Gemeente Capelle a/d IJssel

De wethouder over de begroting 2006

Solide financieel beleid is goede basis voor toekomst

In oktober en november legt dit college voor de laatste keer in deze collegeperiode een begroting aan de raad voor. Dit college heeft de afgelopen vier jaar gekozen voor een strak en sober beleid. Al in eerste begroting was een aantal structurele bezuinigingen ingezet, waardoor een aantal financiële tegenslagen konden worden verwerkt, zonder dat de lasten voor de Capellenaren in dit laatste jaar hoeven te stijgen. In de afgelopen jaren is een uitstekende financiële basis gelegd voor de komende jaren.

In deze begroting zijn de financiële gevolgen van een aantal wijzigingen in het rijksbeleid doorgevoerd. Voorbeelden zijn: de herverdeling binnen de algemene uitkering en de voorgenomen afschaffing van de Onroerende zaakbelasting (OZB) voor gebruikers van woningen.

In Capelle aan den IJssel is het gebruikelijk dat de nadruk van de inhoudelijke bespreking van de begroting bij de voorjaarsnota ligt. Dit jaar echter is er een aantal ontwikkelingen dat ertoe leidt dat het college met de eerste begrotingswijziging verstrekkende voorstellen moet doen.

Oorzaken zijn onder meer investeringen die de aankoop en de toekomstige exploitatie van zwembad de Blinkert met zich meebrengen. Daarnaast heeft een meer dan normale stijging van de energieprijzen voor een flinke kostenpost gezorgd. De gemeente draagt de kosten voor energie van onder andere de openbare verlichting, gemeentelijke gebouwen en installaties. Het college is uitermate verheugd dat wij ons dit, gegeven de solide financiële situatie van de gemeente, kunnen permitteren.

Lokale heffingen

In december neemt de raad een besluit over de belastingtarieven voor
2006. De tarieven voor OZB, afvalstoffenheffing, rioolrechten, hondenbelasting, leges en dergelijke worden gebaseerd op de dan vastgestelde begroting. In de begroting is rekening gehouden met de afschaffing van de OZB voor gebruikers van woningen. Daarnaast is het voorstel om overige OZB tarieven met 1,25% te verhogen, ter compensatie van de inflatie (het prijsindexcijfer is 1,25%).

De tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolrechten zijn gebaseerd op de daadwerkelijke kosten voor afvalophaal en rioolonderhoud. De tarieven stijgen in 2006 met de prijsindexering van 1,25%. Daarnaast vindt bij de afvalstoffenheffing een extra verhoging plaats van 1% in verband met de toename van het aantal kwijtscheldingen. De rioolrechten worden met 2,50 per aansluiting extra verhoogd.

Wet werk en bijstand

Voor de bijdrage van het Rijk ter uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) zijn de verdeelsleutels opnieuw aangepast. In het verleden was de vergoeding van het rijk voor bijstandsuitkeringen rechtstreeks gekoppeld aan het aantal bijstandsgerechtigden in de gemeente. Sinds 2005 is die koppeling losgelaten. Gemeenten hebben nu meer eigen verantwoordelijkheid en dragen financieel risico voor de bijstandsuitkeringen. In de Risicoreserve Egalisatie Wet Werk en Bijstand zit een buffer om de eerste tegenvallers op dit gebied op te kunnen vangen. De gemeente blijft alert op mogelijke kostenstijgingen op dit gebied en neemt tegelijk de nodige maatregelen om de kosten in te perken.

Voortzetting collegebeleid

Strak en Sober begroten, dat heeft dit college de afgelopen jaren gedaan. Dat betekent dat er niet veel ruimte is om ieder jaar grootse nieuwe plannen uit te voeren. De financiële ruimte die er was is dit jaar met name besteed aan het behoud van zwembad de Blinkert voor Capelle. Toen de huidige eigenaar zijn faillissement aankondigde heeft het college besloten, na overleg met de gemeenteraad, om het zwembad aan te kopen zodat eenieder er gebruik van kan blijven maken, vooral de zwemverenigingen en de scholen voor het schoolzwemmen.

Bij het aantreden van dit college zijn er echter wel degelijk kaders gesteld en is aangegeven waar de nadruk van het beleid op moest liggen. Daaraan is ook uitvoering gegeven in de afgelopen jaren en daar zal dit college ook de komende periode mee door blijven gaan.

Zo zet het college zich in voor veiligheid en leefbaarheid.

Onder het veiligheidsbeleid zijn verschillende projecten tot stand gekomen: er zijn toezichthouders aangesteld, er is geïnvesteerd in een graffitibeleid en de basisscholen zullen voorzien worden van hekken om vandalisme op de schoolpleinen (na sluitingstijd) tegen te gaan.

Op het gebied van leefbaarheid zijn de Brede School Netwerken opgericht waarbij de scholen voor meer zaken dan alleen onderwijs benut kunnen gaan worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om buitenschoolse opvang maar ook het beschikbaar hebben van ruimten voor verschillende groepen en activiteiten uit de omgeving. Daarmee wordt de band tussen de school en omgeving versterkt.

Samen met woningbouwvereniging Comsbwonen investeert de gemeente flink in verschillende projecten in Schollevaar-Oost. Dat gaat van onderhoud van woningen en buitenruimten tot uiteenlopende activiteiten om de bewoners elkaar te laten leren kennen en samen voor hun woonomgeving te laten zorgen.

Ook vanuit de Wijkoverlegplatforms krijgt de leefbaarheid van Capelle een goede impuls. De gemeente investeerde flink in de ondersteuning en professionalisering van de WOPs.

Een andere belangrijke impuls voor de leefbaarheid en veiligheid is de ontwikkeling van een stad waar het veilig en prettig wonen en leven is. Daarvoor is aandacht bij de realisatie van nieuwbouwprojecten als Fascinatio waar veilig wonen hoog in het vaandel staat, maar ook bijvoorbeeld de Rozenburcht waar de gemeente een bijdrage levert aan de realisatie van een nieuwe en moderne woonomgeving voor oudere Capellenaren.

Kortom: dit college is afgelopen jaren zuinig omgegaan met de middelen die er waren. Dit heeft echter niet betekend dat er geen belangrijke impulsen aan de Capelse samenleving zijn gegeven. En niet onbelangrijk: ook voor de toekomst is de financiële situatie zodanig dat beleid kan worden voortgezet.