Verbond van Verzekeraars

Files niet veroorzaakt door verzekeraars

Files worden niet veroorzaakt doordat verzekeraars ingewikkelde en tijdrovende rapporten willen als een vrachtwagen betrokken is bij een ongeluk. Dat zegt het Verbond in reactie op de uitspraken van minister Carla Peijs van Verkeer en Waterstaat, die onlangs stelde dat schaderapporten die verzekeraars na een ongeval willen, de grote boosdoener zijn van files.

Het Verbond is tamelijk verbaasd over de uitspraak van Peijs. Verzekeraars maken fotos, maar dat kost nagenoeg geen tijd. De schaderapporten van een ongeval worden nooit ter plekke opgemaakt, aldus Ernst Pompen. Net zo min als de processen-verbaal door de politie op de plaats van het ongeval worden opgemaakt. Alleen de belangrijkste ongevalskenmerken worden ter plekke genoteerd. De noodzakelijke papieren rompslomp is altijd achteraf en zorgt dus zelden of nooit voor oponthoud op de weg.

Verkeersdrukte is boosdoener

Een veel voor de hand liggender verklaring voor het feit dat het soms lang duurt voordat de oorzaak van de file is opgelost, vormt de verkeersdrukte zelf. Binnen de kortste keren slibt de weg achter de verongelukte vrachtwagen potdicht. Hulpverlening en berging hebben vaak de grootst mogelijke moeite om de verongelukte vrachtwagen te bereiken.

In dat opzicht is de effectiviteit van bergingstanks van Defensie dubieus. Die suggestie deed Peijs als middel om de haard van de files snel weg te nemen. Pompen: Maar hoe zouden die wel een snelle doorgang kunnen forceren? Stel dat er een tankwagen met benzine of gevaarlijke chemicaliën een schuiver heeft gemaakt: de inzet van een bergingstank ligt dan niet erg voor de hand.

Bovendien richt de politie zich begrijpelijk in eerste instantie op de directe omgeving en eventuele slachtoffers en pas daarna op het weer op gang brengen van het verkeer. Een berger mag er niet bij zolang slachtoffers niet ordentelijk zijn afgevoerd.

Samen met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de stichting Incident Management Vrachtautos en de vervoerdersorganisaties gaan verzekeraars onderzoeken hoe het nu precies wél komt dat sommige files zo lang duren. Daarbij wordt vooral gekeken naar de oorzaken van de ongevallen, om te zien of ze zijn te voorkomen.

Verzekerd!, oktober 2005