VVD



Nieuws

5 okt 2005 - VVD: Brussel remt innovatie
Nederlandse overheid

Het kabinet wil op 1 oktober 2006 een verplicht rijbewijs voor bromfietsers invoeren. Tevens heeft Brussel besloten dat per 2012 een nieuw Europees rijbewijs moet zijn ingevoerd. Deze maatregelen zal voor de Europese belastingbetaler miljarden aan lastenverzwaring met zich meebrengen en is door de voortschrijdende technologische ontwikkelingen volledig overbodig.

In meerdere landen waaronder Nederland wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling en het uitrollen van een elektronische identiteitskaart. In ons land komt deze kaart in het najaar van 2006 beschikbaar. Hierdoor kunnen burgers en bedrijven via het internet met de overheid communiceren bijvoorbeeld voor het aanvragen van een vergunning, doen van betalingen en het gebruik van het medisch dossier. De in 2004 door de Kamer aangenomen motie Szabo cs. verplicht de overheid tot introductie van één uniforme elektronische identiteitskaart voor 1 januari 2007.

Het besluit om separaat een nieuw rijbewijs in te voeren voor personen met een brommer alsook het nieuwe Europese rijbewijs is daarmee overbodig. De introductie van de elektronische identiteitskaart maakt het mogelijk het rijbewijs aan de chip toe te voegen, de hiervoor bijkomende kosten zijn nihil. De maatregelen die Brussel oplegt zijn dus overbodig, bureaucratisch en qua oplossing prehistorisch.

Nederland probeert via het project Andere Overheid de dienstverlening richting de burgers te innoveren en de Europese inmenging remt de innovatie van de overheid juist af'', zegt Zsolt Szabo woordvoerder ICT. België daarentegen trekt zich weinig aan van de Europese richtlijnen op dit vlak en de Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing Pechtold is daarom door de VVD gevraagd het Belgische voorbeeld te volgen met dien verstande dat hij zijn Europese collega's duidelijk moet maken vaart te maken met de introductie van een elektronische identiteitskaart zodat ouderwetse initiatieven als het klassieke rijbewijs of een zorgverzekeringspas voortaan achterwege blijven. 'Pechtold is de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en niet voor Bestuurlijke Vertraging dus ga ik er van uit dat hij het belang van de modernisering van onze samenleving een hogere prioriteit geeft dan het uitvoeren van achterhaalde en belemmerende Brusselse regeltjes', concludeert Szabo.

Kamervragen van de leden Szabo en Luchtenveld (beiden VVD) aan de Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties en de Minister van Verkeer en Waterstaat inzake elektronische identificatie

1. De introductie van één uniforme elektronische identiteitskaart, te gebruiken voor alle overheidsdiensten waarvoor een authenticatiemiddel vereist is* , dient niet later dan 1 januari 2007 te zijn ingevoerd. Kunt u aangeven wanneer deze in 2006 eNIK ter beschikking komt voor burgers en bedrijven?

2. Het kabinet wil op 1 oktober 2006 een verplicht rijbewijs voor bromfietsers invoeren. Kunt u aangeven in welke vorm of vormen van authenticatiemiddelen deze identificatie ter beschikking wordt gesteld?

3. Bent u bekend met de ontwikkelingen rond de Belgische eNIK die tevens als identificatie voor het rijbewijs zal worden gebruikt?

4. Bent u bereid het Belgische voorbeeld te volgen en in Europees verband afspraken te maken over het gebruik van de eNIK met rijbewijsfunctionaliteit zodat ook in het buitenland deze functionaliteit bij controles wordt geaccepteerd? Indien u hiertoe niet bereid bent, wat zijn hiervoor de redenen?

5. Vanaf 2012 komt er één Europees rijbewijs. Het nieuwe rijbewijs vervangt in totaal 110 verschillende modellen? Wordt dit rijbewijs tevens via een eNIK aangeboden aangezien rond die tijd de eNIK in vele landen zal zijn ingevoerd? Indien u hiertoe niet bereid bent en derhalve afstand neemt van de aangenomen motie zoals bedoeld bij vraag 1., kunt u dan aangeven wat hier de redenen voor zijn?

6. Heeft de burger de vrijheid indien het rijbewijs tevens via de eNIK wordt aangeboden uitsluitend een keuze voor de eNIK te maken?

7. Kunt u een overzicht geven van de kosten van de invoering van het nieuwe rijbewijs op creditcard formaat en die van het rijbewijs op de eNIK?

8. Bent u bereid om af te zien van de introductie van het rijbewijs op creditcard formaat indien op Europees niveau het toevoegen van de rijbewijsfunctionaliteit op de eNIK als geldige legitimatie wordt geaccepteerd?

9. Bent u het eens met de stelling dat conform de motie Szabo cs. de introductie van het Europese rijbewijs een overbodige en daarmee bureaucratische regel is die onnodige lasten met zich mee brengt voor burgers, bedrijven en de afzonderlijke overheden?

*Motie Szabo cs. 29 362 nr. 9