Woondienstenzone St. Joseph doet het goed
De woondienstenzone St. Joseph is een succes, maar kan nog worden
verbeterd. Dat concludeert Jiska Brand-Zondag, stagiaire bij de
gemeente Hilversum, in haar 'Tevredenheidsonderzoek Liebergen en de
woondienstenzone'. De stagaire deed dit voorjaar onderzoek onder
bewoners en betrokken medewerkers van instellingen in Liebergen en de
woondienstenzone rond St. Joseph.
Aanleiding van het onderzoek was dat andere woondienstenzones in
Hilversum hun voordeel kunnen doen met de meningen en ervaringen van
de bewoners en professionals in Liebergen. Het onderzoek gaat onder
andere over sociale contacten, activiteiten, openbare ruimte, sociale
voorzieningen en zorgaanbod. Interviews en enquêtes leveren een beeld
op van de tevredenheid.
De meeste bewoners in de wijk geven aan dat de contacten onderling
beter kunnen. Daarbij is de verwachting dat (nieuwe) bewoners in de
wijk elkaar nog wel leren kennen. De sociale samenhang in de wijk kan
beter, maar bewoners zijn daarover hoopvol gestemd. De meeste
wijkbewoners zijn tevreden met de aangeboden activiteiten, het rapport
vermeldt dat 'de actieve buurt nog moet groeien'. Aanbevolen wordt om
het restaurant algemeen toegankelijk te maken. Over het algemeen is de
mening dat er weinig parkeerruimte is en te veel verkeer. Overlast van
verkeer beperkt zich voornamelijk tot het gebied rond het St.
Joseph-complex en dan met name het verkeer over de Minckelersstraat.
Bewoners zijn goed te spreken over de groenvoorziening in de wijk en
de directe omgeving. Wel laat het onderhoud te wensen over. 'Na het
gepleegde onderhoud is het ook zo weer vies, vooral door hondenpoep'.
Ook op een strook waar kinderen spelen wordt gebruik gemaakt door
talloze hondenbezitters. Een vaak gehoorde klacht is een tekort aan
speelplekken voor kinderen vanaf 8 jaar. Het blijkt dat de
ondersteuning bij het dagelijks leven goed is geregeld. De bewoners
weten de weg goed te vinden omdat er veel informatie is. De
commerciële voorzieningen laten te wensen over. Met name de minder
mobiele bewoners ervaren dat als probleem. Deze groep vindt het een
hele toer om ergens te komen waar ze 'goed boodschappen' kunnen doen.
Voor bewoners die minder mobiel zijn zal de zelfstandigheid vergroot
worden met de aanwezigheid van een grotere supermarkt en een
geldautomaat. De helft van de ondervraagde bewoners krijgt op één of
ander manier zorg. Zorg is één van de belangrijke pijlers van de
woondienstenzone. De zorg wordt in het algemeen positief beoordeeld.
Bewoners zijn algemeen tevreden met de mogelijkheid zelfstandig te
kunnen wonen. Voor sommige bewoners ligt er wellicht nog meer
zelfstandigheid en minder zorg in het verschiet.
Inmiddels is het rapport in het college van Hilversum besproken en zal
het in oktober aan de raadscommissie Welzijn worden gepresenteerd. Van
de ervaringen en meningen uit de interviews en enquête zullen de
gemeente en de instellingen dankbaar gebruik maken.
Gemeente Hilversum