Definitief Ontwerp Boomberg 30 km
Op basis van de inspraakreacties voegen Burgemeester en Wethouders nog
twee drempels toe aan het ontwerp voor de 30-kilometerinrichting van
de Boombergwijk: één in de Zonnelaan en één extra op de Albertus
Perkstraat. Aan de zes wegversmallingen met drempel en fietssluizen op
de Schuttersweg, bedoeld om het sluipverkeer door de wijk verder te
ontmoedigen, wordt niet getornd.
Maatregelen
Het voorstel betreft het gedeelte van de Boombergwijk tussen de
Boomberglaan en de Schuttersweg, dat verder begrensd wordt door de
Vaartweg en de 's-Gravelandseweg. Naast de zes wegversmallingen op de
Schuttersweg worden zes inritconstructies voorgesteld, die op de
kruisingen met de 's-Gravelandseweg de overgang markeren van een
50-kilometerweg naar de 30-kilometerzone. Aan de al bestaande drempels
in de Boombergwijk worden er twee toegevoegd op Albertus Perkstraat,
twee op de Sterrelaan, twee op de Bergweg, en telkens één op de
Jonkerweg, de Zonnelaan,de De Rijklaan en de Burgemeester
Gülcherlaan.
Schuttersweg
Het voorstel voor de zes wegversmallingen is tot stand gekomen na
overleg met de scholen op de Schuttersweg en vooral ook onder invloed
van de in februari gehouden informatieavond. Daar stelde de gemeente
voor om de bestaande wegversmallingen te vervangen door drempels. De
bewoners van de Boombergwijk drongen toen sterk aan op handhaving van
de versmallingen. De voorgestelde versmallingen (mét drempel en
fietssluizen) zullen een andere vormgeving krijgen, meer passend bij
het karakteristieke beeld van het villagebied.
Gevaarlijke situaties
Het ontwerp bevat verder nog oplossingen voor een paar gevaarlijke
situaties in het gebied. Zo wordt op de kruising
Lindenheuvel/Zonnelaan/
Jonkerweg/Van der Lindenlaan een kruispuntversmalling voorgesteld door
middel van het verbreden van de stoepen. En onderaan de Albertus
Perkstraat wordt op de zuidelijke aantakking een fietsverbod ingesteld
richting Schuttersweg.
Procedure/uitvoering
Het Definitieve Ontwerp 'Boomberg 30 km.' wordt op maandag 17 oktober
besproken in de raadscommissie Verkeer en Buurt. Uitvoering staat
gepland voor het voorjaar van 2006.
Gemeente Hilversum