Honda pionier op gebied van bescherming kwetsbare verkeersdeelnemers
(10/7/2005)
Per 1 oktober 2005 zijn nieuwe EU-richtlijnen van kracht met als doel
kwetsbare verkeersdeelnemers beter te beschermen als zij onverhoopt in
botsing komen met een auto. Honda begon al in 1988 met onderzoek
hiernaar.
Drie actuele modellen kwamen op dit gebied al als beste uit de Euro
NCAP test kwamen: de Honda Jazz, FR-V en CR-V.
Door fabrikanten te dwingen de voorkant van toekomstige autoâs te
veranderen, hoopt de Europese Unie het aantal dodelijke ongevallen
onder voetgangers, fietsers en motorrijders terug te dringen en de
ernst van de verwondingen te verminderen. De nieuwe richtlijn heeft
met name betrekking op de voorbumper en motorkap. Sinds 1 oktober 2005
moeten alle nieuwe modellen aan de nieuwe regels voldoen en met ingang
van 2013 alle autoâs die in de EU te koop zijn.
Geen ander merk presteert zo goed als Honda
Honda is al jarenlang een uitblinker op het gebied van
voetgangersveiligheid. De Civic, die binnenkort wordt opgevolgd door
een nieuwe generatie, en de Stream behaalden al in 2001 drie sterren
(van de vier die te behalen zijn) voor dit onderdeel van de Euro NCAP
test. In 2002 scherpte Euro NCAP de test- en beoordelingscriteria aan,
maar Honda scoorde onverminderd goed. Dat bleek meteen dat jaar, toen
de CR-V drie sterren behaalde. Een ongekende prestatie voor een SUV.
Ook de Jazz en FR-V zijn goed voor drie sterren. Met deze
testresultaten staat Honda op unieke hoogte.
Nieuwste ontwikkeling: motorkap die extra ruimte maakt
In 2004 presenteerde Honda een motorkap die aan de kant van de
voorruit tien centimeter omhoog komt zodra er een voetganger op
belandt. Hierdoor ontstaat extra ruimte tussen de relatief zachte
motorkap en het harde motorblok.
Met deze motorkap, die reageert op de input van sensoren in de
voorbumper, zijn de verwondingen aan het hoofd zoân veertig procent
minder ernstig. Deze motorkap is een vervolg op speciale constructies
die in nieuwe Hondaâs zijn terug te vinden, zoals bevestigingspunten
van de ruitenwissers die meegeven bij een botsing, aangepaste
motorkapscharnieren, zoveel mogelijk ruimte tussen motorkap en
motorblok en een doordacht ontwerp van voorbumper en voorspatborden.
Zeer geavanceerd indoor crashcentrum
Honda onderzoekt aanrijdingen met voetgangers, (brom)fietsers en
motorrijders sinds 2000 in een speciaal crashcentrum in Tochigi,
Japan. Dit is âs werelds eerste indoor crashcentrum waarin twee
voertuigen onder vrijwel elke denkbare hoek (in stappen van 15º) met
elkaar in botsing kunnen komen. In veel andere testcentra worden
voertuigen alleen tegen vaste barrières gereden. In Tochigi is het
ook mogelijk om aanrijdingen te simuleren tussen autoâs die met
verschillende snelheden rijden en tussen autoâs en bijvoorbeeld
motoren of vrachtwagens. Voor botsproeven met voetgangers heeft Honda
zelfs speciale testpoppen ontwikkeld. Sinds 2000 wordt gewerkt met de
testdummy Polar II. Het testcentrum in Tochigi is maar liefst 41.000
m2 groot.
The Power of Dreams
Al deze inspanningen komen voort uit de uitdagende filosofie die is
samengevat in de Honda-slogan âThe Power of Dreamsâ. Het komt erop
neer stap voor stap uitdagingen aan te gaan en nieuwe dromen te
verwezenlijken. Honda wil graag dat de producten, technologie en
diensten iets bijdragen aan de maatschappij. Het pionierswerk op het
gebied van voetgangersveiligheid is daar een goed voorbeeld van.
AutoRai