Gemeente Westervoort

week 40 voor de editie van 5 oktober 2005 Vergadering(en)
Gemeenteraad
Woensdag 12 oktober, aanvang 20.00 uur, in de raadzaal van het gemeentehuis.
De volgende onderwerpen worden o.a. besproken:

* Vaststelling besluitenlijst raadsvergadering d.d. 26 september 2005

* 1e behandeling programmabegroting 2006 (Ja)
* Rondvraag

Spreekrecht burgers
Aan het begin van iedere vergadering is een half uur ingeruimd voor "spreekrecht" voor de burger(s) over onderwerpen die op de agenda staan vermeld en die met '(Ja)' zijn aangeduid. Wie daarvan gebruik wil maken, krijgt gedurende vijf minuten de gelegenheid dit te doen. Binnen de 30 minuten kunnen dus 6 mensen vijf minuten het woord voeren; mocht het zo zijn, dat er meer "insprekers" zijn, dan wordt de beschikbare tijd eerlijk verdeeld. Na de officiële rondvraag van de vergadering kunt u inspreken over een onderwerp dat niet op de agenda staat.
Welstandscommissie:
inzien bij de afdeling Publiekszaken. Meer informatie over de aanvragen kunt u krijgen bij de afdeling Ruimte & Samenleving, tel. 3179531.
Bouwaanvraag:

* Klapstraat 30, bouw garage

Verleende bouwvergunning:

* Het Vergun 6, wijzigen bedrijfshal
Voorgenomen vrijstelling:

* plaatsen diverse erfafscheidingen c.a., IJsseldijk 26 Het bouwplan is strijdig met een onderdeel van het bestemmingsplan. Voor het bouwplan is binnen het bestemmingsplan vrijstelling mogelijk op basis van artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Inzage van het bouwplan kan vanaf 6 oktober tot 17 november 2005 bij de afdeling Publiekszaken. De tijden hiervoor staan onder de kop "Inzien".

Overige verleende vergunningen
ontheffingen, vergunningen en toestemmingen verleend: · Vergunning verleend ophangen spandoek locatie Dorpstraat/Zuidelijke Parallelweg van 3 tot en met 12 oktober 2005 ten behoeve van kermiskoning(in) schieten. · Vergunning verleend aan S. Jumah innemen standplaats bij winkelcentrum De Wyborgh voor de verkoop van snacks en broodjes

Nadere informatie, onder meer over de concrete datum van de bekendmakingen, kunt u inwinnen bij de afdeling Publiekszaken, telefoonnummer (026) 3179911.
Werkzaamheden aan het spoor
In de nachten in de volgende perioden wil Volker Stevin Rail & Traffic Contracting werkzaamheden aan het Westervoortse gedeelte van spoor tussen Arnhem en Zevenaar gaan uitvoeren:

Woensdag 5 oktober 2005: vernieuwen ballast en herinstellen secties

Periode 5 november 2005 t/m 29 januari 2006: (voorbereiden) vernieuwen bevestigingsmiddelen, afwerken, stoppen/schiften en bammen.

Het betreft hier werkzaamheden waarvoor al eerder ontheffing is verleend, maar door diverse oorzaken niet zijn doorgegaan en daarom opnieuw moesten worden ingepland.

De aard van de werkzaamheden en het tijdstip waarop deze plaatsvinden maken de kans groot dat u op enige wijze (geluid)hinder ondervindt. Voor de veiligheid op het spoor heeft het college van burgemeester en wethouders besloten voor deze werkzaamheden op grond van de Algemene plaatselijke verordening ontheffing te verlenen. Aan de ontheffing zijn wel voorschriften verbonden. Zij hebben voornamelijk tot doel de geluidniveaus en de overlast tot een minimum te beperken. Een ander belangrijk voorschrift is dat Volker Stevin een 24 uurs klachtenafhandeling moet voeren.

Wanneer u ondanks voorzorgsmaatregelen toch overlast van het werk aan het spoor ondervindt, kunt u 24 uur per dag contact opnemen met het meldcentrum op telefoonnummer (023) 5189401 of (038) 4974253.

U kunt de aanvraag en de ontheffing vanaf vandaag tot en met 30 januari 2006 inzien op de afdeling Publiekszaken van het gemeentehuisinzien. De tijden hiervoor staan onder de kop "Inzage".

Belanghebbenden die zich niet kunnen verenigen met de ontheffing kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij het college van burgemeester en wethouders bezwaar maken. Meer informatie over het maken van bezwaar en de termijn waarbinnen dat moet gebeuren, kunt u krijgen bij mevrouw I. Arts van de afdeling Publiekszaken (026) 3179372.

Inzage

Om stukken in te zien kunt u dagelijks terecht bij afdeling Publiekszaken. Inzage kan op de volgende tijden: Zonder afspraak:
* Iedere werkdag van 08.00 uur tot 12.30uur
* Maandagavond van 18.00 uur tot 20.00 uur
* Woensdagmiddag van 14.00 uur tot 16.00 uur

Buiten deze tijden zijn de stukken alleen in te zien na het maken van een afspraak.

Register Kinderopvang

Vanaf 1 januari 2005 is er een nieuwe wet met betrekking tot kinderopvang in werking getreden. De grootste verandering is dat ouders nu zelf een contract met het kindercentrum of gastouderbureau aangaan. Via werkgevers en de belastingdienst kunnen ouders een gedeelte van de werkelijke kosten terugkrijgen. Hier zitten een aantal haken en ogen aan. Een werkgever is namelijk niet verplicht een deel van de kinderopvang te vergoeden, maar er wordt in de nieuwe Wet Kinderopvang uitgegaan dat de werkgever 1/6 deel van de kosten kinderopvang betaalt. Mocht de werkgever niets vergoeden dan draagt de belastingdienst iets meer bij. De belastingdienst, en ook de werkgevers, vergoeden alleen als er sprake is van geregistreerde opvang. Dit houdt in dat het professionele opvang betreft , waarvan de kwaliteit jaarlijks gecontroleerd wordt. In Westervoort gebeurt dat door Hulpverlening Gelderland Midden. Om als ouder of als werkgever na te kunnen gaan of een kindercentrum of gastouderbureau geregistreerd is dient de gemeente een register bij te houden. Dit register is gratis in te zien bij de receptie van het gemeentehuis of te raadplegen via de website van de gemeente Westervoort, www.westervoort.nl. Mocht u een officieel uittreksel nodig hebben dan kan deze worden verkregen bij de publieksbalie, hiervoor wordt 8,00 gerekend.

Begroting 2006

Voorstel van het college van burgemeester en wethouders aan de raad: Het college van burgemeester en wethouders heeft de werkzaamheden rond het opstellen van de begroting voor 2006 en volgende jaren bijna afgerond. Bij het opstellen van de voorjaarsnota kon worden uitgegaan van een klein positief saldo voor de programmabegroting 2006. Daarna is een verslechtering van de financiële situatie opgetreden. Eén belangrijke oorzaak is hiervoor aan te wijzen. Op de Wet werk en bijstand is van het Rijk een korting op de uitkering aan de gemeente doorgevoerd van 380.000,00. Deze korting heeft direct voor een fors begrotingstekort gezorgd. Hierdoor ontkomt de gemeente er niet aan om bezuinigingen door te voeren. Hierbij is naar de uitgavenkant maar ook naar inkomstenkant gekeken. Op de uitgaven wordt taakstellend bezuinigd als volgt: a. Voor personeelskosten wordt 57.000,00 minder beschikbaar gesteld; b. De vervanging van de computers wordt getemporiseerd. Hierdoor wordt 40.000,00 bespaard; c. Op groen, wegen en riolering wordt 100.000,00 bespaard. Dit wordt mogelijk als (uit elkaar) geplande werkzaamheden worden gecombineerd.

Deze maatregelen zijn helaas nog niet voldoende om het negatieve saldo helemaal weg te werken en is de noodzaak aanwezig de volgende maatregelen te treffen.

Onroerende-zaakbelastingen
De opbrengst van de onroerende-zaakbelastingen wordt verhoogd met 48.000,00. Dit houdt in dat het eigenarentarief in 2006 stijgt naar 2,24 per 2.268,00. (Was in 2005 2,09 per 2.268,00). De onroerende-zaakbelastingen bestaan uit twee heffingen; de eigenarenheffing en de gebruikersheffing. Een positieve ontwikkeling is dat het Rijk van plan is de gebruikersheffing voor woningen met ingang van 1 januari 2006 af te schaffen. Een definitief besluit hiervoor moet nog genomen worden.

Rioolrecht
De gemeenteraad heeft in 2003 het 'Gemeentelijk Rioleringsplan' (GRP) vastgesteld. Dat is wettelijk verplicht. In het GRP is aangegeven hoe de gemeente Westervoort haar rioleringstaak de komende periode vorm wil geven. Dus op welke wijze het wordt onderhouden, vervangen en er voorzieningen en maatregelen worden getroffen. Zoals in het plan al wordt aangegeven wordt het tarief voor rioolrecht met 5,00 verhoogd. In 2006 wordt het tarief per aansluiting 109,00 (was in 2005 104,00).

Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht
Ook deze tarieven moeten worden verhoogd. Dit is een gevolg van de gestegen externe tarieven van het afvalbrengstation in Arnhem, van composteren van GFT-afval en van het verbranden van huishoudelijk afval. Deze tariefsverhogingen gelden voor alle gemeenten die gebruik maken van het afvalbrengstation en de afvalverwerking bij de AVR. Daarnaast worden voor de containers hogere kosten berekend.

Afvalstoffenheffing 2005 2006
Vastrecht 174,00 192,00
Meerpersoons verzamelcontainer 272,00 290,00
Alleenwonend verzamelcontainer 204,00 218,00
Ledigingen
240 liter grijze container 5,55 5,85
140 liter grijze container 3,90 4,20
140 liter groene container 3,20 3,60
80 liter groene container 2,10 2,40

Voor scholen, bedrijven enz. gelden voor de reinigingsrechten dezelfde tarieven.

Hondenbelasting
De tarieven voor 2006 worden (nog) niet verhoogd en blijven waarschijnlijk gelijk aan de tarieven van 2005.

Tenslotte
De septembercirculaire verschijnt begin oktober. Daarin wordt aangegeven hoeveel geld de gemeente volgend jaar van het Rijk kan verwachten. Dit kan een positieve, maar ook een negatieve invloed hebben op de programmabegroting voor 2006. Daarnaast is in de programmabegroting geen rekening gehouden met een inflatiepercentage. Ook dit kan een gevolg hebben voor de verschillende tarieven. In de raadsvergadering van 12 oktober 2005 en 7 november 2005 worden deze aangehaalde voorstellen behandeld.

Aanpassing bushaltes C1000

In de Westervoort Post van 31 augustus 2005 heeft op de gemeentepagina een artikel gestaan met als onderwerp 'Aanpassing bushaltes bij C1000". De Gehandicaptenraad heeft hierop gereageerd en aangegeven dat de tekst niet juist is. Rolstoelers kunnen niet met de Connexxion bus mee. Inderdaad is deze tekst niet juist en had niet geplaatst moeten worden.