Ruim 85 miljoen euro extra voor veiligheid N-wegen
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat trekt in de periode 2006-2010
per jaar 15 miljoen euro extra uit om provinciale N-wegen in beheer
van Rijkswaterstaat veiliger te maken. Het is een van de maatregelen
die staan genoemd in een overzicht van het verkeersveiligheidsbeleid
dat Peijs vandaag naar de Tweede Kamer stuurt.
De N-wegen bestaan doorgaans uit één strook per rijrichting zonder
middenberm of afscheiding. Recent heeft de Onderzoeksraad voor de
Veiligheid in het rapport `Langdurig onveilige regionale hoofdwegen'
aandacht gevraagd voor de veiligheid van dit soort wegen. Minister
Peijs heeft daarop het bedrag voor veiligheidsmaatregelen voor deze
wegen voor een periode van vijf jaar verhoogd van 3 miljoen euro naar
18 miljoen. Het bedrag is bedoeld voor verlichting, vangrails en
rotondes, en om bermen te verharden en te ontdoen van obstakels. Dit
zijn snelle, effectieve en relatief goedkope maatregelen die jaarlijks
zo'n tien dodelijke slachtoffers en tachtig ziekenhuisgewonden
besparen.
De minister heeft bovendien verbeteringen op de N50 tussen Zwolle en
Kampen aangekondigd. Maatregelen zijn: nieuwe verkeersborden langs de
hele weg om extra aandacht te vestigen op het inhaalverbod, een
duidelijk hoorbare ribbelstrook in het midden van de weg, tijdelijk
verlagen van de maximumsnelheid, en verlichting vanaf Hattemerbroek
zodat de hele weg goed verlicht is. Deze maatregelen worden zo snel
mogelijk uitgevoerd. Structurele maatregelen om de verkeersveiligheid
te vergroten worden gecombineerd met groot onderhoud aan de N50. Het
gaat daarbij om bermverharding, aanleg van afwisselende inhaalstroken
en het zodanig verbreden van de weg dat een fysieke scheiding van de
weghelften mogelijk wordt. Eind 2006 moeten deze structurele
maatregelen in combinatie met groot onderhoud klaar zijn.
Daarnaast trekt Peijs ook 10 tot 15 miljoen euro uit om hoofdwegen
sneller te voorzien van uniforme wegmarkeringen. Weggebruikers kunnen
daardoor aan de lijnen op de weg beter zien op wat voor weg ze rijden
en welke snelheid daarbij hoort. Met het extra geld wordt de invoering
van deze zogeheten `herkenbaarheidskenmerken' verkort van vijftien
naar vijf jaar.
De inrichting van wegen is maar één element in het
verkeersveiligheidbeleid van minister Peijs. Vandaag stuurt zij een
overzicht naar de Tweede Kamer van alle activiteiten en maatregelen
die ze onderneemt om het verkeer in Nederland nog veiliger te maken:
van een nieuwe rijopleiding, verkeersonderwijs op middelbare scholen
en kentekens voor landbouwvoertuigen en brommers, tot slimme
handhaving, Europese voertuigeisen en campagnes.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat