Het Nederlandse Rode Kruis

05 oktober 2005
World Disasters Report 2005: informatie kan levens redden

Waarschuwingssysteem voor orkanen in Nicaragua. Zulke systemen redden duizenden levens

Het World Disasters Report 2005 constateert dat de huidige informatietechnologie ongekende mogelijkheden biedt. Daar wordt echter te weinig gebruik van gemaakt. Zo zijn waarschuwingssystemen niet overal geïmplementeerd. De mensen in het rampgebied zelf worden te weinig betrokken bij de hulpverlening. Informatie op het juiste moment kan mensenlevens redden.

Informatie kan levens redden

Distributie van hulpgoederen in Sri Lanka, na de tsunami eind 2004. De meeste slachtoffers van de tsunami werden niet gewaarschuwd

Goede waarschuwingssystemen zijn cruciaal. In 2004 zijn veel levens gered in de Cariben omdat ze op tijd werden geïnformeerd over naderende orkanen. De grootste succesfactor was dat mensen leidend waren in de waarschuwingssystemen, en niet technologie, aldus Juan Manuel Suárez del Toro, voorzitter van het Internationale Rode Kruis.

Een voorbeeld is orkaan Jeanne. In de Dominicaanse Republiek werden duizenden geëvacueerd, 23 mensen kwamen om. In Haïti is het niet gelukt de bevolking tijdig te waarschuwen. Het gevolg: meer dan 2000 doden.

Informatie voorkomt stille rampen

Voedselcrisis in Niger. Al in 2004 was het duidelijk dat dit zou gebeuren.

Het ontbreken van informatie op de juiste plaatsen kan levens kosten. Het rapport gaat in op stille rampen. Daarbij roept het de hulpverleningsorganisaties op meer aandacht te vragen voor leed dat zich voltrekt buiten het gezichtsveld van de media. Door bijvoorbeeld de juiste journalisten goed op de hoogte te houden met feiten en achtergrondinformatie. Ook het publiceren van eigen informatie, beelden en foto´s op internet kan helpen.

Ver van de camera´s gaan levens en bestaansmiddelen verloren. In de Sahel bedreigt een voedselcrisis de levens van 9 miljoen mensen, vertelt Markku Niskala, secretaris generaal van het Internationale Rode Kruis. Informatie kan levens redden, maar soms gaat het mis. Gelukkig zijn er ook veel goede voorbeelden.

Informatie moet gedeeld worden
Informatie kan net zo belangrijk zijn als voedsel, water en onderdak. Informatie delen is van belang. Hulporganisaties moeten daarom collega-organisaties én de door rampen getroffen gemeenschappen voorzien van de informatie waarover zij beschikken, stelt het rapport.

Meer informatie:

* World Disasters Report 2005: Feiten en cijfers
* Website van het internationale Rode Kruis (IFRC)