Afspraken over taakverdeling geestelijke gezondheidszorg en politie
Regio Utrecht 05-10-2005 - Acht organisaties in de geestelijke
gezondheidszorg en verslavingspsychiatrie en de Politie Utrecht
ondertekenen op 5 oktober het Convenant Oostelijk Utrecht waarin
afspraken zijn gemaakt over de hulpverlening aan mensen met psychische
problemen en/of verslavingsproblemen die de openbare orde verstoren.
De belangrijkste afspraken betreffen verbetering van de
crisisinterventie, de onderlinge communicatie en de komst van een OGGZ
Informatieknooppunt.
Het convenant is een regionale uitwerking van de afspraken die in
januari 2003 zijn gemaakt tussen GGZ Nederland en de Raad van
Hoofdcommissarissen. Aanleiding voor het maken van landelijke
afspraken was de onduidelijkheid over de taken van politie en
geestelijke gezondheidszorg bij mensen met psychische problemen en/of
verslavingsproblemen die de openbare orde verstoren of (gevoelens van)
onveiligheid veroorzaken. Het doel is om deze mensen zo snel mogelijk
de juiste hulp op de juiste plek te bieden en zo kort mogelijk in een
politiecel te laten verblijven.
De samenwerkende organisaties in dit convenant zijn AGIS Zorgkantoor,
Centrum Maliebaan, ELEOS, FMMU B.V., De Gelderse Roos, Meander Medisch
Centrum, RIAGG Amersfoort & Omstreken, Symfora Groep en Politie
Utrecht.
Crisisinterventie
In het convenant is afgesproken dat patiënten van betrokken
organisaties rechtstreeks contact kunnen opnemen met de crisisdienst.
Ook de naaste omgeving van cliënten heeft die mogelijkheid.
Interventie door de politie, zoals nu vaak het geval is, is dan in
eerste instantie niet meer nodig. De cliënt moet dan wel beschikken
over een crisisinterventieprotocol (een zogenaamde crisiskaart),
waarin afspraken tussen cliënt en behandelaar zijn vastgelegd over
hulpverlening tijdens een crisis.
Verder zijn er duidelijke werkafspraken gemaakt over bijvoorbeeld de
aanrijdtijden van een crisisdienst naar het politiebureau en de
procedure bij gedwongen opnames.
Daarnaast is afgesproken dat de politie een cliënt, na telefonisch
overleg met de betreffende crisisdienst, rechtstreeks naar één van de
locaties van de GGZ en/of de verslavingspsychiatrie kan (laten)
brengen voor beoordeling en indicatiestelling. In de oude situatie kon
de crisisdienst een persoon alleen op het politiebureau of op zijn
verblijfplaats screenen.
OGGZ Informatie Knooppunt
De GGZ-organisaties en Politie Utrecht hebben afgesproken om met
andere GGZ-organisaties een regionaal OGGZ Informatieknooppunt te
ontwikkelen. In dit registratiesysteem worden gegevens verzameld van
de specifieke groep cliënten met psychische problemen en/of
verslavingsproblemen die regelmatig met de politie in aanraking kan
komen. Hulpverleners en politie kunnen door het raadplegen van de
databank mensen adequaat doorverwijzen zodat zij snel de juiste
hulpverlening kunnen krijgen.