European Union



IP/05/1224

Brussel, 5 oktober 2005

Europese Commissie stelt brede EU-strategie voor steun aan Palestijnen voor

De Commissie heeft een mededeling aan de Raad en het Europees Parlement goedgekeurd over de samenwerking tussen de EU en de Palestijnse gebieden, getiteld "EU-Palestinian cooperation beyond disengagement - towards a two-state solution". Het is de bedoeling om te komen tot een brede strategie voor de middellange termijn voor de steun van de EU aan de Palestijnen. De strategie richt zich vooral op de maatregelen die nodig zijn om een Palestijnse staat te creëren die zowel politiek als economisch levensvatbaar is. Hiermee wordt een snelle respons gegeven op de nieuwe kansen die zich voordoen nu Israël zich uit Gaza heeft teruggetrokken en op de evaluatie van de behoeften die momenteel wordt uitgevoerd door de speciale vertegenwoordiger van het Kwartet, James Wolfensohn. De heer Wolfensohn heeft de internationale gemeenschap ertoe opgeroepen de bijstand aan de Palestijnen te verdubbelen. Dit zou betekenen dat de bijstand uit de begroting van de Gemeenschap met 200 miljoen tot 300 miljoen euro zou moeten worden verhoogd. Als de terugtrekking van Israël uit Gaza tot vorderingen bij de uitvoering van de routekaart leidt, en andere donoren hun bijdragen eveneens aanzienlijk verhogen, is de Commissie bereid een voorstel te doen om aanvullende middelen uit te trekken, mits de lidstaten en het Europees Parlement daarmee akkoord gaan. De strategie die vandaag is gepresenteerd, bouwt voort op het pakket van 60 miljoen euro dat onmiddellijk na de terugtrekking is gepresenteerd.

Commissaris Benita Ferrero-Waldner, bevoegd voor externe betrekkingen en het Europees nabuurschapsbeleid, gaf het volgende commentaar: "We moeten ons de kans die door de terugtrekking uit Gaza wordt geboden, niet uit de vingers laten glippen. Als de grootste donor aan de Palestijnen is de EU vastbesloten haar gewicht te doen gelden en gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. De strategie die ik vandaag heb gepresenteerd, geeft aan welke stappen we kunnen zetten en onder welke omstandigheden die bijstand vrucht kan dragen. Ik hoop dat deze aanpak door de lidstaten wordt goedgekeurd, zodat we samen kunnen zorgen voor een zo groot mogelijke impact."

"Als er voldoende vorderingen worden gemaakt met de uitvoering van de routekaart, is de Commissie bereid het Europees Parlement en de Raad te verzoeken een aanzienlijk bedrag extra EG-middelen uit te trekken. We rekenen erop dat de andere donoren hetzelfde doen. Europa is bereid een belangrijke partner voor vrede te zijn, mits alle partijen zich daadwerkelijk inspannen om een tot succes leidend klimaat te scheppen."

De strategie is een vervolg op het actieplan in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid, dat vorig jaar met de Palestijnse Autoriteit is overeengekomen, maar geeft een respons op de nieuwe kansen. We hopen dat de situatie na de terugtrekking de voorwaarden schept voor een herstel van de Palestijnse economie. De voorstellen in de mededeling zijn een gedetailleerd antwoord op de noodzaak dit aspect van de voorbereidingen voor een Palestijnse staat te ondersteunen, naast de ontwikkeling van het politieke bestuur.

In de mededeling wordt een aantal andere criteria aangegeven waaraan moet worden voldaan als voorwaarde voor de betrokkenheid van de EU. Ook moet vooruitgang worden geboekt op de zes prioriteitsgebieden die de speciale vertegenwoordiger van het Kwartet heeft vastgesteld^ .

De mededeling moedigt tevens praktische trilaterale initiatieven tussen de Europese Unie, Israël en de Palestijnen aan, waarmee moet worden voortgebouwd op de recente successen op het gebied van energie en vervoer.

Steun voor verkiezingen, het rechtsstelsel en de rechtsstaat

Voortzetting van de steun voor het verkiezingsproces; bijstand voor de hervorming van het rechtsstelsel; ontwikkeling van een strategie voor de korte termijn voor consolidatie van de rechtsstaat, waaronder de bestrijding van corruptie en georganiseerde criminaliteit.

Criteria voor de betrokkenheid van de EU: de aanbevelingen van de EU-waarnemersmissie voor de verkiezingen moeten worden uitgevoerd; de Palestijnse Autoriteit moet toezeggen de hervormingen uit te voeren die in het actieplan in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid zijn opgenomen.

Bevordering van hervorming van de Palestijnse Autoriteit

Ondersteuning van inspanningen om de administratie van de inkomsten te moderniseren; bijstand voor verdere ontwikkeling van de financiële controle.

Er moeten dringend maatregelen worden getroffen om de Palestijnse hervormingen van het openbaar bestuur in alle overheidsinstellingen te ondersteunen. De EU moet hen helpen hun prestaties te verbeteren door middel van technische bijstand en twinningprojecten (aanknopen van nauwe banden met Europese bestuurders, zodat de beste methoden kunnen worden uitgewisseld).

Criteria voor de betrokkenheid van de EU: de verantwoordingsplicht van overheidsinstellingen moet worden verscherpt; er moeten vorderingen worden gemaakt met de herstructurering van de ministeries.

Verbetering van de handels- en investeringsvoorwaarden in de Palestijnse economie

Om de westelijke Jordaanoever en de Gazastrook economisch levensvatbaar te maken, is hulp nodig om de aanhoudend sterke afhankelijkheid van de Israëlische economie aan te pakken. Ook moet krachtiger worden gestreefd naar diversificatie van de markten. De prioriteiten zijn:

* Ontwikkeling van bilaterale en regionale handelsbetrekkingen door verbetering van de markttoegang voor Palestijnse producten; technische bijstand; een dialoog om hindernissen op regelgevingsgebied op te ruimen; en integratie van de Palestijnse economie in de regio.

* Praktische trilaterale initiatieven tussen de Europese Unie, Israël en de Palestijnen, waarmee moet worden voortgebouwd op de recente successen op het gebied van energie en vervoer.
* Opbouw van een douanedienst door detachering van deskundigen en ook, wanneer alle partijen daarmee instemmen, door de aanwezigheid van onafhankelijke waarnemers aan de grens.
* Totstandbrenging van een klimaat dat investeringen in de particuliere sector mogelijk maakt, door steun aan de Palestijnse Autoriteit bij de herziening van de wetgeving; steun voor de particuliere sector door eventuele bijstand op het gebied van beroepsopleiding; microkredieten; hervatting van de activiteiten van de Europese Investeringsbank in de Palestijnse gebieden.

Criteria voor de betrokkenheid van de EU: een aanzienlijke verbetering van de situatie op het gebied van veiligheid en toegankelijkheid; vorderingen ten aanzin van de zes punten die door de vertegenwoordiger van het Kwartet zijn geïdentificeerd; garanties van Israël inzake het functioneren van grensovergangen in het binnenland die toegang geven tot de luchthaven en de zeehaven.

Wederopbouw van de infrastructuur op de westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook

De Commissie heeft reeds een overzicht gegeven van haar initiële plannen voor ondersteuning van de wederopbouw van de infrastructuur (IP/05/1159: Europese Commissie geeft in 2005 280 miljoen euro steun aan Palestijnen). Ook moet er een breed wederopbouwplan komen voor vervoer, energie, watervoorziening en afvalverwijdering, plattelandsontwikkeling, wederopbouw van instellingen als rechtbanken en politiebureaus.

Criteria voor de betrokkenheid van de EU: er moeten minder beperkingen komen op het verkeer van en de toegang voor personen en goederen; er is meer coördinatie tussen de donoren nodig.

Nadere informatie over de steun van de EU aan het vredesproces in het Midden-Oosten:

http://europa.eu.int/comm/external_relations/mepp/index.htm
---

Grensovergangen, verbinding tussen Gaza en de westelijke Jordaanoever, verkeer op de westelijke Jordaanoever, zee- en luchthaven, woningen in de nederzettingen, kassen.