Protestantse Kerk in Nederland
Liturgische Kring & Eredienstvaardig
Liturgie in een tijd van overvloed en onbehagen
Seminar zaterdag 8 oktober 2005, Amersfoort, Bergkerk
Een tijd van overvloed en onbehagen
De uitdrukking is van Simon Schama, de Britse historicus, die daarmee de
Hollandse Gouden Eeuw karakteriseert. Maar is het niet ook passend voor ons
eigen tijdsgewricht, en tegelijk een etiket voor de situatie van de
liturgiebeoefening en -beschouwing van vandaag?
In het decembernummer (2004) van Eredienstvaardig, het tijdschrift voor
liturgie en kerkmuziek, verscheen in een artikel van prof. Marcel Barnard
de stelling dat de tijd van de normatieve en vormvaste liturgie van weleer
onder invloed van de heersende cultuur is afgesleten. We zijn de
Liturgische Beweging voorbij. De context en de mensen daarin zijn nu
beslissend voor de liturgische vormen van vandaag.
Deze waarneming bleek zo spraakmakend te zijn dat de redactie van dit
tijdschrift, samen met de Liturgische Kring het initiatief nam tot dit
seminar. In deze publicatie wordt daarvan aankondiging gedaan en wordt een
schets van de contouren gegeven. Met stellingen, debat en muzikale
illustraties zal dit thema op zaterdag 8 oktober in de Bergkerk worden
uitgewerkt.
De Liturgische Beweging voorbij. Wat dan?
Programma
10.00 uur Ontvangst
10.30 uur Introductie
Ochtendprogramma
in een drietal sessies, met korte inleidingen, stellingen en debat onder
leiding van Bart Robbers, Amsterdam wordt het thema uitgewerkt
10.40 uur Cultus en cultuur
prof. dr. Marcel Barnard, Leiden en prof. dr. Rudolf Boon, Amsterdam
11.10 uur Liturgie en ballingschap
ds. Diederiek van Loo, Rozendaal en ds. Jan van der Eijk, Amersfoort
11.40 uur Recontextualisering en traditie
dr. Paul Oskamp, Doorn en Mirella Klomp, Amsterdam
12.10 uur Algemeen gesprek en afsluiting
12.45 uur Lunch
Middagprogramma
over de samenhang van cultuur en kerkmuziek onder leiding van Jan D. van
Laar, Deventer.
13.30 uur Inleiding
13.40 De invloed van avant-garde muziek op de kerkmuziek door Jan Hage,
Den Haag
14.30 uur Het geestelijk lied op volkse wijze door Jan Marten de Vries,
Oegstgeest
15.30 uur Afsluiting
Praktische gegevens
Adres Bergkerk: Dr. Abraham Kuyperlaan 2, 3818 JC Amersfoort, tel. 033-
4617917.
De deelnemersprijs is E 12,50 (inclusief koffie, thee en lunch).
Inschrijven kan uitsluitend door het overmaken van E 12,50 naar
Postbankrekening 724500 ten name van Liturgische Kring, Den Haag. Vermeld
daarbij Seminar Liturgie én uw naam en adres en doe het s.v.p. voor 25
september.
Bereikbaarheid van de Bergkerk
Met de trein: Vanuit de hoofduitgang van het station rechtsaf slaan en
vrij snel daarna linksaf de Koningin Wilhelminalaan in. Doorlopen tot een
kleine rotonde, rechts ligt de Bergkerk (duur ca. 10 minuten).
Met de auto uit de richting Amsterdam/ Zwolle/ Apeldoorn. Ga via knooppunt
Hoevelaken en de A28 (richting Utrecht) naar de afslag Soest/ Isselt/
Dierenpark. **Bij een groot verkeersplein rechts aanhouden en Amersfoort
in. Na 500 meter, kort na het ziekenhuis, bij een rotonde linksaf de
Emmalaan in. Na 200 meter ligt daar, bij een andere kleine rotonde, de
Bergkerk.
Met de auto uit richting Utrecht over de A28: afslag Amersfoort-zuid/
Maarn/ Doorn nemen. Aan het eind van de afrit linksaf, óver de A 28 en
onder de andere snelweg door, gelijk linksaf, de snelweg op (richting
Soest etc.) . Zie verder hierboven vanaf **.
Inlichtingen: Redactie Eredienstvaardig, Kettingweg 1 apt. 6, 3743 HN
Baarn, tel. 035 - 541 26 39. E-mail edv-redactie@wanadoo.nl.
Rolstoelgebruikers kunnen terecht.
Toelichtingen
Over de drie sessies van het ochtendprogramma:
Cultuur en cultus
Prof. dr. Marcel Barnard, kerkelijk hoogleraar liturgiek aan de
Universiteit Utrecht en bijzonder hoogleraar Liturgiewetenschap aan de
Vrije Universiteit:
Onze cultuur bevindt zich in de late moderniteit. Er is feitelijk een
pluraliteit aan culturen; individualisme, estheticisme en consumptisme
zijn kernnoties. Iedereen spint zijn eigen (world wide) web van
betekenissen. Liturgie in de late moderniteit weerspiegelt de cultuur, we
zijn voorbij aan de Liturgische Beweging.
Prof. dr. Rudolf Boon, emeritus hervormd predikant en emeritus hoogleraar
Liturgie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam:
Tegenover een komende generatie van kerkleden zijn wij verplicht om een
gedegen praktijk van een eredienst met een structuur van oecumenische
allure over te dragen. Dat wil zeggen een structuur waarin de onderdelen
niet gemaakt zijn maar geworden, gemeengoed zijn van geheel de
christenheid en als componenten met elkaar een organisch geheel vormen.
Liturgie en ballingschap
Ds. Diederiek van Loo, protestants predikante te Rozendaal:
Ballingschap is een situatie waarin we, zoals nu, gedwongen zijn opnieuw
rekenschap te geven van wat voor ons in de traditie wezenlijk is. Liturgie
in
ballingschap is een kans om, met de middelen die je dan ter beschikking
staan, te
vieren en zo vorm te geven aan het verlangen thuis te komen.
Ds. Jan van der Eijk: voormalig predikant van de Bergkerk in Amersfoort:
Het beeld van de ballingschap is depressief en vormt een grote verleiding
om te vluchten in bange gevoelens. Enthousiasme, inspiratie en
levenskracht van de Geest ontbreken. Er is verbindende taal nodig tussen
de culturen, tussen viering en Buitenhof. Vertrouw op de toewijding en
zorg van de plaatselijke gemeente in plaats van angstige
ballingschapsgevoelens te koesteren.
Recontextualisering en traditie
Dr. Paul Oskamp, emeritus predikant en rector Seminarium Hydepark:
Een kerk die haar liturgie niet inbedt in de vigerende cultuur of culturen
wordt een museum. Daar zijn voorbeelden van, maar ook van geslaagde
recontextualisering. Sociologisch gesproken wordt de kerk bedreigd door
voorspelbaarheid en burgerlijkheid. De kerk zal speelsheid en interactie
moeten leren en tot in de vieringen toe niet één maar twee mijlen met de
tijdgenoten meelopen.
Mirella Klomp, studente theologie aan de Vrije Universiteit en het
Evangelisch-Luthers Seminarium:
Goede christelijke liturgie wordt gekleurd door de vigerende cultuur, maar
geeft zelf ook kleur aan die cultuur. Dat laatste kan alleen wanneer we de
eigen traditie(s) kennen en herkennen: op welk script baseren we ons? Een
schouwspel met aardige spelers is prettig om naar te kijken, maar ik wil
wel graag weten welk stuk eigenlijk wordt opgevoerd! Recontextualisering:
oké, liturgisch drijfzand: nee!
Over het middagprogramma:
De invloed van avant-garde muziek op de kerkmuziek
Jan Hage, organist van de Kloosterkerk in Den Haag, zal de invloed van de
avant-gardemuziek op de kerkmuziek illustreren aan de hand van twee
recente eigen stukken bij twee van de Kruiswoorden: Vrouw, zie uw zoon,
zoon zie uw moeder voor sopraan, orgel en slagwerk, en Het is volbracht
voor hobo, sopraan, bariton, orgel en slagwerk. Behalve de componist
werken mee Karin Vogelaar (sopraan), Lieuwe de Jong (bariton) en Maarten
Karres (hobo). De stukken worden ingeleid, gespeeld en geëvalueerd.
Het geestelijk lied op volkse wijze
Jan Marten de Vries is cantor van de doopsgezinde gemeente te Haarlem, de
Willem de Zwijgerkerk te Amsterdam en straatmuzikant. Hij schrijft muziek
en teksten zonder onderscheid voor kerk en straat. In dit programmadeel
brengt hij liederen waarin "het moderne levensgevoel" te horen is:
zoekend, met meerdere lagen en afkomstig uit vele traditiebronnen, ook
bijvoorbeeld van overzee. Men heeft enerzijds behoefte aan collectiviteit
en anderzijds aan een duidelijke eigen rol daarin en dat werkt door in de
vorm: meerstemmigheid, canons, spreekkoren en improvisatiemodellen.
Hieruit is een keuze gemaakt. Marja van der Ploeg verzorgt de piano- en
orgelbegeleiding.