Gemeente Amsterdam

Voorscholen in Amsterdam succesvol

5 oktober 2005
---


Het SCO-Kohnstam Instituut heeft in opdracht van de Werkgroep Voorschool de resultaten van de Amsterdamse voorscholen onderzocht. Een voorschool bestaat uit een combinatie van een peuterspeelzaal of kinderopvangcentrum en de groepen 1 en 2 van de basisschool.Uit het onderzoek blijkt dat de Amsterdamse voorscholen goed presteren. Zeventien van de dertig onderzochte Amsterdamse voorscholen scoren op de toets `Taal voor kleuters' boven het landelijke gemiddelde van 400 basisscholen. Negen van deze scholen behoren tot de beste uit de landelijke steekproef. Het onderzoek beschrijft de dagelijkse praktijk van deze beste voorscholen.

De Amsterdamse stadsdelen en schoolbesturen hebben in de afgelopen periode flink geïnvesteerd in de voorscholen. Inmiddels zijn er ruim 85 voorscholen in Amsterdam. Een voorschool bestaat uit een combinatie van een peuterspeelzaal of een kinderopvangcentrum en de groepen 1 en 2 van de basisschool. Kinderen beginnen vanaf 2½ jaar aan het voorschoolprogramma dat doorloopt tot en met 6 jaar. Het programma is gericht op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden. Het doel van de voorschool is om kinderen optimaal voor te bereiden op de start in groep 3 van het basisonderwijs.

Het onderzoek bestaat uit twee delen. In deel I zijn de resultaten van dertig Amsterdamse voorscholen vergeleken met de resultaten van 400 basisscholen uit een landelijk onderzoek. Op basis van de uitkomsten van deel I zijn de zes best presterende scholen nader onderzocht op de `best practices' en is gekeken naar kenmerken die de goede resultaten kunnen verklaren.

Kinderen op voorschool in Amsterdam scoren beter Deel I van het onderzoek laat zien dat de kinderen in groep 2 op zeventien van de dertig scholen op de toets `Taal voor kleuters' boven het landelijke gemiddelde van 400 basisscholen scoren. Negen van deze scholen behoren tot de beste uit de landelijke steekproef. Ook voor ordenen (een maat voor beginnend rekenen) en gedrag werden positieve scores behaald. Bij het onderzoek is rekening gehouden met de leerlingpopulatie van de Amsterdamse voorscholen. Uit de onderzoeksanalyses bleek verder dat, als kinderen intensief deelnemen aan het voorschoolprogramma, de resultaten van de leerlingen duidelijk verbeteren.

De dagelijkse praktijk van de zes uitgekozen scholen is vervolgens in deel II van het onderzoek beschreven op 26 kenmerken die de goede resultaten kunnen verklaren. Van de in totaal 156 beoordelingen werd slechts vier maal de beoordeling `onvoldoende' gegeven. Ruim 60% van de kenmerken werd beoordeeld als `goed' of `opvallend goed'. De conclusie van het onderzoek is dat de zes `best practices' voorscholen uit deelonderzoek I inderdaad goed functioneren.

Voorwaarden

Volgens de onderzoekers zijn belangrijke voorwaarden voor succes dat de schoolleider achter de voorschool staat en er goed geschoolde leidsters zijn. Een dubbele bezetting op de groepen (twee leerkrachten of leidsters) gedurende minstens vier dagdelen per week is een voorwaarde voor het goed uitvoeren van de programma's. De onderzoekers bevelen aan om de voorschool te blijven faciliteren. Voorschoolse educatie bevordert de ontwikkeling van kinderen en bespaart geld in latere fases. Verder is het essentieel ouders planmatig bij de ontwikkeling van hun kinderen te betrekken en de pedagogisch-didactische kwaliteit hoog te houden. De staf moet het programma goed kennen én weten hoe een kind zich ontwikkelt.

De Werkgroep Voorschool van het Lokaal Onderwijsforum is een samenwerkingsverband van de Amsterdamse stadsdelen en de schoolbesturen. De Werkgroep Voorschool is als volgt samengesteld:

De heer D. Jansen, portefeuillehouder stadsdeel Westerpark, voorzitter van de Werkgroep Voorschool. Mevrouw F. Elatik, portefeuillehouder stadsdeel Zeeburg, Mevrouw M. Smeels, portefeuillehouder stadsdeel De Baarsjes. Mevrouw T. Pas, bestuur ASKO. Mevrouw J. Merkx, bestuur PCOOA.

Pb-175