05 oktober 2005
World Disasters Report 2005: informatie kan levens redden
Waarschuwingssysteem voor
orkanen in Nicaragua. Zulke
systemen redden duizenden levens
Het World Disasters Report 2005 constateert dat de huidige
informatietechnologie ongekende mogelijkheden biedt. Daar wordt echter
te weinig gebruik van gemaakt. Zo zijn waarschuwingssystemen niet
overal geïmplementeerd. De mensen in het rampgebied zelf worden te
weinig betrokken bij de hulpverlening. Informatie op het juiste moment
kan mensenlevens redden.
Informatie kan levens redden
Distributie van hulpgoederen
in Sri Lanka, na de tsunami
eind 2004. De meeste
slachtoffers van de tsunami
werden niet gewaarschuwd
Goede waarschuwingssystemen zijn cruciaal. In 2004 zijn veel levens
gered in de Cariben omdat ze op tijd werden geïnformeerd over
naderende orkanen. De grootste succesfactor was dat mensen leidend
waren in de waarschuwingssystemen, en niet technologie, aldus Juan
Manuel Suárez del Toro, voorzitter van het Internationale Rode Kruis.
Een voorbeeld is orkaan Jeanne. In de Dominicaanse Republiek werden
duizenden geëvacueerd, 23 mensen kwamen om. In Haïti is het niet
gelukt de bevolking tijdig te waarschuwen. Het gevolg: meer dan 2000
doden.
Informatie voorkomt stille rampen
Voedselcrisis in Niger. Al
in 2004 was het duidelijk
dat dit zou gebeuren.
Het ontbreken van informatie op de juiste plaatsen kan levens kosten.
Het rapport gaat in op stille rampen. Daarbij roept het de
hulpverleningsorganisaties op meer aandacht te vragen voor leed dat
zich voltrekt buiten het gezichtsveld van de media. Door bijvoorbeeld
de juiste journalisten goed op de hoogte te houden met feiten en
achtergrondinformatie. Ook het publiceren van eigen informatie,
beelden en foto´s op internet kan helpen.
Ver van de camera´s gaan levens en bestaansmiddelen verloren. In de
Sahel bedreigt een voedselcrisis de levens van 9 miljoen mensen,
vertelt Markku Niskala, secretaris generaal van het Internationale
Rode Kruis. Informatie kan levens redden, maar soms gaat het mis.
Gelukkig zijn er ook veel goede voorbeelden.
Informatie moet gedeeld worden
Informatie kan net zo belangrijk zijn als voedsel, water en onderdak.
Informatie delen is van belang. Hulporganisaties moeten daarom
collega-organisaties én de door rampen getroffen gemeenschappen
voorzien van de informatie waarover zij beschikken, stelt het rapport.
Meer informatie:
* World Disasters Report 2005: Feiten en cijfers
* Website van het internationale Rode Kruis (IFRC)
Het Nederlandse Rode Kruis