TROS

Afdeling Communicatie
Hilversum, 29-09-2005

Televisie
OPGELICHT
Uitzending dinsdag 4 oktober
Nederland 2 - 21.15 uur

ZOEKTOCHT NAAR BREIN ACHTER
MALAFIDE REISBUREAUS

In OPGELICHT van dinsdag 4 oktober aandacht voor malafide reisbureaus in Florida. Via de telefoon laten ze weten dat je een cruise hebt gewonnen, mits je je persoonsgegevens doorgeeft. De reis kun je vergeten, maar dan ze hebben wel bijna 1000 euro van je credit card afgehaald. Wie is het grote brein achter dit soort reisbureaus? Hoe gaan ze precies te werk? Voor een antwoord op die vragen reisde OPGELICHT af naar de Engelse havenstad Portmouth... Op 16 augustus jl. besteedde OPGELICHT al aandacht aan deze malafide reisbureaus.

Veel Nederlanders werden, en worden nog altijd, gebeld met de mededeling dat ze een cruise naar de Bahamas hebben gewonnen. Voor veel mensen eindigt de droom van een gratis vakantie dus in een peperdure nachtmerrie. OPGELICHT heeft meer dan 150 verhalen ontvangen van gedupeerden, en het aantal loopt nog steeds op. De politie heeft een groot aantal aangiftes ontvangen maar daar is tot nu toe niets mee gedaan.

Daarom gaat OPGELICHT zelf op onderzoek uit. We willen nu wel eens weten wie er achter die reisbureaus zitten en hoe ze exact te werk gaan. In de Engels havenstad Portmouth spreken we met de 32-jarige Rich Boakes. Een reisbureau uit Florida belde hem ruim een jaar geleden. Boakes is verrast dat hij een reis heeft gewonnen terwijl hij zich nergens voor heeft ingeschreven. Hij heeft een geheim telefoonnummer om juist dit soort verkooptelefoontjes te voorkomen. Al snel heeft de verkoper door dat Boakes geen interesse heeft en verbreekt vroegtijdig de verbinding. Boakes is geërgerd. Hij is begaan met het lot van de gedupeerden en wil meer weten over de werkwijze van de bureaus. Als internetdeskundige verbonden aan de universiteit van Portmouth vormt hij een dossier met een waslijst aan namen van malafide reisbureaus die allemaal opereren vanuit Florida.

Veel van die bureaus worden na een aantal maanden opgeheven. Want als teveel ontevreden klanten hun beklag doen, gaan ze gewoon verder onder een andere naam. Zijn deze malafide reisbureaus te stoppen?

De presentatie van OPGELICHT is in handen van Antoinette Hertsenberg.

Voor meer informatie: www.opgelicht.nl