IP/05/1224
Brussel, 5 oktober 2005
Europese Commissie stelt brede EU-strategie voor steun aan Palestijnen voor
De Commissie heeft een mededeling aan de Raad en het Europees
Parlement goedgekeurd over de samenwerking tussen de EU en de
Palestijnse gebieden, getiteld "EU-Palestinian cooperation beyond
disengagement - towards a two-state solution". Het is de bedoeling om
te komen tot een brede strategie voor de middellange termijn voor de
steun van de EU aan de Palestijnen. De strategie richt zich vooral op
de maatregelen die nodig zijn om een Palestijnse staat te creëren die
zowel politiek als economisch levensvatbaar is. Hiermee wordt een
snelle respons gegeven op de nieuwe kansen die zich voordoen nu Israël
zich uit Gaza heeft teruggetrokken en op de evaluatie van de behoeften
die momenteel wordt uitgevoerd door de speciale vertegenwoordiger van
het Kwartet, James Wolfensohn. De heer Wolfensohn heeft de
internationale gemeenschap ertoe opgeroepen de bijstand aan de
Palestijnen te verdubbelen. Dit zou betekenen dat de bijstand uit de
begroting van de Gemeenschap met 200 miljoen tot 300 miljoen euro zou
moeten worden verhoogd. Als de terugtrekking van Israël uit Gaza tot
vorderingen bij de uitvoering van de routekaart leidt, en andere
donoren hun bijdragen eveneens aanzienlijk verhogen, is de Commissie
bereid een voorstel te doen om aanvullende middelen uit te trekken,
mits de lidstaten en het Europees Parlement daarmee akkoord gaan. De
strategie die vandaag is gepresenteerd, bouwt voort op het pakket van
60 miljoen euro dat onmiddellijk na de terugtrekking is gepresenteerd.
Commissaris Benita Ferrero-Waldner, bevoegd voor externe betrekkingen
en het Europees nabuurschapsbeleid, gaf het volgende commentaar: "We
moeten ons de kans die door de terugtrekking uit Gaza wordt geboden,
niet uit de vingers laten glippen. Als de grootste donor aan de
Palestijnen is de EU vastbesloten haar gewicht te doen gelden en
gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. De
strategie die ik vandaag heb gepresenteerd, geeft aan welke stappen we
kunnen zetten en onder welke omstandigheden die bijstand vrucht kan
dragen. Ik hoop dat deze aanpak door de lidstaten wordt goedgekeurd,
zodat we samen kunnen zorgen voor een zo groot mogelijke impact."
"Als er voldoende vorderingen worden gemaakt met de uitvoering van de
routekaart, is de Commissie bereid het Europees Parlement en de Raad
te verzoeken een aanzienlijk bedrag extra EG-middelen uit te trekken.
We rekenen erop dat de andere donoren hetzelfde doen. Europa is bereid
een belangrijke partner voor vrede te zijn, mits alle partijen zich
daadwerkelijk inspannen om een tot succes leidend klimaat te
scheppen."
De strategie is een vervolg op het actieplan in het kader van het
Europees nabuurschapsbeleid, dat vorig jaar met de Palestijnse
Autoriteit is overeengekomen, maar geeft een respons op de nieuwe
kansen. We hopen dat de situatie na de terugtrekking de voorwaarden
schept voor een herstel van de Palestijnse economie. De voorstellen in
de mededeling zijn een gedetailleerd antwoord op de noodzaak dit
aspect van de voorbereidingen voor een Palestijnse staat te
ondersteunen, naast de ontwikkeling van het politieke bestuur.
In de mededeling wordt een aantal andere criteria aangegeven waaraan
moet worden voldaan als voorwaarde voor de betrokkenheid van de EU.
Ook moet vooruitgang worden geboekt op de zes prioriteitsgebieden die
de speciale vertegenwoordiger van het Kwartet heeft vastgesteld^ .
De mededeling moedigt tevens praktische trilaterale initiatieven
tussen de Europese Unie, Israël en de Palestijnen aan, waarmee moet
worden voortgebouwd op de recente successen op het gebied van energie
en vervoer.
Steun voor verkiezingen, het rechtsstelsel en de rechtsstaat
Voortzetting van de steun voor het verkiezingsproces; bijstand voor de
hervorming van het rechtsstelsel; ontwikkeling van een strategie voor
de korte termijn voor consolidatie van de rechtsstaat, waaronder de
bestrijding van corruptie en georganiseerde criminaliteit.
Criteria voor de betrokkenheid van de EU: de aanbevelingen van de
EU-waarnemersmissie voor de verkiezingen moeten worden uitgevoerd; de
Palestijnse Autoriteit moet toezeggen de hervormingen uit te voeren
die in het actieplan in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid
zijn opgenomen.
Bevordering van hervorming van de Palestijnse Autoriteit
Ondersteuning van inspanningen om de administratie van de inkomsten te
moderniseren; bijstand voor verdere ontwikkeling van de financiële
controle.
Er moeten dringend maatregelen worden getroffen om de Palestijnse
hervormingen van het openbaar bestuur in alle overheidsinstellingen te
ondersteunen. De EU moet hen helpen hun prestaties te verbeteren door
middel van technische bijstand en twinningprojecten (aanknopen van
nauwe banden met Europese bestuurders, zodat de beste methoden kunnen
worden uitgewisseld).
Criteria voor de betrokkenheid van de EU: de verantwoordingsplicht van
overheidsinstellingen moet worden verscherpt; er moeten vorderingen
worden gemaakt met de herstructurering van de ministeries.
Verbetering van de handels- en investeringsvoorwaarden in de
Palestijnse economie
Om de westelijke Jordaanoever en de Gazastrook economisch
levensvatbaar te maken, is hulp nodig om de aanhoudend sterke
afhankelijkheid van de Israëlische economie aan te pakken. Ook moet
krachtiger worden gestreefd naar diversificatie van de markten. De
prioriteiten zijn:
* Ontwikkeling van bilaterale en regionale handelsbetrekkingen door
verbetering van de markttoegang voor Palestijnse producten;
technische bijstand; een dialoog om hindernissen op
regelgevingsgebied op te ruimen; en integratie van de Palestijnse
economie in de regio.
* Praktische trilaterale initiatieven tussen de Europese Unie,
Israël en de Palestijnen, waarmee moet worden voortgebouwd op de
recente successen op het gebied van energie en vervoer.
* Opbouw van een douanedienst door detachering van deskundigen en
ook, wanneer alle partijen daarmee instemmen, door de aanwezigheid
van onafhankelijke waarnemers aan de grens.
* Totstandbrenging van een klimaat dat investeringen in de
particuliere sector mogelijk maakt, door steun aan de Palestijnse
Autoriteit bij de herziening van de wetgeving; steun voor de
particuliere sector door eventuele bijstand op het gebied van
beroepsopleiding; microkredieten; hervatting van de activiteiten
van de Europese Investeringsbank in de Palestijnse gebieden.
Criteria voor de betrokkenheid van de EU: een aanzienlijke verbetering
van de situatie op het gebied van veiligheid en toegankelijkheid;
vorderingen ten aanzin van de zes punten die door de vertegenwoordiger
van het Kwartet zijn geïdentificeerd; garanties van Israël inzake het
functioneren van grensovergangen in het binnenland die toegang geven
tot de luchthaven en de zeehaven.
Wederopbouw van de infrastructuur op de westelijke Jordaanoever en in
de Gazastrook
De Commissie heeft reeds een overzicht gegeven van haar initiële
plannen voor ondersteuning van de wederopbouw van de infrastructuur
(IP/05/1159: Europese Commissie geeft in 2005 280 miljoen euro steun
aan Palestijnen). Ook moet er een breed wederopbouwplan komen voor
vervoer, energie, watervoorziening en afvalverwijdering,
plattelandsontwikkeling, wederopbouw van instellingen als rechtbanken
en politiebureaus.
Criteria voor de betrokkenheid van de EU: er moeten minder beperkingen
komen op het verkeer van en de toegang voor personen en goederen; er
is meer coördinatie tussen de donoren nodig.
Nadere informatie over de steun van de EU aan het vredesproces in het
Midden-Oosten:
http://europa.eu.int/comm/external_relations/mepp/index.htm
---
Grensovergangen, verbinding tussen Gaza en de westelijke
Jordaanoever, verkeer op de westelijke Jordaanoever, zee- en
luchthaven, woningen in de nederzettingen, kassen.
European Union