De wethouder over de begroting 2006
Solide financieel beleid is goede basis voor toekomst
In oktober en november legt dit college voor de laatste keer in deze
collegeperiode een begroting aan de raad voor. Dit college heeft de
afgelopen vier jaar gekozen voor een strak en sober beleid. Al in
eerste begroting was een aantal structurele bezuinigingen ingezet,
waardoor een aantal financiële tegenslagen konden worden verwerkt,
zonder dat de lasten voor de Capellenaren in dit laatste jaar hoeven
te stijgen. In de afgelopen jaren is een uitstekende financiële basis
gelegd voor de komende jaren.
In deze begroting zijn de financiële gevolgen van een aantal
wijzigingen in het rijksbeleid doorgevoerd. Voorbeelden zijn: de
herverdeling binnen de algemene uitkering en de voorgenomen
afschaffing van de Onroerende zaakbelasting (OZB) voor gebruikers van
woningen.
In Capelle aan den IJssel is het gebruikelijk dat de nadruk van de
inhoudelijke bespreking van de begroting bij de voorjaarsnota ligt.
Dit jaar echter is er een aantal ontwikkelingen dat ertoe leidt dat
het college met de eerste begrotingswijziging verstrekkende
voorstellen moet doen.
Oorzaken zijn onder meer investeringen die de aankoop en de
toekomstige exploitatie van zwembad de Blinkert met zich meebrengen.
Daarnaast heeft een meer dan normale stijging van de energieprijzen
voor een flinke kostenpost gezorgd. De gemeente draagt de kosten voor
energie van onder andere de openbare verlichting, gemeentelijke
gebouwen en installaties. Het college is uitermate verheugd dat wij
ons dit, gegeven de solide financiële situatie van de gemeente, kunnen
permitteren.
Lokale heffingen
In december neemt de raad een besluit over de belastingtarieven voor
2006. De tarieven voor OZB, afvalstoffenheffing, rioolrechten,
hondenbelasting, leges en dergelijke worden gebaseerd op de dan
vastgestelde begroting. In de begroting is rekening gehouden met de
afschaffing van de OZB voor gebruikers van woningen. Daarnaast is het
voorstel om overige OZB tarieven met 1,25% te verhogen, ter
compensatie van de inflatie (het prijsindexcijfer is 1,25%).
De tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolrechten zijn gebaseerd op
de daadwerkelijke kosten voor afvalophaal en rioolonderhoud. De
tarieven stijgen in 2006 met de prijsindexering van 1,25%. Daarnaast
vindt bij de afvalstoffenheffing een extra verhoging plaats van 1% in
verband met de toename van het aantal kwijtscheldingen. De
rioolrechten worden met 2,50 per aansluiting extra verhoogd.
Wet werk en bijstand
Voor de bijdrage van het Rijk ter uitvoering van de Wet werk en
bijstand (WWB) zijn de verdeelsleutels opnieuw aangepast. In het
verleden was de vergoeding van het rijk voor bijstandsuitkeringen
rechtstreeks gekoppeld aan het aantal bijstandsgerechtigden in de
gemeente. Sinds 2005 is die koppeling losgelaten. Gemeenten hebben nu
meer eigen verantwoordelijkheid en dragen financieel risico voor de
bijstandsuitkeringen. In de Risicoreserve Egalisatie Wet Werk en
Bijstand zit een buffer om de eerste tegenvallers op dit gebied op te
kunnen vangen. De gemeente blijft alert op mogelijke kostenstijgingen
op dit gebied en neemt tegelijk de nodige maatregelen om de kosten in
te perken.
Voortzetting collegebeleid
Strak en Sober begroten, dat heeft dit college de afgelopen jaren
gedaan. Dat betekent dat er niet veel ruimte is om ieder jaar grootse
nieuwe plannen uit te voeren. De financiële ruimte die er was is dit
jaar met name besteed aan het behoud van zwembad de Blinkert voor
Capelle. Toen de huidige eigenaar zijn faillissement aankondigde heeft
het college besloten, na overleg met de gemeenteraad, om het zwembad
aan te kopen zodat eenieder er gebruik van kan blijven maken, vooral
de zwemverenigingen en de scholen voor het schoolzwemmen.
Bij het aantreden van dit college zijn er echter wel degelijk kaders
gesteld en is aangegeven waar de nadruk van het beleid op moest
liggen. Daaraan is ook uitvoering gegeven in de afgelopen jaren en
daar zal dit college ook de komende periode mee door blijven gaan.
Zo zet het college zich in voor veiligheid en leefbaarheid.
Onder het veiligheidsbeleid zijn verschillende projecten tot stand
gekomen: er zijn toezichthouders aangesteld, er is geïnvesteerd in een
graffitibeleid en de basisscholen zullen voorzien worden van hekken om
vandalisme op de schoolpleinen (na sluitingstijd) tegen te gaan.
Op het gebied van leefbaarheid zijn de Brede School Netwerken
opgericht waarbij de scholen voor meer zaken dan alleen onderwijs
benut kunnen gaan worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om buitenschoolse
opvang maar ook het beschikbaar hebben van ruimten voor verschillende
groepen en activiteiten uit de omgeving. Daarmee wordt de band tussen
de school en omgeving versterkt.
Samen met woningbouwvereniging Comsbwonen investeert de gemeente flink
in verschillende projecten in Schollevaar-Oost. Dat gaat van onderhoud
van woningen en buitenruimten tot uiteenlopende activiteiten om de
bewoners elkaar te laten leren kennen en samen voor hun woonomgeving
te laten zorgen.
Ook vanuit de Wijkoverlegplatforms krijgt de leefbaarheid van Capelle
een goede impuls. De gemeente investeerde flink in de ondersteuning en
professionalisering van de WOPs.
Een andere belangrijke impuls voor de leefbaarheid en veiligheid is de
ontwikkeling van een stad waar het veilig en prettig wonen en leven
is. Daarvoor is aandacht bij de realisatie van nieuwbouwprojecten als
Fascinatio waar veilig wonen hoog in het vaandel staat, maar ook
bijvoorbeeld de Rozenburcht waar de gemeente een bijdrage levert aan
de realisatie van een nieuwe en moderne woonomgeving voor oudere
Capellenaren.
Kortom: dit college is afgelopen jaren zuinig omgegaan met de middelen
die er waren. Dit heeft echter niet betekend dat er geen belangrijke
impulsen aan de Capelse samenleving zijn gegeven. En niet
onbelangrijk: ook voor de toekomst is de financiële situatie zodanig
dat beleid kan worden voortgezet.
Gemeente Capelle a/d IJssel