Afspraken over taakverdeling geestelijke gezondheidszorg en politie

Regio Utrecht 05-10-2005 - Acht organisaties in de geestelijke gezondheidszorg en verslavingspsychiatrie en de Politie Utrecht ondertekenen op 5 oktober het Convenant Oostelijk Utrecht waarin afspraken zijn gemaakt over de hulpverlening aan mensen met psychische problemen en/of verslavingsproblemen die de openbare orde verstoren. De belangrijkste afspraken betreffen verbetering van de crisisinterventie, de onderlinge communicatie en de komst van een OGGZ Informatieknooppunt.

Het convenant is een regionale uitwerking van de afspraken die in januari 2003 zijn gemaakt tussen GGZ Nederland en de Raad van Hoofdcommissarissen. Aanleiding voor het maken van landelijke afspraken was de onduidelijkheid over de taken van politie en geestelijke gezondheidszorg bij mensen met psychische problemen en/of verslavingsproblemen die de openbare orde verstoren of (gevoelens van) onveiligheid veroorzaken. Het doel is om deze mensen zo snel mogelijk de juiste hulp op de juiste plek te bieden en zo kort mogelijk in een politiecel te laten verblijven.

De samenwerkende organisaties in dit convenant zijn AGIS Zorgkantoor, Centrum Maliebaan, ELEOS, FMMU B.V., De Gelderse Roos, Meander Medisch Centrum, RIAGG Amersfoort & Omstreken, Symfora Groep en Politie Utrecht.

Crisisinterventie
In het convenant is afgesproken dat patiënten van betrokken organisaties rechtstreeks contact kunnen opnemen met de crisisdienst. Ook de naaste omgeving van cliënten heeft die mogelijkheid. Interventie door de politie, zoals nu vaak het geval is, is dan in eerste instantie niet meer nodig. De cliënt moet dan wel beschikken over een crisisinterventieprotocol (een zogenaamde crisiskaart), waarin afspraken tussen cliënt en behandelaar zijn vastgelegd over hulpverlening tijdens een crisis.

Verder zijn er duidelijke werkafspraken gemaakt over bijvoorbeeld de aanrijdtijden van een crisisdienst naar het politiebureau en de procedure bij gedwongen opnames.

Daarnaast is afgesproken dat de politie een cliënt, na telefonisch overleg met de betreffende crisisdienst, rechtstreeks naar één van de locaties van de GGZ en/of de verslavingspsychiatrie kan (laten) brengen voor beoordeling en indicatiestelling. In de oude situatie kon de crisisdienst een persoon alleen op het politiebureau of op zijn verblijfplaats screenen.

OGGZ Informatie Knooppunt
De GGZ-organisaties en Politie Utrecht hebben afgesproken om met andere GGZ-organisaties een regionaal OGGZ Informatieknooppunt te ontwikkelen. In dit registratiesysteem worden gegevens verzameld van de specifieke groep cliënten met psychische problemen en/of verslavingsproblemen die regelmatig met de politie in aanraking kan komen. Hulpverleners en politie kunnen door het raadplegen van de databank mensen adequaat doorverwijzen zodat zij snel de juiste hulpverlening kunnen krijgen.