De creatieve industrie nader onderzocht
publicatiedatum: di 4 okt 2005
De creatieve industrie bestaat uit een zeer heterogene groep van
sectoren met bedrijven die zeer verschillen in schaalomvang,
financiering, innovatie, bedrijfsvoering en in
conjunctuurgevoeligheid. Dit blijkt uit een recente studie van
onderzoeksbureau EIM naar de kenmerken van de creatieve industrie.
Creatieve bedrijven zijn innovatief
EIM heeft onderzoek gedaan naar de structuur-, ontwikkelings- en
innovatiekenmerken van creatieve bedrijven in Nederland. Creatieve
bedrijvigheid is daarbij afgebakend in vier sectoren: kunsten, media
en uitgeverijen, creatieve zakelijke diensten (zoals architecten- en
reclamebureaus) en kennisintensieve diensten (zoals
software-ontwikkeling en onderzoek). In de creatieve industrie zijn
anno 2004 bijna 100.000 bedrijven actief. Dit staat gelijk aan 15% van
alle bedrijven in Nederland. Bedrijven uit de creatieve industrie zijn
innovatiever dan het gemiddelde MKB-bedrijf in Nederland. Zowel de
innovatieve resultaten als de innovatieve inspanningen van creatieve
bedrijven overtreffen die van veel andere bedrijven in het MKB.
Sterke groei in tien jaar
De afgelopen tien jaar is de creatieve industrie sterker gegroeid dan
andere sectoren in het Nederlandse bedrijfsleven. Deze bedrijven zijn
zeer ongelijk over Nederland verdeeld: de regio?s Amsterdam, Gooi en
Vechtstreek, Haarlem en Utrecht kennen de hoogste concentratie. Met
uitzondering van de kunstensector zijn creatieve bedrijfstakken
gevoelig voor conjunctuurbewegingen. In de periode 1994-2000 is de
creatieve bedrijvigheid op de golven van de hoogconjunctuur sterk in
omvang toegenomen. Daarna is het minder goed gegaan en is er in veel
sectoren sprake van krimp. De kunstensector vormt hierop een
uitzondering. Deze sector is nog in hoge mate afhankelijk van
subsidies en kent nauwelijks marktmechanisme.
Sterke verschillen tussen sectoren
Het onderzoek laat zien dat de sectoren die tot de creatieve industrie
worden gerekend verre van homogeen zijn. Dé creatieve industrie
bestaat feitelijk niet: bedrijven in de kunsten, media & uitgeverijen,
creatieve zakelijke diensten en kennisintensieve diensten verschillen
naar schaalomvang, gevoeligheid voor conjunctuurschommelingen,
financieringsmechanismen (markt en/of subsidie), uitdagingen op
innovatiegebied, en knelpunten in de bedrijfsvoering. Een generiek
beleid dat de verschillen tussen deze sectoren negeert zal dan ook
minder effectief zijn.
Inlichtingen: 079 343 06 04
EIM