TNS NIPO

4 oktober 2005

TNS NIPO lanceert Europees Creative Minds Panel

TNS - waarvan TNS NIPO onderdeel uitmaakt - lanceerde onlangs het Europese Creative Minds Panel. Dit unieke panel bestaat uit creatieve denkers uit Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland. Het panel is uitermate geschikt voor het genereren en toetsen van ideeën in een groot aantal vakgebieden, waaronder dat van de New Product Development (NPD) en marktinnovatie.

In samenwerking met Dr. Lex Higgins, Ph.D aan de Universiteit van Colorado, en Clive Nancarrow, professor aan de Bristol Business School, ontwikkelde TNS een nieuwe methode. Volgens deze gevalideerde methode kunnen we creatieve geesten in twee verschillende typen persoonlijkheid indelen: de intuïtieve creatieven en de analytische creatieven.

Intuïtieve creatieven gaan het liefst ongestructureerd te werk. Ze zijn in staat, vinden het soms zelfs prettiger, om meerdere taken tegelijk uit te voeren. Ze houden van ongebreideld fantaseren. Uit deze creatieven haal je het meest als je ze laat brainstormen. Ze richten zich vooral op het grotere geheel.

De andere groep creatieven heeft juist liever wat meer structuur en een duidelijke richting. Deze analytische creatieven voelen zich niet prettig als er geen grenzen zijn aangegeven. Zij werken hun taken graag stap voor stap af en houden zich meer met details bezig.

Het Creative Minds Panel bestaat uit een representatieve afspiegeling van beide groepen creatieven. Het panel is uitermate geschikt om via onderzoek te helpen bij bijvoorbeeld het ontwikkelen van ideeën voor nieuwe producten of het vinden van bepaalde (product)oplossingen. Uit onderzoek kwam naar voren dat zowel de intuïtieven als de analytici met gemiddeld 41 procent meer ideeën komen dan mensen die niet creatief zijn, een groep die we hier de 'moderates' noemen. En dat terwijl deze zogenaamde moderates meer dan 75 procent van de volwassen bevolking uitmaken.

Lex Higgins, Ph.D., Directeur van het Center for Research on Creativity and Innovation, University of Colorado: 'Dat we opdrachtgevers toegang kunnen geven tot een kant-en-klaar panel van creatieve denkers is een grote stap vooruit. Het zou academische onderzoekers weken, misschien zelfs maanden kosten om een dergelijk panel samen te stellen.'

Zowel intuïtieve als analytische denkers zijn in staat om met een groot aantal creatieve ideeën te komen; essentieel voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Het is een belangrijke stap voorwaarts in marktinnovatie dat we deze creativiteit zo gemakkelijk toegankelijk kunnen maken voor opdrachtgevers.'

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Wichers (tel: 020 522 54 82), specialist Panels & Monitoren.

Over TNS 6th dimension®
TNS lanceerde 6th dimension in het voorjaar van 2005. Via dit online access panel is het nu mogelijk nog sneller onderzoek uit te voeren in verschillende Europese landen tegelijk. 6th dimension geeft toegang tot meer dan een half miljoen panelleden, verdeeld over zes landen: Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Engeland en Nederland.