Onderzoek ANWB broddelwerk
7 oktober 2005 - De ANWB heeft een onderzoek verricht naar de sociale
veiligheid rond p+r-parkeerterreinen. De situatie bij het NS-station
Geldermalsen komt uit dit onderzoek als op twee na slechtste (na
Almelo en Rotterdam Kralingse Zoom) in Nederland uit de bus.
Hieromtrent is op 6 oktober jl. door de ANWB een persbericht
verspreid.
Desgevraagd kon de ANWB het gemeentebestuur niet van een deugdelijk
onderzoeksrapport voorzien. Gesproken wordt over de verspreiding van
circa 4500 enquêteformulieren op ongeveer 100 locaties. Later blijkt,
dat het gaat het reacties die via hun website bij de ANWB zijn
binnengekomen. Bij nader inzien blijkt de kritiek zich niet te richten
op de totale parkeersituatie rond het NS-station Geldermalsen, maar
uitsluitend op het westelijk - aan de Deilse kant gelegen
parkeerterrein. Dit blijkt niet uit het persbericht.
In totaal hebben 700 personen hun mening gegeven over 96
parkeerterreinen. Het is de vraag of een gemiddeld aantal respondenten
van 7,29 wel representatief voor alle gebruikers van de
parkeerterreinen mag worden geacht. Uit de ontvangen reacties wordt
geciteerd, dat er zeer regelmatig ruiten worden ingeslagen, wordt
ingebroken en dat er vernielingen plaatsvinden. In een brief aan het
gemeentebestuur wijst de ANWB op de slechte verlichting van het
terrein en het feit dat de sociale veiligheid hier als onvoldoende
wordt ervaren.
Het gemeentebestuur onderkent het feit, dat de situatie op met name
het parkeerterrein aan de westzijde van het NS-station verbetering
behoeft. De benadering van de ANWB wordt echter als onzorgvuldig
beschouwd. Sterker nog, het lijkt op broddelwerk en wordt gezien als
een onnodige versterking van een gevoel van sociale onveiligheid wat
niet door harde cijfers en de werkelijkheid kan worden onderbouwd.
Immers, de gemeente kan hier eigen, wel gefundeerd,
onderzoeksmateriaal tegenover stellen. Geruime tijd geleden hebben de
gemeenten langs de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen zich verbonden in
een handhavingsarrangement Merwede-Lingelijn. Het betreft hier een
gezamenlijk project om te komen tot verbetering van de sociale
veiligheid op en rond de stations langs deze spoorlijn, waaronder dus
ook Geldermalsen. Fasegewijs worden in het kader van dit arrangement
activiteiten uitgewerkt zoals bijvoorbeeld extra toezicht in de trein.
Momenteel is een project met cameratoezicht in voorbereiding. Na een
zogenaamde 0-meting in het tweede kwartaal van 2004 hebben er
inmiddels nog vier metingen plaatsgevonden om het verloop en
resultaten van dit project goed te monitoren. Ten opzichte van de
situatie in andere deelnemende gemeenten komt het NS-station
Geldermalsen bepaald niet als slechtste uit de bus. Het aantal
incidenten is in het afgelopen jaar zelfs licht gedaald. Uit de eigen
monitoring blijkt dat de sociale veiligheid zowel overdag als s-avonds
met ongeveer een rapportcijfer 7 wordt gewaardeerd. Daarmee wil het
gemeentebestuur nadrukkelijk niet gezegd hebben, dat er dus niets
gebeurt en dat de situatie daarom geen aandacht verdient. Het is
echter wel goed, een en ander in een juist perspectief te plaatsen.
Het gemeentebestuur werkt aan de uitwerking van een Masterplan
Stationsomgeving. Belangrijke doelstelling van dit plan is de
verbetering van de sociale veiligheid op en rond het NS-station. De
eerste plannen voorzien in een situering van de hoofdontsluiting van
het station, de ontsluiting voor het aansluitende openbaar vervoer en
een nieuw transferium aan de westzijde. Ook aan de oostzijde zal de
stationsomgeving een ingrijpende verandering ondergaan. Deze
maatregelen zullen er ongetwijfeld toe bijdragen dat de sociale
veiligheid in deze omgeving in de toekomst aanmerkelijk zal
verbeteren.
Gemeente Geldermalsen