van particulieren
Veel ambities en wensen En wie gaat dat betalen?
De gemeente heeft veel geld nodig voor al die plannen en activiteiten
die voor u als inwoner zo belangrijk zijn. De rijksoverheid zorgt voor
een deel van dit geld. Ook u als inwoner draagt financieel uw steentje
bij. Dit doet u door het betalen van gemeentelijke belastingen.
Welke belastingen betaal ik?
U betaalt een aantal gemeentelijke belastingen: de Onroerend
Zaakbelasting (OZB), het rioolrecht, de afvalstoffenheffing en
eventueel hondenbelasting. De OZB-heffing ontvangt u in februari.
Betaalde u vorig jaar al via automatische incasso in termijnen, dan
gaat dat in 2006 op dezelfde wijze. Wilt u ook een automatisch (en dus
in zes termijnen) gaan betalen? Neem dan even contact op met de
afdeling Financiën, telefoon 428404 (bij voorkeur maandag-, dinsdag-
of donderdagochtend). De andere heffingen betaalt u maandelijks via uw
energienota.
De OZB wordt toch afgeschaft?
Het kabinet wil een deel van de OZB afschaffen. Dat gaat u direct in
uw portemonnee merken. De Eerste Kamer moet hierover nog wel een
besluit nemen.
De waarde van het onroerend goed dat u bezit of huurt bepaalt de
hoogte van de OZB. Het zogenoemde gebruikersdeel voor woningen wordt
afgeschaft. Het eigenarendeel blijft wel bestaan, evenals het
gebruikersdeel voor niet-woningen.
Heeft u een huurwoning? Dan betaalt u géén OZB meer aan de gemeente.
Heeft u een eigen woning? Dan betaalt u alleen nog het eigenarendeel.
Voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen verandert er niets
Maar de gemeente heeft de inkomsten toch nodig?
De gemeente mist hierdoor inderdaad veel inkomsten. Ter compensatie
zullen we een wat hogere bijdrage ontvangen van de rijksoverheid. We
zijn er in geslaagd om de overige gemeentelijke belastingen gelijk te
houden of slechts heel licht te laten stijgen.
Miljoen bezuinigen op personeelskosten
In het voorjaar heeft de gemeenteraad de opdracht gegeven om 7% te
bezuinigen op de personeelskosten. Het gaat om een totaalbedrag van 1
miljoen euro. In de begroting stelt het college voor om dit gefaseerd
te doen: 536.000 in 2006, 102.000 in 2007 en 391.000 in 2008.
Deze bezuinigingen staan op gespannen voet met de wens om nóg
klantgerichter te werken. Door een verdere modernisering van de
organisatie en onze dienstverlening verwachten we toch beide
doelstellingen te kunnen behalen. Toch is het onvermijdelijk dat u in
sommige situaties zult merken dat de dienstverlening wordt beïnvloed
door de bezuinigingen.
Vragen?
Heeft u vragen die financieel van aard zijn? Neem dan gerust contact
op met de afdeling Financiën, telefoon 428 644. Voor overige vragen
kunt u bellen met het team Communicatie, telefoon 428 829. U zult
vervolgens in contact worden gebracht met díe medewerker die antwoord
kan geven op uw vraag.
Zie ook
- Begrotingspagina in Woerdense Courant
Gemeente Woerden