Gemeente Hilversum

Definitief Ontwerp Boomberg 30 km
Op basis van de inspraakreacties voegen Burgemeester en Wethouders nog twee drempels toe aan het ontwerp voor de 30-kilometerinrichting van de Boombergwijk: één in de Zonnelaan en één extra op de Albertus Perkstraat. Aan de zes wegversmallingen met drempel en fietssluizen op de Schuttersweg, bedoeld om het sluipverkeer door de wijk verder te ontmoedigen, wordt niet getornd.

Maatregelen
Het voorstel betreft het gedeelte van de Boombergwijk tussen de Boomberglaan en de Schuttersweg, dat verder begrensd wordt door de Vaartweg en de 's-Gravelandseweg. Naast de zes wegversmallingen op de Schuttersweg worden zes inritconstructies voorgesteld, die op de kruisingen met de 's-Gravelandseweg de overgang markeren van een 50-kilometerweg naar de 30-kilometerzone. Aan de al bestaande drempels in de Boombergwijk worden er twee toegevoegd op Albertus Perkstraat, twee op de Sterrelaan, twee op de Bergweg, en telkens één op de Jonkerweg, de Zonnelaan,de De Rijklaan en de Burgemeester Gülcherlaan.

Schuttersweg
Het voorstel voor de zes wegversmallingen is tot stand gekomen na overleg met de scholen op de Schuttersweg en vooral ook onder invloed van de in februari gehouden informatieavond. Daar stelde de gemeente voor om de bestaande wegversmallingen te vervangen door drempels. De bewoners van de Boombergwijk drongen toen sterk aan op handhaving van de versmallingen. De voorgestelde versmallingen (mét drempel en fietssluizen) zullen een andere vormgeving krijgen, meer passend bij het karakteristieke beeld van het villagebied.

Gevaarlijke situaties
Het ontwerp bevat verder nog oplossingen voor een paar gevaarlijke situaties in het gebied. Zo wordt op de kruising Lindenheuvel/Zonnelaan/
Jonkerweg/Van der Lindenlaan een kruispuntversmalling voorgesteld door middel van het verbreden van de stoepen. En onderaan de Albertus Perkstraat wordt op de zuidelijke aantakking een fietsverbod ingesteld richting Schuttersweg.

Procedure/uitvoering
Het Definitieve Ontwerp 'Boomberg 30 km.' wordt op maandag 17 oktober besproken in de raadscommissie Verkeer en Buurt. Uitvoering staat gepland voor het voorjaar van 2006.