week 40 voor de editie van 5 oktober 2005
Vergadering(en)
Gemeenteraad
Woensdag 12 oktober, aanvang 20.00 uur, in de raadzaal van het
gemeentehuis.
De volgende onderwerpen worden o.a. besproken:
* Vaststelling besluitenlijst raadsvergadering d.d. 26 september
2005
* 1e behandeling programmabegroting 2006 (Ja)
* Rondvraag
Spreekrecht burgers
Aan het begin van iedere vergadering is een half uur ingeruimd voor
"spreekrecht" voor de burger(s) over onderwerpen die op de agenda
staan vermeld en die met '(Ja)' zijn aangeduid. Wie daarvan gebruik
wil maken, krijgt gedurende vijf minuten de gelegenheid dit te doen.
Binnen de 30 minuten kunnen dus 6 mensen vijf minuten het woord
voeren; mocht het zo zijn, dat er meer "insprekers" zijn, dan wordt de
beschikbare tijd eerlijk verdeeld. Na de officiële rondvraag van de
vergadering kunt u inspreken over een onderwerp dat niet op de agenda
staat.
Welstandscommissie:
inzien bij de afdeling Publiekszaken. Meer informatie over de
aanvragen kunt u krijgen bij de afdeling Ruimte & Samenleving, tel.
3179531.
Bouwaanvraag:
* Klapstraat 30, bouw garage
Verleende bouwvergunning:
* Het Vergun 6, wijzigen bedrijfshal
Voorgenomen vrijstelling:
* plaatsen diverse erfafscheidingen c.a., IJsseldijk 26
Het bouwplan is strijdig met een onderdeel van het bestemmingsplan.
Voor het bouwplan is binnen het bestemmingsplan vrijstelling mogelijk
op basis van artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Inzage
van het bouwplan kan vanaf 6 oktober tot 17 november 2005 bij de
afdeling Publiekszaken. De tijden hiervoor staan onder de kop
"Inzien".
Overige verleende vergunningen
ontheffingen, vergunningen en toestemmingen verleend: · Vergunning
verleend ophangen spandoek locatie Dorpstraat/Zuidelijke Parallelweg
van 3 tot en met 12 oktober 2005 ten behoeve van kermiskoning(in)
schieten. · Vergunning verleend aan S. Jumah innemen standplaats bij
winkelcentrum De Wyborgh voor de verkoop van snacks en broodjes
Nadere informatie, onder meer over de concrete datum van de
bekendmakingen, kunt u inwinnen bij de afdeling Publiekszaken,
telefoonnummer (026) 3179911.
Werkzaamheden aan het spoor
In de nachten in de volgende perioden wil Volker Stevin Rail & Traffic
Contracting werkzaamheden aan het Westervoortse gedeelte van spoor
tussen Arnhem en Zevenaar gaan uitvoeren:
Woensdag 5 oktober 2005: vernieuwen ballast en herinstellen secties
Periode 5 november 2005 t/m 29 januari 2006: (voorbereiden) vernieuwen
bevestigingsmiddelen, afwerken, stoppen/schiften en bammen.
Het betreft hier werkzaamheden waarvoor al eerder ontheffing is
verleend, maar door diverse oorzaken niet zijn doorgegaan en daarom
opnieuw moesten worden ingepland.
De aard van de werkzaamheden en het tijdstip waarop deze plaatsvinden
maken de kans groot dat u op enige wijze (geluid)hinder ondervindt.
Voor de veiligheid op het spoor heeft het college van burgemeester en
wethouders besloten voor deze werkzaamheden op grond van de Algemene
plaatselijke verordening ontheffing te verlenen. Aan de ontheffing
zijn wel voorschriften verbonden. Zij hebben voornamelijk tot doel de
geluidniveaus en de overlast tot een minimum te beperken. Een ander
belangrijk voorschrift is dat Volker Stevin een 24 uurs
klachtenafhandeling moet voeren.
Wanneer u ondanks voorzorgsmaatregelen toch overlast van het werk aan
het spoor ondervindt, kunt u 24 uur per dag contact opnemen met het
meldcentrum op telefoonnummer (023) 5189401 of (038) 4974253.
U kunt de aanvraag en de ontheffing vanaf vandaag tot en met 30
januari 2006 inzien op de afdeling Publiekszaken van het
gemeentehuisinzien. De tijden hiervoor staan onder de kop "Inzage".
Belanghebbenden die zich niet kunnen verenigen met de ontheffing
kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij het
college van burgemeester en wethouders bezwaar maken. Meer informatie
over het maken van bezwaar en de termijn waarbinnen dat moet gebeuren,
kunt u krijgen bij mevrouw I. Arts van de afdeling Publiekszaken (026)
3179372.
Inzage
Om stukken in te zien kunt u dagelijks terecht bij afdeling
Publiekszaken. Inzage kan op de volgende tijden: Zonder afspraak:
* Iedere werkdag van 08.00 uur tot 12.30uur
* Maandagavond van 18.00 uur tot 20.00 uur
* Woensdagmiddag van 14.00 uur tot 16.00 uur
Buiten deze tijden zijn de stukken alleen in te zien na het maken van
een afspraak.
Register Kinderopvang
Vanaf 1 januari 2005 is er een nieuwe wet met betrekking tot
kinderopvang in werking getreden. De grootste verandering is dat
ouders nu zelf een contract met het kindercentrum of gastouderbureau
aangaan. Via werkgevers en de belastingdienst kunnen ouders een
gedeelte van de werkelijke kosten terugkrijgen. Hier zitten een aantal
haken en ogen aan. Een werkgever is namelijk niet verplicht een deel
van de kinderopvang te vergoeden, maar er wordt in de nieuwe Wet
Kinderopvang uitgegaan dat de werkgever 1/6 deel van de kosten
kinderopvang betaalt. Mocht de werkgever niets vergoeden dan draagt de
belastingdienst iets meer bij. De belastingdienst, en ook de
werkgevers, vergoeden alleen als er sprake is van geregistreerde
opvang. Dit houdt in dat het professionele opvang betreft , waarvan de
kwaliteit jaarlijks gecontroleerd wordt. In Westervoort gebeurt dat
door Hulpverlening Gelderland Midden. Om als ouder of als werkgever na
te kunnen gaan of een kindercentrum of gastouderbureau geregistreerd
is dient de gemeente een register bij te houden. Dit register is
gratis in te zien bij de receptie van het gemeentehuis of te
raadplegen via de website van de gemeente Westervoort,
www.westervoort.nl. Mocht u een officieel uittreksel nodig hebben dan
kan deze worden verkregen bij de publieksbalie, hiervoor wordt 8,00
gerekend.
Begroting 2006
Voorstel van het college van burgemeester en wethouders aan de raad:
Het college van burgemeester en wethouders heeft de werkzaamheden rond
het opstellen van de begroting voor 2006 en volgende jaren bijna
afgerond. Bij het opstellen van de voorjaarsnota kon worden uitgegaan
van een klein positief saldo voor de programmabegroting 2006. Daarna
is een verslechtering van de financiële situatie opgetreden. Eén
belangrijke oorzaak is hiervoor aan te wijzen. Op de Wet werk en
bijstand is van het Rijk een korting op de uitkering aan de gemeente
doorgevoerd van 380.000,00. Deze korting heeft direct voor een fors
begrotingstekort gezorgd. Hierdoor ontkomt de gemeente er niet aan om
bezuinigingen door te voeren. Hierbij is naar de uitgavenkant maar ook
naar inkomstenkant gekeken. Op de uitgaven wordt taakstellend
bezuinigd als volgt: a. Voor personeelskosten wordt 57.000,00 minder
beschikbaar gesteld; b. De vervanging van de computers wordt
getemporiseerd. Hierdoor wordt 40.000,00 bespaard; c. Op groen, wegen
en riolering wordt 100.000,00 bespaard. Dit wordt mogelijk als (uit
elkaar) geplande werkzaamheden worden gecombineerd.
Deze maatregelen zijn helaas nog niet voldoende om het negatieve saldo
helemaal weg te werken en is de noodzaak aanwezig de volgende
maatregelen te treffen.
Onroerende-zaakbelastingen
De opbrengst van de onroerende-zaakbelastingen wordt verhoogd met
48.000,00. Dit houdt in dat het eigenarentarief in 2006 stijgt naar
2,24 per 2.268,00. (Was in 2005 2,09 per 2.268,00). De
onroerende-zaakbelastingen bestaan uit twee heffingen; de
eigenarenheffing en de gebruikersheffing. Een positieve ontwikkeling
is dat het Rijk van plan is de gebruikersheffing voor woningen met
ingang van 1 januari 2006 af te schaffen. Een definitief besluit
hiervoor moet nog genomen worden.
Rioolrecht
De gemeenteraad heeft in 2003 het 'Gemeentelijk Rioleringsplan' (GRP)
vastgesteld. Dat is wettelijk verplicht. In het GRP is aangegeven hoe
de gemeente Westervoort haar rioleringstaak de komende periode vorm
wil geven. Dus op welke wijze het wordt onderhouden, vervangen en er
voorzieningen en maatregelen worden getroffen. Zoals in het plan al
wordt aangegeven wordt het tarief voor rioolrecht met 5,00 verhoogd.
In 2006 wordt het tarief per aansluiting 109,00 (was in 2005 104,00).
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht
Ook deze tarieven moeten worden verhoogd. Dit is een gevolg van de
gestegen externe tarieven van het afvalbrengstation in Arnhem, van
composteren van GFT-afval en van het verbranden van huishoudelijk
afval. Deze tariefsverhogingen gelden voor alle gemeenten die gebruik
maken van het afvalbrengstation en de afvalverwerking bij de AVR.
Daarnaast worden voor de containers hogere kosten berekend.
Afvalstoffenheffing 2005 2006
Vastrecht 174,00 192,00
Meerpersoons verzamelcontainer 272,00 290,00
Alleenwonend verzamelcontainer 204,00 218,00
Ledigingen
240 liter grijze container 5,55 5,85
140 liter grijze container 3,90 4,20
140 liter groene container 3,20 3,60
80 liter groene container 2,10 2,40
Voor scholen, bedrijven enz. gelden voor de reinigingsrechten dezelfde
tarieven.
Hondenbelasting
De tarieven voor 2006 worden (nog) niet verhoogd en blijven
waarschijnlijk gelijk aan de tarieven van 2005.
Tenslotte
De septembercirculaire verschijnt begin oktober. Daarin wordt
aangegeven hoeveel geld de gemeente volgend jaar van het Rijk kan
verwachten. Dit kan een positieve, maar ook een negatieve invloed
hebben op de programmabegroting voor 2006. Daarnaast is in de
programmabegroting geen rekening gehouden met een inflatiepercentage.
Ook dit kan een gevolg hebben voor de verschillende tarieven. In de
raadsvergadering van 12 oktober 2005 en 7 november 2005 worden deze
aangehaalde voorstellen behandeld.
Aanpassing bushaltes C1000
In de Westervoort Post van 31 augustus 2005 heeft op de gemeentepagina
een artikel gestaan met als onderwerp 'Aanpassing bushaltes bij
C1000". De Gehandicaptenraad heeft hierop gereageerd en aangegeven dat
de tekst niet juist is. Rolstoelers kunnen niet met de Connexxion bus
mee. Inderdaad is deze tekst niet juist en had niet geplaatst moeten
worden.
Gemeente Westervoort