De hypotheker
Initiatiefnemer De Hypotheker
Garantieregeling financieel advies voor consument gewenst
De financiële sector heeft vanmiddag positief gereageerd op het initiatief van De
Hypotheker een onderzoek te starten naar de haalbaarheid van een garantieregeling voor
financieel advies. De Hypotheker vindt dat de consument nooit de dupe mag worden als er
iets mis gaat. Een garantiefonds biedt de consument een vangnet. Intermediair,
geldverstrekkers en verzekeraars zijn van mening dat een dergelijke regeling zowel het
consumentenvertrouwen als het imago van de branche ten goede komen. Ook leeft het idee
dat alleen de komst van de Wet financiële dienstverlening hiervoor niet voldoende
zal zijn. Dit was de belangrijkste uitkomst van het symposium van De Hypotheker in
Amsterdam, vandaag ter ere van het 20-jarig jubileum van De Hypotheker. 'Als
initiatiefnemer zijn wij voorstander van een dergelijk garantiefonds en zeer verheugd met
zoveel steun uit de financiële branche. Wij zijn dan ook bereid de kar te trekken,'
aldus de directeur van De Hypotheker, Bas Millenaar.
Het intermediair en vertegenwoordigers van financiële instellingen discussieerden met
elkaar over de vraag wiens verantwoordelijkheid het is als de klant in financiële
problemen raakt. Heeft de consument zelf schuld of is er een gebrek aan
verantwoordelijkheid bij de financiële dienstverleners? Aanleiding voor de discussie
waren enkele financiële schandalen die de branche de afgelopen tijd een slecht imago
bezorgden. Als gevolg hiervan worden bedrijven door overheid en consument steeds
nadrukkelijker gewezen op hun maatschappelijke functie.
De Hypotheker is van mening dat consumenten die te goeder trouw financiële producten
aanschaffen, nooit de dupe mogen worden van een foutief financieel advies of van
producten die hun toezeggingen niet waarmaken. Millenaar: 'De Wfd biedt wel een vorm van
preventie, maar met wetgeving alleen win je het vertrouwen van de consument niet terug.
Dat blijkt in de UK waar eerdere wetgeving op dit gebied financiële schandalen niet
heeft kunnen voorkomen. Ook loop je het gevaar dat een teveel aan regels de eigen
verantwoordelijkheid bij zowel de branche als de consument wegneemt. Het zou een
opwaardering van het intermediair betekenen als er een vorm van een garantiefonds
bestaat. Alleen een keurmerk heeft te weinig impact. De consument wil een vangnet. Met
een garantieregeling krijgt hij wat hem is toegezegd.'
Tijdens de discussies werden onder meer de aandelenleaseaffaire, de nieuwe Wet
financiële dienstverlening, de behoefte aan een kwaliteitskeurmerk en een
bijbehorende garantieregeling besproken. Presentator Hans de Boer, voormalig voorzitter
MKB Nederland, leidde de discussies. Te gast op het symposium waren onder andere: Niek
Hoek, directeur Delta Llloyd en voorzitter van het Verbond van Verzekeraars; Roy van
Diem, directeur Obvion, Jan Driessen, directeur Communicatie Aegon; Dick-Jan Abbringh van
IG&H Management Consultants; Theodor Kockelkoren, directeur Autoriteit Financiële
Markten en Henriëtte Prast, hoogleraar Persoonlijke Financiële Planning van de
Universiteit van Tilburg.
Over De Hypotheker
De Hypotheker wil er in haar dienstverlening voor zorgdragen dat de consument de juiste
financiële beslissingen neemt. Van het kopen van een huis tot en met de
oudedagsvoorziening krijgt de consument op zijn persoonlijke financiële situatie
toegesneden advies. De Hypotheker bemiddelt tussen klanten en aanbieders van
financiële producten, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen.
Daarmee is De Hypotheker de grootste onafhankelijke organisatie op het gebied van
hypotheken en financiële adviezen. De franchiseketen heeft 140 vestigingen,
verspreid door het hele land. Op alle vestigingen zijn hypotheekadviseurs in dienst. In
ruim twee derde van de winkels is tevens een financiële coach werkzaam. De
hypotheekadviseurs en de financiële coaches hebben landelijk erkende diploma's op
hun vakgebied en beschikken over ruime ervaring. De Hypotheker biedt naast persoonlijk
advies ook een uitgebreide website met online diensten, waar de consument zich uitgebreid
kan oriënteren en een eerste advies kan krijgen. De Hypotheker bestaat 20 jaar en
heeft inmiddels aan bijna 200.000 klanten hypotheekadvies en financieel advies gegeven.
Prettig wonen is niet voor iedereen altijd vanzelfsprekend. De Hypotheker is daarom
structureel sponsor van Villa Pardoes, een vakantieverblijf voor kinderen met een
levensbedreigende ziekte. Zij kunnen er met hun ouders in een ontspannen omgeving
genieten van alle (aangepaste) comfort die zij thuis vaak niet hebben.
Meer informatie: www.hypotheker.nl.
- EINDE PERSBERICHT -
Foto beschikbaar via ANP Photo.
Voor meer informatie (