Persbericht
Rode Kruis lanceert Wereldrampenrapport 2005
Informatie redt levens
Het Rode Kruis lanceerde vandaag, woensdag 5 oktober 2005, zijn jaarlijkse
Wereldrampenrapport. Het Rapport richt dit jaar vooral de aandacht op het
belang van informatie voor, tijdens en na een ramp.
Volgens het Rapport is voor mensen die worden getroffen door rampen
informatie even essentieel als water, voedsel en onderdak. Accurate en
tijdige informatie kan levens redden. Informatie zorgt er ook voor dat
hulporganisaties een beter inzicht hebben in wat mensen nodig hebben en zo
de meest geschikte hulp verlenen. Informatie kan ten slotte het leed na een
ramp verminderen.
Vóór de ramp
Het aantal doden ten gevolge van rampen steeg in 2004 tot 250.000 maar
90 % hiervan was te wijten aan de tsunami.Het aantal mensen dat
getroffen werd door rampen daalde tot 146 miljoen, wat duidelijker
lager ligt dan het gemiddelde van het laatste decennium dat 258
miljoen bedraagt.
Terugblikkend op het afgelopen jaar is het frappant hoeveel
slachtoffers vermeden hadden kunnen worden door betere informatie en
communicatie. Voor de tsunami toesloeg in december 2004 slaagden
informele waarschuwingsnetwerken waar officiële netwerken faalden . De
Indiër Vijayakumar Gunasekaran hoorde van de verwoestende tsunami in
Singapore op de radio vroeg in de morgen van 26 december. Hij belde
naar zijn familie in Nallavadu aan de oostkust van India om hen te
waarschuwen. Hierop evacueerden alle 3.630 inwoners het gebied en
overleefden de ramp.
Vroegtijdige waarschuwingen zijn de meest vanzelfsprekende manier om
levens te redden. Tijdens het seizoen van de orkanen in 2004 in de
Caraïben, alarmeerden de meeste landen met uitzondering van Haïti met
succes hun bevolking voor de naderende stormen en redden duizenden
mensenlevens. De sleutel tot het succes was dat mensen en niet alleen
technologie centraal stonden in de waarschuwingssystemen. In Cuba
bijvoorbeeld maakt sensibilisatie voor rampen deel uit van het
lessenpakket in de scholen en worden elk jaar vóór het orkaanseizoen
evacuatieoefeningen gehouden.
Na de ramp
Het Wereldrampenrapport benadrukt dat hulporganisaties bij rampen hun
communicatie met getroffen gemeenschappen moeten verbeteren. Ze moeten
gemeenschappen en meer specifiek kwetsbare groepen zoals ouderen,
vrouwen, etnische minderheden betrekken bij wat ze doen om hen te
helpen. In Atjeh zijn bijna alle tolken mannen en werden de noden van
vrouwen op het vlak van bijvoorbeeld hygiënische producten of
aangepaste kledij verwaarloosd. Vrouwen werden nerveus omdat ze
schuilplaatsen moesten delen met onbekende mannen.
Informatie is onontbeerlijk om de noden van de getroffen mensen beter
te begrijpen en kan ook daadwerkelijk het leed na de ramp verminderen.
Na de tsunami herenigde het Rode Kruis meer dan 5.000 vermisten met
hun families, vaak door gebruik te maken van satelliettelefoons. In
Sri Lanka dachten vele lokale mensen dat de tsunami was gezonden als
een straf van god. Teams van het Belgische Rode Kruis hielpen bij het
uitleggen van de wetenschappelijke oorzaken achter de tsunami om zo
mythes te ontrafelen en het schuldgevoel bij de overlevenden te
verlichten.
Het Wereldrampenrapport maakt een analyse van de verslaggeving van
rampen door de media. Hulporganisaties moeten nog beter informatie
uitwisselen met journalisten. In die dialoog moeten ze meer aandacht
vragen voor de vergeten crisissen zodat de hulpverlening
rechtvaardiger wordt verdeeld. Media kunnen ook een heel positieve rol
spelen bij de sensibilisatie. In Afghanistan loopt een radiosoap
gemaakt door professionele schrijvers en acteurs die via drama
onderwerpen als landmijnen, gezondheidszorg en humanitair recht
behandelen. Uit een onafhankelijk onderzoek bleek dat niet-luisteraars
van het radioprogramma tweemaal meer kans maakten om het slachtoffer
van mijnen te worden dan luisteraars.
Markku Niskala , secretaris-generaal van het Internationale Rode Kruis
vat het als volgt samen: Hulporganisaties moeten erkennen dat accurate
en tijdige informatie op zich een essentiële vorm van
rampenbestrijding is. Je moet niet rijk zijn om goed voorbereid te
zijn, maar wel goed geïnformeerd. We moeten ook veel meer prioriteit
geven aan het communiceren met mensen die getroffen zijn door rampen.
Dit zal leiden tot een efficiënter onderzoek van de noden en een dito
hulpverlening. Maar nog belangrijker: door het geven van de juiste
informatie aan kwetsbare mensen, kunnen zij een grotere controle
krijgen over hun eigen leven.
Wereldrampenrapport 2005 - Feiten en cijfers
Mechelen, 5 oktober 2005
Rode Kruis Vlaanderen