Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
5 oktober 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/u.05.01695
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2050600070
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij treft u de antwoorden aan op de vragen van de leden der Kamer de heren Mastwijk en Van Hijum over de verkeersonveiligheid op de N50.


1. Bent u op de hoogte van de recente verkeersongevallen op de N50 waarbij helaas ook dodelijke slachtoffers te betreuren waren?


1. Ja, ik ben op de hoogte van de recente verkeersongevallen op de N50 tussen het Knooppunt Hattemerbroek en Kampen.


2. Zijn de ongevallencijfers met betrekking tot de N50 over 2004 reeds beschikbaar? Zo ja, wilt u die zo spoedig mogelijk naar de kamer sturen? Hoe verhoudt het aantal ongevallen zich tot vergelijkbare N-wegen?


2. Ja, Op de N50 zijn in 2004 2 doden gevallen en 3 ziekenhuisgewonden. Tot en met 2003 was de N50 niet extreem onveilig. In vergelijking met andere

N-wegen blijkt de N 50 een matig tot redelijk veiligheidsniveau te hebben. Ten aanzien van 2005 moet ik overigens wel constateren dat er nu al 4 ongevallen te betreuren zijn, waarbij 5 doden vielen. De oorzaak van de ongevallen moet voor een belangrijk deel gezocht worden in het gedrag van de weggebruikers. Inhalende automobilisten veroorzaken een groot deel van de ernstige ongevallen. Op het traject Hattemerbroek en Kampen geldt een inhaalverbod.


3. Zijn de opties om de verkeersveiligheid op de N50 te verbeteren, zoals u deze aankondigde in antwoord op eerdere schriftelijke vragen inmiddels uitgewerkt en beschikbaar voor de Kamer? Welke maatregelen gaat u concreet treffen en wanneer?

3. De opties om verkeersveiligheid op de N50 te verbeteren zijn inmiddels uitgewerkt.
De volgende maatregelen zullen op zeer korte termijn (binnen enkele weken) worden genomen:

- Het plaatsen van verkeersborden langs de gehele weg om extra aandacht te vestigen op het inhaal verbod;

- Het aanbrengen van een duidelijk hoorbare ribbelstrook in het midden van de weg;

- De verlichting vanaf Hattemerbroek zal doorgezet worden met tijdelijke verlichting.

- De maximumsnelheid zal zo spoedig mogelijk worden verlaagd van 100 naar 80 km/uur.

Verder is alle inspanning er op gericht om eind 2006 de volgende structurele maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid gerealiseerd te hebben:

- Aanleg van afwisselende inhaalstroken voor beide richtingen op het traject, zodat de 2 X 1 weg deels 2 + 1 zal worden;
- Aanleg van een fysieke scheiding tussen de rijstroken gecombineerd met een beperkte verbreding en verharding van de berm;
- Markering conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig; De werkzaamheden worden uitgevoerd in combinatie met het groot onderhoud.


4. Bent u bereid om in overleg met de regio te bezien, mede gelet op de toezegging gedaan tijdens de behandeling van het MIT eind vorig jaar, of en hoe de verbreding van de N50 versneld kan worden gerealiseerd?

4. Ik ben blij dat ik met de nu gekozen aanpak snel en voortvarend een oplossing biedt voor het verkeersveiligheidsvraagstuk op de N50. Uiteraard ben ik bereid om in overleg met de regio de uitvoering ter hand te nemen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs