AutoRai

Toyota als enige volumemerk in de top

(10/18/2005)
Voor de tweede keer op rij is Toyota als derde geëindigd in het AutoWeek-tevredenheidsonderzoek. Toyota is daarmee het enige volumemerk dat zo hoog eindigt. De Toyota Corolla Verso werd bovendien uitgeroepen tot beste MPV.
Toyota is erg blij met de derde plaats in het tevredenheidsonderzoek van AutoWeek. Het is, net als vorig jaar, een goede score voor het volumemerk. Toyota, de nummer zes qua verkoopaantallen op de Nederlandse automarkt, blijft werken aan een nog hogere notering in het AutoWeek-onderzoek. Het Japanse merk heeft er het volste vertrouwen in dat dit ook gaat lukken. De afgelopen jaren is Toyota aan een gestage opmars bezig binnen de AutoWeek-ranglijst. In 2001 kwam het merk op de vijfde plaats binnen in het tevredenheidsonderzoek. De twee jaar daarna bezette het merk de vierde plek en in 2004 en 2005 de derde plek.

Het commentaar van AutoWeek op de derde plaats van Toyota spreekt boekdelen. Het autotijdschrift roemt het feit dat Toyota met maar liefst drie autoâs in de modellen-toptien is terug te vinden. Ook de betrouwbaarheid en degelijkheid van het merk kunnen de waardering van de redactie wegdragen. Bovendien is AutoWeek zeer te spreken over de Toyota dealers. Volgens het magazine weigeren deze naast hun schoenen te gaan lopen. Ze spannen zich onverminderd in voor hun klanten, zowel voor als na de verkoop.

Winnaar MPV-klasse
In de MPV-klasse van het AutoWeek-tevredenheidsonderzoek bemachtigde Toyota de eerste plaats met de succesvolle Corolla Verso. Een duidelijk signaal dat de eigenaren erg gecharmeerd zijn van het ruime interieur, de goede rijeigenschappen en de grote betrouwbaarheid van deze Toyota.

De Corolla Verso heeft het dit jaar qua verkopen eveneens uitstekend gedaan. De praktische MPV in het C-segment liet niet alleen een verkoopstijging zien in de particuliere, maar ook in de zakelijke markt. In totaal verkocht Toyota van januari tot en met augustus 2005 42 procent meer exemplaren van de Corolla Verso dan in dezelfde periode vorig jaar. Toyota verwacht dat dit percentage nog verder stijgt door de introductie van de nieuwe, krachtige en scherp geprijsde 2.2 D-4D dieselmotor met een vermogen van 136 pk of 177 pk.

Onderzoek
Het AutoWeek-tevredenheidsonderzoek wordt voor de vijfde keer gehouden. Het tijdschrift begon in 2001 op beperkte schaal: lezers konden uitsluitend via internet een enquête invullen. Toch deden er toen al 10.000 automobilisten mee. In 2002 pakte AutoWeek de zaken groter aan en publiceerde het enquêteformulier ook in het tijdschrift. Het aantal reacties steeg naar 18.600. Sinds die tijd is het aantal deelnemers geleidelijk aan toegenomen. In 2005 deden maar liefst 24.225 lezers mee aan het onderzoek.