Ingezonden persbericht


SAS de grootste in 'predictive analytics'

IDC onderscheidt core en predictive analytics; SAS biedt beide in één samenhangende oplossing

Huizen, 5 oktober 2005 - Marktonderzoeker IDC wijst SAS aan als de grootste leverancier van toepassingen voor 'predictive analytics' in CRM. In haar laatste onderzoek maakt IDC onderscheid tussen core analytics en predictive analytics. SAS juicht dat toe.

"Core analytics is nodig om te weten waar je als organisatie vandaan komt. Predictive analytics laat zien waar het heen gaat en biedt informatie waarop actie kan worden ondernomen", zegt Jim Davis, chief marketing officer bij SAS. "SAS benadrukt al langere tijd dat predictive analytics van doorslaggevend belang is, voor welke geslaagde CRM-benadering dan ook."

Core en predictive analytics
IDC stelt dat er sprake is van core analytics bij 'het beschrijven of analyseren van de huidige, of van een voorbije situatie met behulp van tools en toepassingen die frequenties, kruistabellen, queries en rapportagekubussen berekenen. Core analytics past bij de volgende functionele marktsegmenten die IDC onderscheidt: query, rapportage, analyse, datamart-toepassingen en analytische toepassingen die deze functies en technologieën gebruiken.'

Volgens de definitie van IDC is er sprake van predictive analytics bij 'iedere analyse (zowel tools als standaardtoepassingen) die mathematisch bezien complexer is dan core analytics. Predictive analytics worden gebruikt om het waarschijnlijke toekomstige resultaat van een gebeurtenis te bepalen, of om de waarschijnlijkheid van een onbekende bestaande situatie te berekenen. Deze analyse omvat datamining, clustering, decision trees, market basket analysis, regressiemodellering, neurale netwerken, genetische algoritmen, textmining, hypothesetoetsing, besluitvormingsanalyse, enzovoorts. Predictive analytics omvat ook de mogelijkheid om te scoren op bepaalde gebeurtenissen. Predictive analytics komt overeen met geavanceerde analyse, wat IDC verbindt met de volgende functionele marktsegmenten: datamining en technische data-analyse, alsook analytische toepassingen die de eerder genoemde functies gebruiken.'

'SAS het grootst'
"SAS Institute groeide 25,8 procent in 2004 en is op afstand de grootste partij op het gebied van predictive analytics voor CRM", zegt Robert Blumstein, research director, CRM Analytics and Marketing Applications van IDC. "Het SAS-aanbod legt meer nadruk op optimalisering dan op rapportage, maar biedt steeds toegankelijker grafische weergaven waar ook niet-analisten van kunnen profiteren. Met dit doel is SAS Marketing Optimization gebaseerd op het SAS9 Enterprise Intelligence Platform."

SAS9 is een open en uitbreidbaar Enterprise Intelligence Platform dat fungeert als de bron voor het genereren van accurate, diepgaande bedrijfsinformatie. De SAS Customer Intelligence-oplossingen zijn gebaseerd op het SAS Enterprise Intelligence Platform en kunnen worden uitgebreid, aangepast en geïntegreerd met andere SAS- en niet-SAS-toepassingen, wat nieuwe oplossingen oplevert die tegemoet komen aan unieke zakelijke behoeften.

Predictive analytics en CRM in Nederland
In Nederland zijn Office Depot en Neckermann twee voorbeelden van bedrijven die SAS' predictive analytics gebruiken voor hun CRM. Office Depot levert kantoorartikelen via alle denkbare kanalen, Neckermann is de bekende thuiswinkelorganisatie.

Over SAS
SAS levert innovatieve business intelligence software in combinatie met branchegerichte dienstverlening, waarmee bedrijven werkelijke Enterprise Intelligence creëren. SAS-oplossingen worden gebruikt door meer dan 40.000 organisaties (waaronder 90 procent van de Fortune 500- bedrijven), om winstgevender relaties te ontwikkelen met leveranciers en klanten en om gefundeerde, accurate beslissingen te kunnen nemen die bedrijven doen groeien. SAS is uniek in de volledige integratie van datawarehousing met analytische en traditionele business intelligence toepassingen, waardoor grote hoeveelheden kale gegevens worden omgezet in waardevolle informatie. SAS levert wereldwijde al drie decennia zijn klanten The Power to Know. Meer informatie is te vinden op www.sas.com/nl.

Meer informatie voor de redactie:
SAS Institute B.V.
Susan Roos
t: (035) 699 68 59
e: susan.roos@snl.sas.com

PublieksWerk B.V.
Piet van Reeuwijk
t: (020) 486 21 39
e: piet@publiekswerk.nl