Toyota als enige volumemerk in de top
(10/18/2005)
Voor de tweede keer op rij is Toyota als derde geëindigd in het
AutoWeek-tevredenheidsonderzoek. Toyota is daarmee het enige
volumemerk dat zo hoog eindigt. De Toyota Corolla Verso werd bovendien
uitgeroepen tot beste MPV.
Toyota is erg blij met de derde plaats in het tevredenheidsonderzoek
van AutoWeek. Het is, net als vorig jaar, een goede score voor het
volumemerk. Toyota, de nummer zes qua verkoopaantallen op de
Nederlandse automarkt, blijft werken aan een nog hogere notering in
het AutoWeek-onderzoek. Het Japanse merk heeft er het volste
vertrouwen in dat dit ook gaat lukken. De afgelopen jaren is Toyota
aan een gestage opmars bezig binnen de AutoWeek-ranglijst. In 2001
kwam het merk op de vijfde plaats binnen in het
tevredenheidsonderzoek. De twee jaar daarna bezette het merk de vierde
plek en in 2004 en 2005 de derde plek.
Het commentaar van AutoWeek op de derde plaats van Toyota spreekt
boekdelen. Het autotijdschrift roemt het feit dat Toyota met maar
liefst drie autoâs in de modellen-toptien is terug te vinden. Ook de
betrouwbaarheid en degelijkheid van het merk kunnen de waardering van
de redactie wegdragen. Bovendien is AutoWeek zeer te spreken over de
Toyota dealers. Volgens het magazine weigeren deze naast hun schoenen
te gaan lopen. Ze spannen zich onverminderd in voor hun klanten, zowel
voor als na de verkoop.
Winnaar MPV-klasse
In de MPV-klasse van het AutoWeek-tevredenheidsonderzoek bemachtigde
Toyota de eerste plaats met de succesvolle Corolla Verso. Een
duidelijk signaal dat de eigenaren erg gecharmeerd zijn van het ruime
interieur, de goede rijeigenschappen en de grote betrouwbaarheid van
deze Toyota.
De Corolla Verso heeft het dit jaar qua verkopen eveneens uitstekend
gedaan. De praktische MPV in het C-segment liet niet alleen een
verkoopstijging zien in de particuliere, maar ook in de zakelijke
markt. In totaal verkocht Toyota van januari tot en met augustus 2005
42 procent meer exemplaren van de Corolla Verso dan in dezelfde
periode vorig jaar. Toyota verwacht dat dit percentage nog verder
stijgt door de introductie van de nieuwe, krachtige en scherp
geprijsde 2.2 D-4D dieselmotor met een vermogen van 136 pk of 177 pk.
Onderzoek
Het AutoWeek-tevredenheidsonderzoek wordt voor de vijfde keer
gehouden. Het tijdschrift begon in 2001 op beperkte schaal: lezers
konden uitsluitend via internet een enquête invullen. Toch deden er
toen al 10.000 automobilisten mee. In 2002 pakte AutoWeek de zaken
groter aan en publiceerde het enquêteformulier ook in het
tijdschrift. Het aantal reacties steeg naar 18.600. Sinds die tijd is
het aantal deelnemers geleidelijk aan toegenomen. In 2005 deden maar
liefst 24.225 lezers mee aan het onderzoek.
AutoRai