Verkiezing van de Docent van het Jaar 2005
Centrum arbeidsverhoudingen
Persuitnodiging
Den Haag, 29 september 2005
Verkiezing Docent van het Jaar 2005
Op woensdag 5 oktober 2005, de Dag van de Leraar, maakt minister Van der
Hoeven bekend wie de Docent van het Jaar 2005 is. De verkiezing wordt
gehouden zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs. De
bekendmaking van de winnaars vindt plaats tussen 14.00 tot 15.00 uur in het
Spoorwegmuseum, Maliebaanstation 16, Utrecht. U bent hierbij van harte
uitgenodigd.
De afgelopen maanden hebben leerlingen, ouders en directies van honderden
scholen in Nederland hun favoriete leraar op kunnen geven. In de categorieën
basisonderwijs en voortgezet onderwijs zijn vervolgens drie genomineerden
geselecteerd door een deskundige jury.
Genomineerden basisonderwijs:
- Maja Schaap van Montessorischool te Purmerend
- Wilma Scheele van Basisschool de Regenboog te Naaldwijk
- Harrie van Schijndel van Basisschool de Regenboog te Schijndel.
Genomineerden voortgezet onderwijs:
- Nadia Miroux van het Alkwin Kollege te Uithoorn
- Eric van der Wal van OSG Erasmus te Almelo
- Willem Weisfelt van het Petrus Canisius College te Alkmaar.
De winnaars worden gekozen op basis van hun bekwaamheid als leraar, zoals
het functioneren als pedagoog, het functioneren als didacticus en het functioneren
als gesprekspartner voor leerlingen, ouders en collega's. Beide winnaars mogen
zich een jaar lang Docent van het Jaar 2005 noemen en krijgen onder andere
een notebook van SBL en een gratis jaarabonnement op de Volkskrant.
SBL
De Verkiezing van de Docent van het Jaar 2005 wordt georganiseerd door de
Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel (SBL). SBL
bevordert de kwaliteit van het onderwijs door bekwaamheidseisen op te stellen
voor leraren en professionaliteit centraal te stellen. SBL doet dat samen met
leraren. Met de Verkiezing van de Docent van het Jaar 2005 wil SBL het imago
van het leraarsvak verbeteren en het belang van goede leraren benadrukken
door de beroepsgroep in zijn geheel en twee uitmuntende leraren in het
bijzonder, op een positieve manier onder de aandacht te brengen.