Contactpersoon
-
Datum
5 oktober 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/u.05.01695
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2050600070
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij treft u de antwoorden aan op de vragen van de leden der Kamer de
heren Mastwijk en Van Hijum over de verkeersonveiligheid op de N50.
1. Bent u op de hoogte van de recente verkeersongevallen op de N50
waarbij helaas ook dodelijke slachtoffers te betreuren waren?
1. Ja, ik ben op de hoogte van de recente verkeersongevallen op de N50
tussen het Knooppunt Hattemerbroek en Kampen.
2. Zijn de ongevallencijfers met betrekking tot de N50 over 2004 reeds
beschikbaar? Zo ja, wilt u die zo spoedig mogelijk naar de kamer sturen?
Hoe verhoudt het aantal ongevallen zich tot vergelijkbare N-wegen?
2. Ja, Op de N50 zijn in 2004 2 doden gevallen en 3 ziekenhuisgewonden.
Tot en met 2003 was de N50 niet extreem onveilig. In vergelijking met
andere
N-wegen blijkt de N 50 een matig tot redelijk veiligheidsniveau te
hebben. Ten aanzien van 2005 moet ik overigens wel constateren dat er nu
al 4 ongevallen te betreuren zijn, waarbij 5 doden vielen.
De oorzaak van de ongevallen moet voor een belangrijk deel gezocht worden
in het gedrag van de weggebruikers. Inhalende automobilisten veroorzaken
een groot deel van de ernstige ongevallen. Op het traject Hattemerbroek
en Kampen geldt een inhaalverbod.
3. Zijn de opties om de verkeersveiligheid op de N50 te verbeteren, zoals
u deze aankondigde in antwoord op eerdere schriftelijke vragen inmiddels
uitgewerkt en beschikbaar voor de Kamer? Welke maatregelen gaat u
concreet treffen en wanneer?
3. De opties om verkeersveiligheid op de N50 te verbeteren zijn inmiddels
uitgewerkt.
De volgende maatregelen zullen op zeer korte termijn (binnen enkele
weken) worden genomen:
- Het plaatsen van verkeersborden langs de gehele weg om extra
aandacht te vestigen op het inhaal verbod;
- Het aanbrengen van een duidelijk hoorbare ribbelstrook in het
midden van de weg;
- De verlichting vanaf Hattemerbroek zal doorgezet worden met
tijdelijke verlichting.
- De maximumsnelheid zal zo spoedig mogelijk worden verlaagd van
100 naar 80 km/uur.
Verder is alle inspanning er op gericht om eind 2006 de volgende
structurele maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid
gerealiseerd te hebben:
- Aanleg van afwisselende inhaalstroken voor beide richtingen op
het traject, zodat de 2 X 1 weg deels 2 + 1 zal worden;
- Aanleg van een fysieke scheiding tussen de rijstroken
gecombineerd met een beperkte verbreding en verharding van de berm;
- Markering conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig;
De werkzaamheden worden uitgevoerd in combinatie met het groot onderhoud.
4. Bent u bereid om in overleg met de regio te bezien, mede gelet op de
toezegging gedaan tijdens de behandeling van het MIT eind vorig jaar, of
en hoe de verbreding van de N50 versneld kan worden gerealiseerd?
4. Ik ben blij dat ik met de nu gekozen aanpak snel en voortvarend een
oplossing biedt voor het verkeersveiligheidsvraagstuk op de N50.
Uiteraard ben ik bereid om in overleg met de regio de uitvoering ter hand
te nemen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat