4 oktober 2005
TNS NIPO lanceert Europees Creative Minds Panel
TNS - waarvan TNS NIPO onderdeel uitmaakt - lanceerde onlangs het
Europese Creative Minds Panel. Dit unieke panel bestaat uit
creatieve denkers uit Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje,
Italië en Nederland. Het panel is uitermate geschikt voor het
genereren en toetsen van ideeën in een groot aantal vakgebieden,
waaronder dat van de New Product Development (NPD) en
marktinnovatie.
In samenwerking met Dr. Lex Higgins, Ph.D aan de Universiteit van
Colorado, en Clive Nancarrow, professor aan de Bristol Business
School, ontwikkelde TNS een nieuwe methode. Volgens deze
gevalideerde methode kunnen we creatieve geesten in twee
verschillende typen persoonlijkheid indelen: de intuïtieve
creatieven en de analytische creatieven.
Intuïtieve creatieven gaan het liefst ongestructureerd te werk. Ze
zijn in staat, vinden het soms zelfs prettiger, om meerdere taken
tegelijk uit te voeren. Ze houden van ongebreideld fantaseren. Uit
deze creatieven haal je het meest als je ze laat brainstormen. Ze
richten zich vooral op het grotere geheel.
De andere groep creatieven heeft juist liever wat meer structuur
en een duidelijke richting. Deze analytische creatieven voelen
zich niet prettig als er geen grenzen zijn aangegeven. Zij werken
hun taken graag stap voor stap af en houden zich meer met details
bezig.
Het Creative Minds Panel bestaat uit een representatieve
afspiegeling van beide groepen creatieven. Het panel is uitermate
geschikt om via onderzoek te helpen bij bijvoorbeeld het
ontwikkelen van ideeën voor nieuwe producten of het vinden van
bepaalde (product)oplossingen. Uit onderzoek kwam naar voren dat
zowel de intuïtieven als de analytici met gemiddeld 41 procent
meer ideeën komen dan mensen die niet creatief zijn, een groep die
we hier de 'moderates' noemen. En dat terwijl deze zogenaamde
moderates meer dan 75 procent van de volwassen bevolking uitmaken.
Lex Higgins, Ph.D., Directeur van het Center for Research on
Creativity and Innovation, University of Colorado: 'Dat we
opdrachtgevers toegang kunnen geven tot een kant-en-klaar panel
van creatieve denkers is een grote stap vooruit. Het zou
academische onderzoekers weken, misschien zelfs maanden kosten om
een dergelijk panel samen te stellen.'
Zowel intuïtieve als analytische denkers zijn in staat om met een
groot aantal creatieve ideeën te komen; essentieel voor het
ontwikkelen van nieuwe producten. Het is een belangrijke stap
voorwaarts in marktinnovatie dat we deze creativiteit zo
gemakkelijk toegankelijk kunnen maken voor opdrachtgevers.'
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bart Wichers
(tel: 020 522 54 82), specialist Panels & Monitoren.
Over TNS 6th dimension®
TNS lanceerde 6th dimension in het voorjaar van 2005. Via dit
online access panel is het nu mogelijk nog sneller onderzoek uit
te voeren in verschillende Europese landen tegelijk.
6th dimension geeft toegang tot meer dan een half miljoen
panelleden, verdeeld over zes landen: Frankrijk, Duitsland,
Italië, Spanje, Engeland en Nederland.