Ministerie van Economische Zaken
Staatssecretaris Van Gennip wil Economisch imago van Nederland verbeteren
Datum: 5-10-2005
Ministerie van Economische Zaken
Persbericht
5 oktober 2005
Staatssecretaris Van Gennip wil economisch imago van Nederland verbeteren
Het economisch beeld van Nederland moet worden versterkt door middel van een
consistente en gerichte aanpak. Staatssecretaris Karien van Gennip van Economische
Zaken acht adviezen hiertoe van de werkgroep Economische Beeldvorming Nederland
waardevol en zij neemt ze graag over. Dit staat in een brief en bijlage over de economische beeldvorming van Nederland die Van Gennip vandaag aan de
Tweede Kamer heeft gestuurd.
Uit recente onderzoeken naar de merkkracht van landen blijkt dat het imago van
Nederland niet slecht is maar er is wel sprake van een verslechterende tendens.
Voor de positionering van ons land in een globaliserende economie en voor het
internationaal opererende Nederlandse bedrijfsleven is het van belang het economische
imago te verbeteren.
Het imago van Nederland dient ingebed te zijn in het economisch beleid. Het beeldmerk
`Holland´ dient gericht en consistent te worden uitgedragen zonder dat hierbij
hoeft te worden overgegaan tot een grootscheepse campagne. De voornaamste uitdragers
van een positief imago zijn de internationaal opererende bedrijven, die er ook
het meest belang bij hebben.
Om aperte misverstanden over de Nederlandse economie weg te nemen worden factsheets
ontwikkeld over bijvoorbeeld ontslagrecht en milieuwetgeving. Het beeld van Nederland
en de Nederlanders als pioniers in internationaal ondernemen moet niet alleen
door het ministerie van EZ en andere overheidsorganen worden uitgedragen, maar
ook door de economisch relevante private partijen. De aanbeveling om hierbij te
werken met een `kroonjuwelenstrategie´ neemt van Gennip niet over. De acties zijn
gericht op de hele breedte van het internationaal opererende bedrijfsleven en
vertegenwoordigen heel Nederland.
Binnen de EVD komt een centraal coördinatiepunt, belast met het ontwikkelen van
communicatiemiddelen, het inventariseren van relevante evenementen en communicatiekanalen
en het opstellen van een strategie om te reageren op incidenten die het economisch
imago van Nederland negatief kunnen beïnvloeden. Zowel het Nederlandse bedrijfsleven
als de posten in het buitenland worden bij de acties betrokken.
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon
0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl
Voor journalisten: Ed Slinger, persvoorlichter, telefoon 06.46152020, e-mail:
e.g.slinger@minez.nl