Time : 11:06:05 AM
Date : Wednesday, October 05, 2005
Sender Name: CTB

Recente opiniepeiling bevestigt vooruitgang van eerlijke handel

Voorafgaand aan de Week van de Fair Trade heeft het Fair Trade Centre aan het studiebureau Sonecom sprl gevraagd een opiniepeiling over eerlijke handel uit te voeren. Dit kwantitatief onderzoek werd face-to-face uitgevoerd tussen 5 augustus en 10 september 2005 bij een representatieve steekproef van 1004 verantwoordelijken voor de aankopen (VVA's) uit de drie gewesten van het land.

Doel van het onderzoek

Het onderzoek wilde vier zaken beoordelen: de mate waarin de VVA's eerlijke handel in het algemeen kennen, de redenen waarom zij (geen) eerlijke producten kopen, het profiel van de personen die (geen) Fairtrade-producten kennen/kopen en ten slotte de mening van de VVA's
over de eerlijke handel.

Belangrijkste resultaten

Bijna 8 personen op 10 weten wat eerlijke handel is. Uit de analyses blijkt dat eerlijke handel vrij goed bekend is bij de verantwoordelijken voor de aankopen, want 66% weet meteen waar het om gaat. Wanneer een verduidelijking wordt gegeven, ligt dit cijfer op 78%.

Enkele verschillen in de bekendheid van de merken en het label van eerlijke handel
Bij een groot deel van de VVA's die eerlijke handel in het algemeen kennen, zijn ook keurmerken, merken of organisaties bekend: bijna 55% van deze mensen vermeldt spontaan Oxfam, 37,8% de Wereldwinkels en 31,4% het Max Havelaar keurmerk.

Het voorbije jaar heeft 1 op 3 Fairtrade-producten gekocht Het voorbije jaar heeft bijna 55% van de personen die Fairtrade-producten kennen er ook gekocht, dat wil zeggen 36,3% van alle VVA's.

Belangrijkste redenen om Fairtrade-producten te kopen De belangrijkste redenen om Fairtrade-producten te kopen, zijn het streven naar respect voor de producenten (bij 38,3% van de klanten), het feit dat men iets wil doen voor de goede zaak (28,9%) en dan pas de kwaliteit van de producten (16,6%).

Hoofdreden om niet te kopen: « omdat je er niet aan denkt ». De reden waarom mensen deze producten niet kopen, heeft te maken met het feit dat zij er niet aan denken (36,5%), dat de producten te duur zijn (19,7%) of dat zij die niet vinden op de plaats waar zij hun huishoudelijke boodschappen doen (17,2%).

Weinig trouwe klanten
De meeste Fairtrade-klanten vinden van zichzelf niet dat zij trouw zijn aan eerlijke handel. De "ontrouwe" klanten wijzen erop dat de verkooppunten niet gemakkelijk te bereiken zijn, geven toe dat zij er niet vaak aan denken of menen dat deze producten te duur zijn.

Unaniem tevreden over kwaliteitsproducten
De personen die helemaal geen eerlijke producten kopen en ook zij die verklaren geen trouwe kopers te zijn, wijten dit niet aan de kwaliteit van de producten. De klanten van eerlijke producten zeggen dat ze bijzonder tevreden zijn over de gekochte producten. Bijna alle kopers spreken zich unaniem in die zin uit.

Fairtrade-producten worden vooral gekocht in de speciaalzaken, maar de grootwarenhuizen gaan vooruit
Meer dan 90% van de mensen in de steekproef bevestigt dat zij hun huishoudelijke boodschappen in een warenhuis doen. Fairtrade-producten worden dan weer hoofdzakelijk gekocht in de speciaalzaken (dat geldt voor 55,1% van de klanten). Een derde, d.w.z. 36,5%, van de klanten koopt die producten het vaakst in een warenhuis.

Eerlijke handel heeft een heel gunstig imago
Slechts 12,2 % van de VVA's die al van Fair Trade gehoord hebben, heeft een negatief beeld.

De meest bepalende factoren in de houding van de VVA's Het studieniveau speelt een heel belangrijke rol. Hoe hoger het studieniveau, hoe gunstiger de VVA tegenover eerlijke handel staat. Ook de invloed van de koopkracht is opmerkelijk. Hoe hoger het maandelijks netto inkomen, hoe meer mensen effectief interesse tonen voor eerlijke handel. Een andere essentiële factor is de leeftijd. Hoe hoger de leeftijdscategorie waartoe mensen behoren, hoe meer zij Fairtrade-producten kennen en kopen.

Het volledige rapport en de Powerpoint presentatie van de resulaten van het onderzoek zijn beschikbaar op de site www.fairtradeweek.be (rubriek pers).

Perscontact :
Guido Couck
02/505 37 01
guido.couck@btcctb.org

URL: http://www.commerce-equitable.be http://www.fairtradeweek.be